-
Zrcadlo u odbočky na Křib
schváleno, instalace
ovšem zatím v nedohlednu
-
Žádost
občanů ze sídliště Křib, kterou zaslal na odbor dopravy p. J.
Bárta byla projednána v dopravní komisi v září t.r. Umístění zrcadla,
které umožňuje zlepšit rozhledové poměry pro řidiče vyjíždějící ze
sídliště Křib na hlavní komunikaci bylo v dopravní komisi schváleno,
avšak instalace zrcadla na místo má být realizována až po
rekonstrukci této komunikace. Jde o úpravu chodníků a dopravního
značení kolem silnice I/14 - II. etapa Korado - Tyršovo náměstí. Tato
rekonstrukce má být provedena také s využitím dotace, zatím se má podle
rozpočtu města provádět projektová dokumentace. Potom bude teprve
požádáno o dotaci a realizace bude možná až na základě vyhlášení
výběrového řízení. Z toho všeho vyplývá, že k tomu k rekonstrukci
této silnice v tomto úseku zřejmě v příštím roce nedojde a na
zmíněné "schválené" zrcadlo si budou musel automobilisté ze sídliště
Křib počkat.
- Zrcadlo bude zapotřebí
zaplatit z rozpočtu města, kdyby bylo součástí projektu silnice po
rekonstrukci, tak by jej možná platit nemuselo.. Myslím, že finanční
zátěž spojenou s instalací zrcadla město snadno uhradí, rozpočet
města nedostatkem peněz netrpí, zvláště ne v agendě spojené s činností
odboru dopravy a silničního hospodářství, byť tento odbor nemá v
městském výdajovém rozpočtu žádnou vlastní kapitolu. Přitom
jde o odbor, který do městské pokladny přináší zvláště v letošním roce
velké peníze.
- Připomeňme, že jen na
pokutách za překročení rychlosti v Třebovici bylo od června do
dneška uloženo pokut za více než 2100 tis. Kč, více než 1 milion korun
se vybralo např. na přehlašování, přihlašování a odhlašování osobních
automobilů (a to jsou i další dopravní prostředky). Zde tato částka
letos podstatně vzrostla především díky tomu, že dnes nejsou tyto úkony
v oblasti evidence vozidel vázány na konkrétní město, ve kterém žadatel
bydlí. Jen díky tomu vzrostla tržba našeho odboru dopravy o desítky
procent, jezdí k nám přehlašovat vozidla nejen z Ústí, ale i z Litomyšle
či Lanškrouna. A to jen díky tomu, že náš odbor má prostě otevřeno pro
občany (na rozdíl od okolních měst) 5 dnů v týdnu. To však ještě nejsou
všechny vybrané poplatky v oblasti dopravy. Tak třeba jen na pokutách
uložených ve správním řízení původcům nehod apod. bylo letos do
listopadu uloženo zaplatit dalších 500 tisíc korun. Odbor dopravy
má sice větší náklady (o 3 pracovníky více), ale jejich práce se
projeví podstatným zvýšením příjmového rozpočtu města. Že bychom tedy
neměli na nové zrcadlo?
(foto výhled z křižovatky na
provoz od Svitav)
-
Měření rychlosti ve Třebové ano či ne a jak
- Překročení rychlostí ve městě je zdrojem nehod a vytváří
nebezpečné situace. Řada měst proto využila zákon a měří rychlost
projíždějících vozidel pomoci stacionárních radarů nebo pomocí
úsekového měření. Stacionární radar mají např. ve Vysokém Mýtě, úsekové
měření je zavedeno od června v Třebovici na obcí zakoupeném zařízení, v
Litomyšli měří 3 úseky na pronajatém zařízení. Máme první zkušenosti: V
Třebovici se situace po silném začátku ustálila, průměrně je
registrováno 15 přestupků denně. Přibyla práce pro městskou policii i
pro odbor dopravy (jsou tím i zvýšené náklady), vybrané pokuty jsou
příjmem rozpočtu města. Také Česká Třebová předpokládá zavedení
úsekového měření, již má vybrané a policií schválené dva úseky na
průtahu města, kde by mělo měření probíhat. Kdy to bude je otázka,
zřejmě až po dokončení rekonstrukce povrchu silnice I/14. Může si vybrat
model "zakoupit" nebo "pronajmout". Pronájem zařízení pro 1 úsek stojí
např. 80 tis. Kč měsíčně, ročně tedy cca 950 tis. Kč V této částce
je ovšem také zahrnut veškerý servis. a také každoroční revize,
cejchování a seřízení systému, které samo stojí cca 100 tis. Kč. A když
nebude potřeba či se nevyplatí, tak se pronájem zruší. Při zakoupení
bude třeba zaplatit pořizovací cenu převyšující jistě 2 miliony korun i
instalace, k to mu servis a každoroční seřízení podle zkušeností z
Třebovice by se zřejmě do roka zaplatilo. Pokud ovšem nezahrneme náklady
na další pracovníky, kteří by měli administrovat udělování a
vymáhání pokut. Stávající prostory jsou naplněny, další pracovníky
nemáme kam umístit.
- Jinou cestou zajištění bezpečnosti dopravy ve městě je využívání
stacionárního radaru. Stojí cca 600 tis. Kč. Aby měl smysl, mělo by být
ve městě cca 4 - 5 "boudiček" pro jeho umístění, ale radar by byl vždy
jen v jedné z nich. A motoristé, kteří nevědí, kde se právě měří, by
dodržovali předepsanou rychlost na více problematických místech.
Radary by bylo třeba dát místa, kde je dodržování rychlosti zvláště
zapotřebí. Bylo by to levnější, bylo by méně pokut a tím i nižší počet
pracovníků na jejich administraci a na bezpečnosti provozu by se to
jistě projevilo také pozitivně. Další potřebnou věcí je indikace jízdy
na červenou zejména u školy na Parníku, kde se tento "sport" provozuje
dosti často. Ne příliš drahé zařízení by tento nešvar rychle odstranilo.
(mm)
-
VZPOMÍNKOVÉ SETKÁNÍ NA HŘBITOVĚ V ČESKÉ TŘEBOVÉ.
-
Stalo
se již letitou tradicí, že nejbližší kamarádi a hudebníci vzpomínají
na své zemřelé přátele na českotřebovském hřbitově.Tato chvályhodná
tradice měla již 13-té pokračování.O hudební doprovod se postaralo
13 hudebníků z dechovky Řetůvanka a swingového orchestru Česká
Třebová pod vedením kapelníka Řetůvky Jiřího Zemana.Velký dík patří
panu Janu Broulikovi za zorganizování a občerstvení vzpomínkové
akce, která měla velmi kladný ohlas jak u kamarádů, tak i u
náhodných návštěvníků hřbitova.Počasí na listopad bylo dobré, žádné
teplo, ale nepršelo.Pro případ chladného a špatného počasí byla
nachystána varianta pro zahřátí všech účastníků. Konec vzpomínkového
aktu se konal v blízké restauraci, kde se vzpomínalo na zemřelé
kamarády, na příhody minulé s nimi zažité i na jiné. Setkání má
charakter kamarádského a vřelého přístupu k zemřelým kamarádům. Kdo
chtěl přišel, viděl a zavzpomínal. Alois Vyroubal.
-
-
Upozornění pro naše návštěvníky městské knihovny
- Ve dnech 17. a 18. listopadu
bude knihovna uzavřená. Děkujeme za pochopení, knihy můžete vracet bez
omezení do biblioboxů
umístěných před vchody do budovy na Smetanově ulici i na pobočce Parník
(Ústecká ulice).
http://knihovna.ceska-trebova.cz/
-
Kraj zřídil v republice ojedinělou pobytovou službu
- Domov pod hradem Žampach, který
je sociální příspěvkovou organizací Pardubického kraje, otevřel
tento týden novou pobytovou službu pro děti a mladé dospělé se
zdravotním postižením a poruchami chování. Bude umístěna
v rekonstruovaném historickém objektu Na Výsluní. Při malé slavnosti
za přítomnosti radního Pardubického kraje Pavla Šotoly a s
požehnáním P. Wiesława Kalemby, duchovního správce farnosti Žamberk,
byl provoz domu oficiálně zahájen.
- „Jedná se o pobytovou sociální
službu, která je v České republice ojedinělá a přitom velmi
potřebná. S ohledem na pomoc mladým lidem se zdravotním
postižením a zároveň specifickými a náročnými projevy chování se
jedná o službu s velkými nároky na zřizovatele a poskytovatele
služby, a to jak po stránce finančních zdrojů, tak i po stránce
personálního a materiálně technického zajištění. I přes tuto
náročnost se Pardubický kraj stává místem, kde bude tato služba nově
poskytována,“ uvedl radní pro sociální péči a neziskový sektor
Pavel Šotola.
- Nová služba zajistí celodenní
kvalifikovanou individuální podporu uživatelům s poruchami
autistického spektra a s projevy náročného chování, tak aby mohli
vést důstojný a spokojený způsob života. Dále bude poskytovat i
specializovanou odlehčovací službu, která dočasně zastoupí rodiče
nebo opatrovníky, kteří si potřebují odpočinout, něco zařídit, nebo
odjet na dovolenou.
- „Bez podpory, které se nám od
Pardubického kraje dostalo, by nebylo možné uvažovat o poskytování
této služby. Dosud jsme museli žadatele s těmito potřebami jen
odmítat a ani jsme je nemohli odkázat na jiného poskytovatele
s volnou kapacitou. Služba je určena dětem a mladým dospělým od 7 do
26 let s mentálním postižením, případně s mentálním postižením v
kombinaci s postižením tělesným nebo smyslovým, kde jsou přítomny
projevy náročného, respektive problémového chování. Jde o specifické
poruchy komunikace – sociální interakce a poruchy autistického
spektra,“ řekl ředitel Domova pod hradem Žampach Luděk Grätz.
- K tomuto účelu byla vybrána budova
Na Výsluní, která je samostatným objektem v zámeckém areálu Domova
pod hradem Žampach a má i vlastní zahradní pozemek. Nedávno byla
dokončena její rekonstrukce za 11,5 milionu korun, další milion
korun si vyžádalo vybavení interiérů. Veškeré vnitřní prostory jsou
zde zařízeny a vybaveny tak, aby se zde klienti cítili bezpečně a
současně jako doma. Výhodou je dobrá návaznost zde poskytovaných
služeb na specializovaná centra, včetně zajištění aktivizační a
vzdělávací činnosti. Žampašský areál umožňuje klientům této služby
celodenní pobyt v příjemném prostředí parků a arboreta, využívání
možností zooterapie a celkově pozitivní interakci s okolním
prostředím. O klienty se bude v nepřetržitém provozu starat 15
zaměstnanců.
-
-
REMA:
počet zelených firem v Česku stále roste.
-
Sdílejí
zkušenosti
a chtějí následovat trendy
-
K přívlastku „zelená firma“ se
v České republice hlásí čím dál více společností. Podle skupiny REMA
stoupl prozatím v letošním roce jejich počet o necelá 2 %.
Nejčastěji se mezi takové firmy řadí společnosti z Prahy,
Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Odpovědné podniky také
chtějí sdílet zkušenosti s ostatními a v problematice sběru a
recyklace odpadu se vzdělávat, to platí zejména pro větší z nich.
-
Zelených firem, které chtějí
podpořit efektivní sběr vysloužilých elektrozařízení, baterií a
akumulátorů, přibylo prozatím letos v Česku přes sto. Jedná se o
takové podniky, které zjednodušují všem svým zaměstnancům zpětný
odběr elektroodpadu a baterií a podporují je v recyklaci.
„Projekt Zelená firma jsme spustili už v lednu 2008. Primárně je
zaměřený na sběr nepotřebných a nevyužívaných elektrozařízení,
baterií a akumulátorů ve firmách. Zelené podniky mohou totiž využít
jednoduchého a bezplatného objednání svozu posbíraného elektroodpadu
a baterií, čímž mají zároveň jistotu jejich následné ekologické
recyklace,“ vysvětlil David Vandrovec ze společnosti
REMA Systém, která projekt Zelená firma dlouhodobě organizuje.
-
Poslední takový seminář, na němž se
probíraly nejnovější trendy a význam zpětného odběru vybraných
výrobků, se uskutečnil na začátku listopadu letošního roku.
Zúčastnilo se jej na 70 zástupců firem i veřejných institucí
z různých odvětví a 8 mluvčích ze zkušených odpovědných organizací.
Mezi nimi vystoupili například zástupci ze společnosti Unipetrol,
Vodafone, Československá obchodní banka nebo Ministerstva
životního prostředí ČR. „Seminář se mi líbil, dozvěděla jsem se
mnoho zajímavého. Užitečný seminář, přínosné informace a zkušenosti
z praxe, zajímavá témata a diskuze. Spokojenost s kvalitou celého
vzdělávacího programu,“ uvedla k workshopu Šárka Kaizarová
z Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj.
|