-
Rekonstrukce pardubického Domu
hudby:
-
Ze zasedacích sálů budou sály
skutečně společenské
-
Pardubický kraj jako majitel
Domu hudby chce zvelebit jeho společenské prostory, které ještě
částečně připomínají své původní určení. První náměstek hejtmana
Pardubického kraje pro majetek, investice a kulturu Roman Línek nyní
představil hotovou architektonickou studii, ze které budou vycházet
další úpravy.
-
-
Zadání
respektovalo architektonické hodnoty budovy
-
„Úkolem bylo obnovit a oživit stávající interiéry stavby, která je
ukázkou solidní architektury osmdesátých let a která ve své době
získala i národní ocenění. K tomu jsme vedle autora původního projektu
Jana Třeštíka oslovili i mladé architektonické studio Mixage a
architekta Ondřeje Teplého,“ říká Roman Línek. „Chtěli jsme po
nich nově propojit společenské prostory do kolonády ve tvaru U
s kavárenským provozem a s průhledy na pardubický zámek, vybavit
interiéry současným užitným designem a zlepšit celkový uživatelský
komfort i v jednotlivých sálech a přísálích,“ informuje Línek.
-
-
Návrat
ke stylové čistotě
- Souhrnně by se dalo říci,
že studie řeší očištění nevhodných zásahů do interiérů v průběhu
minulých let a jejich doplnění o současný nábytek a osvětlení.
„Snažili jsme se podtrhnout architektonické hodnoty domu, které jsou
v různých detailech, jako jsou obklady, specifické podhledy nebo
prostorová koncepce interiérů s několika průhledy skrz celý dům,“
vysvětluje Ondřej Teplý a pokračuje: „Tyto prvky tvoří základní
kostru, ke které připojujeme vybavení od typového nábytku a osvětlení
až k atypickým prvkům na míru.“
- „Nechali jsme
vyhodnotit také akustiku a technické vybavení Malého sálu a Komorního
sálu. Zejména víceúčelový Komorní sál, který hojně využívá krajská
Konzervatoř, prošel novým redesignem právě kvůli akustice,“ dodává
Roman Línek.
- Nedílnou součástí studie
byla rovněž i grafická část interiérů včetně informačního systému,
jemuž dominuje výrazný font a zlatá barva.
-
-
Od
interiérů k exteriérům
-
Vzhledem k tomu, že většina prostor v bezprostředním okolí Domu hudby
patří městu Pardubice, jednal Roman Línek i s jeho představiteli: „Dohodli
jsme se, že město zadá v příštím roce projekt na okolní exteriér u
Domu hudby, který bude na úpravy interiérů navazovat. Budou opraveny
chodníky, obnovena zeleň, doplněno osvětlení, zvýší se počet
parkovacích míst i propustnost parkoviště.“
-
- Menší postupné kroky i
náročné zateplení
- Pardubický kraj už
v současné době investoval prostředky do výměny nábytku v kavárně.
„Jsem rád, že se i tento prostor očistil, prosvětlil a zpřehlednil.
Vrací se tak ke svému původnímu stylu,“ pochvaluje první změny Jan
Třeštík.
- „Některé práce jde
dělat na etapy a postupně, ale ty hlavní změny je potřeba zvládnout
najednou v návaznosti na zateplení
budovy
v příštích dvou letech, což je souběžný projekt za 40 milionů korun
s částečnou dotací z evropských fondů. Na interiéry máme nyní
schválený investiční záměr za 25 až 30 milionů korun včetně
audiotechniky. Na architektonickou studii interiérů, se kterou se už
seznámila Rada kraje, bude navazovat prováděcí projekt a poté přijde
na řadu samotná realizace,“ nastiňuje Roman Línek další postup.
- Jak už bylo dříve řečeno,
zateplení nezasáhne do vnějšího vzhledu budovy, bude se týkat hlavně
výměny oken, zateplení střechy a bočních částí, které i potom budou
obloženy keramickými obklady jako nyní.
-
-
Background:
- Budova
dnešního Domu hudby v Pardubicích byla otevřena v červenci 1983 jako
moderní sídlo Okresního výboru Komunistické strany Československa, OV
ROH, OV SSM a dalších podobných organizací. Nechyběl samozřejmě
„sjezdový“ sál. Na začátku 90. let přešla uvolněná budova do majetku
státu a místní představitelé nově zvolených samospráv podpořili její
využití pro Konzervatoř Pardubice, Východočeský státní komorní
orchestr (dnes Komorní filharmonii) a Základní uměleckou školu
Havlíčkova. Sídlilo tu i pracoviště Okresní knihovny. Po vzniku krajů
přešla do vlastnictví Pardubického kraje, který zde za 51 milionů
korun uskutečnil v roce 2004 rekonstrukci. Ta zahrnovala zejména změnu
akustických poměrů ve velkém sále ve prospěch hudebních produkcí a
také ojedinělou stavbu koncertních varhan. Na další potřebné úpravy
však už tehdy nezbyly prostředky.
-
-