-
Fotografie Michal Horák
-
-
Zahajovací koncert festivalu - sobota 30. září 2017
-
13.
ročník “Mezinárodního varhanního festivalu Zdeňka Pololáníka” zahájil
ředitel KC Mgr. Josef Kopecký společně a O. Milošem Kolovratníkem a
varhaníkem Janem Lorencem. Interpretem úvodního koncertu byl profesor
HAMU Praha a pražské konzervatoře Jan Hora (*1936).
-
Varhanní nástroj byl pro
nový ročník festivalu opět dobře připraven. Zazněly klasické skladby
Johanna Sebastiana Bacha, Johannese Brahmse či Felixe Mendelssohna -
Bartholdyho, mezi ně jakoby nepatřila relativně nová skladba Otomara
Kvěcha datovaná letošním rokem 2017. Tradičně zazněly i skladby
moravského skladatele a hudebního pedagoga Zdeňka Pololáníka.
-
-
Prof. Jan Hora vystudoval Pražskou konzervatoř ve
třídě prof. J.B.Krajse, hudební fakultu AMU ve třídě prof.Dr. Jiřího
Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve
Výmaru u prof. J.-E.Köhlera. Již při studiu se zúčastnil mezinárodních
varhanních soutěží, kde m.j. se stal
laureátem Mezinárodní bachovské soutěže v Gentu v Belgii (1958) a
Mezinárodní bachovské soutěže v Lipsku (1964). Koncertoval prakticky
ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku,
účinkoval na mezinárodních varhanních festivalech např. ve Stockholmu,
Brémách, Bruselu, Göttingen, Pražském jaru, v Bratislavě nebo
Košicích. Spolupracuje s mnoha špičkovými orchestry (Česká
filharmonie, Symfonický orchestr hl.města Prahy, FOK a další – řada
nahrávek např. Janáčkovy Glagolské mše).
Na
Pražské konzervatoři vyučuje od roku 1965, od roku 1977 také na
hudební fakultě AMU jako profesor varhanní hry a vedoucí varhanního
oddělení. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží –
ARD v Mnichově, bachovská soutěž ve Freibergu, v Erfurtu, soutěž M.Regera
v Hamm, Pražské jaro, Brno, Soutěž mladých varhaníků v Opavě.
Nadále však působí i na konzervatoři. Mezi jeho žáky vynikli Josef
Popelka, Petr Čech (varhaník) nebo František
Jan Hora má rozsáhlý a stylově všestranný repertoár,
který začíná barokní a rokokovou hudbou. Vedle varhanního díla J. S.
Bacha a starých českých mistrů (Černohorský, Zach, Seger, Brixi,
Kopřiva, Kuchař) hraje romantickou literaturu (Felix Mendelssohn,
Johannes Brahms) i autory 20. století (Paul Hindemith, Olivier
Messiaen, Leoš Janáček, Petr Eben, Miloslav Kabeláč aj.)
-
- Sobota 7. října
STŘEDOVĚKÁ POLYFONIE V ROMÁNSKÉ ROTUNDĚ
- VOX IN RAMA (FR) / zpěv, Jan Lorenc (CZ) / varhany
- Guillaume de Machaut / Messe de Nostre Dame
- Česká Třebová, rotunda sv. Kateřiny
- začátek v 19.00 hod. / vstupné: 200,- Kč
-
-
Ansámbl
VOX IN RAMA složený ze zpěváků zanícených pro starou hudbu. Pod
vedením Frédéric Rantières se věnují znovuobjevování prvních tradic ve
vokální hudbě na evropském západě. Spojujíce muzikologickou restituci
na jedné straně a ohlasy duchovních i světských textů na straně druhé,
nabízejí nový pohled na tradici staré duchovní hudby jako na živý
poklad, jehož obsah je stále aktuálním zdrojem pro nové kompozice 21.
století.
- Jméno ansámblu je inspirováno zpěvem communia „Vox in Rama audita
est“ (Hlas v Rámě byl slyšet), jehož tematika je masakr Betlémských
neviňátek. Tento zpěv vyvěrající z tradice gregoriánského chorálu
evokuje s velkou intenzitou hořký pláč Rachel, jedné z velkých matek
Izraele. (Jeremiáš 31-15). Skrze svou silnou výpověď nás tento zpěv
ponoří do síly afektů a citového obsahu středověké kantilény, kde
zpěvní hlas těží z podstaty každého slova, a dovede nás za samotný
význam slov až na hlubinu historického významu. Od roku 2015 je
uměleckým vedoucím Choeur Grégorien des Hautes Alpes.
K PROGRAMU
KONCERTU V ROTUNDĚ sv. KATEŘINY
Podle
dnešních znalostí je mše, kterou složil Guillaume de Machaut
(1300-1377) k poctě Panny Marie pro liturgii katedrály v Remeši v
letech 1362 a 1363, považována za první vícehlasou mši svého druhu,
kdy sám autor je jediným skladatelem melodické i harmonické linky.
Toto dílo vděčí za svou genialitu svému skladateli, který dokázal
zhodnotit dva inspirační zdroje: tzv .faux bourdon, který harmonicky
zdvojuje melodii gregoriánského chorálu v sextách, kvartách či
terciích a motet, žánr, kde se církevní i světský zpěv střetává v
břitkých i jemných harmoniích, a kde každá melodie kráčí ruku v ruce s
ostatními hlasy. Po pečlivém studiu mistrovského díla Guillaume de
Machaut usiluje ansámbl Vox in Rama o to, aby posluchači
zprostředkoval hluboký a vytříbený vokální styl, v kterém se snoubí
text, melodika i harmonická složka aniž by se kdy tyto tři rozdělily.
Messe de Notre -Dame bude v programu alternovaná gregoriánských
chorálem – propriem ze slavnosti Nanebevzetí.
-
- 14. 10. / 2017
- POCTA ADAMU VÁCLAVU MICHNOVI
A JAROSLAVU TŮMOVI – ČESKÁ MARIÁNSKÁ MUZIKA
- Jana Ženková (CZ) / zpěv, Jan Lorenc (CZ) / varhany
- Skladby autorů: A. V. Michna, J. Pachelbel, J. Tůma.
- Řetová, kostel sv. Marie Magdaleny
- začátek v 19.00 hod. / vstupné: 100,- Kč
-
- 21. 10. / 2017
- MLADÍ A TALENTOVANÍ OD NÁS
– SEZNAMTE SE!
- Petr Vacek (CZ) /, varhany Kateřina Holá (CZ) / varhany
- Skladby autorů: Ch. M. Widor, Zd. Pololáník,
- A. Tučapský, P. Eben.
- Česká Třebová, kostel sv. Jakuba Většího
- začátek v 19.00 hod. / vstupné: 100,- Kč
- Po předložení abonentní průkazky KPH, 50% sleva
|