60
let elektrického provozu v České Třebové
- V letošním
roce si připomínáme již 60 let od příjezdu prvního vlaku taženého
elektrickou lokomotivou. Stalo se tak 7. listopadu 1957. Tento den
přijel do České Třebové vlak tažený dvěma elektrickými lokomotivami
řady E 499.0. Lokomotivy této řady byly vyrobené v letech 1953 – 58.
Když pomineme několik typů předválečných strojů jezdících po pražských
spojkách, byly jedinými traťovými lokomotivami pro provoz u ČSD.
Lokomotivy vyráběla lokomotivka Škoda Plzeň, ta však byla poplatně své
době přejmenovaná na Závody Vladimíra Iljiče Lenina (ZVIL). Slavnostní
vlak byl tažen stroji E 499.010 a 040 a z příjezdu do České Třebové je
ve státním filmovém archivu zachován krátký film.
-
Elektrifikace
hlavních tratí ČSD byla plánovaná již za první republiky. Proti však
byla tenkrát silná uhelná lobby, která měla strach, že příjde o
pohátkové zisky z prodeje uhlí pro parní lokomotivy. Ve druhé polovině
30 let 20 století pak další přípravy k elektrifikaci zbrzdil politický
vývoj v Evropě a následníá 2. světová válka. Nicméně zkušenosti s
elektrifikací železnic byly v té době v Evropě již veliké. Elektrické
vlaky jezdily v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Francii a Itálii. U nás
nakonec do roku 1939 byly elektrifikovány pouze pražské spojky.
Skutečné plány na elekktrifikaci tratí ČSD přišly až po 2. světové
válce. Začátkem padesátých let byla započata elektrizace našich
hlavních tratí stejnosměrnou soustavou 3000 V. V letech 1955 až 57
proběhla elektrifikace na Slovensku, kdy byly postupně zprovozněny
úseky mezi Žilinou a Spišskou Novou Vsí. Právě první úsek v Čechách,
který byl elektricky zprovozněn v listopadu 1957, byl z Prahy do
Třebovice v Čechách. Vlastní elektrický provoz byl v prvních měsících
sporadický. Hlavně bylo nutno dokončit mnoho prací, aby elektrické
lokomotivy mohly nerušeně a bezpečně jezdit. Dle pamětníků, kteří byli
v té době žáky parnické školy, když jela elektrická lokomotiva,
přestalo se vyučovat a děti společně s učiteli sledovali jízdu
elektrické lokomotivy. Velkou změnou muselo projít také Lokomotivní
depo v České Třebové a její zaměstnanci. Všichni se museli přeškolit
na novou techniku, naučit se jezdit s novými lokomotivami a umět je
také opravovat. První elektrická lokomotiva tak přišla do České
Třebové v roce 1958. Do té doby zde byly parní lokomotivy a několik
motorových vozů určených pro provoz na místních tratích v působnosti
českotřebovského depa. K 1.1.1959 evidovalo LD Česká Třebová již 17
elektrických lokomotiv řady E 499.0 a 96 parních lokomotiv. Během
dalších let se poměr mezi elektrickými a parními lokomotivami změnil a
poslední parní lokomotiva dojezdila v České Třebové v únoru 1980.
Elektrifikace přinesla úlevu také pro českotřebovské občany. Za
parního provozu bylo celé údolí zakouřeno, zvláště svízelná situace
byla vždy při nízkém tlaku a škaredém počasí. Za 60 let elektrického
provozu se staly elektrické lokomotivy samozřejmostí na
českotřebovském nádraží a okolních tratích. V roce 2019 by měla
započít přestavba českotřebovského uzlu a její součástí bude i
rekonstrukce trolejového vedení a příprava na přepnutí systému ze
stejnosměrného napájení na střídavé 25 KV, 50 Hz.
- Pavel
Stejskal
-
Obrázek: Momentka z
prvního dne elektrického provozu mezi Prahou a Českou Třebovou.
-
Elektrické
lokomotivy najíždějí na zpáteční vlak z České Třebové.
|