-
Gustav
Habrman
(26. ledna 1864 Česká Třebová – 22. března 1932 Praha) byl český a
československý politik, poslanec, senátor a ministr vlád
Československé republiky za Československou sociálně demokratickou
stranu dělnickou.
- Slavnost odhalení nového
památníku našemu významnému rodákovi se konala v pátek 17. listopadu v 10 dopoledne na
náměstíčku na Splavě za účasti autora, akademického sochaře Petra Nováka z Jaroměře
a také vnuka Gustava Habrmana, pana Daniela Ebela.
Hlavní projev Mgr. Jana Voleská, ředitelka městského muzea, vystoupil
také autor památníku a v překvapil tím, co všechno o Gustavu Habrmanovi
věděl a jaký dojem na něho svým odkazem udělal. V projevu, vysloveném
od srdce, poděkoval městu Česká Třebová, že mu umožnilo takto vyzdobit
náš veřejný prostor jeho prací, kterou dělal rád. Vraťme se však
ještě k obsáhlému projevu ředitelky městského muzea, která se podrobně
věnovala životu Gustava Habrmana a osvětlila jej z řady dosud pro
Třebováky nepoznaných stránek. Byl to projev hodný zaznamenání do
galerie osobností Našeho města, ve která byl Gustav Habrman po dlouhá
desetiletí díky cenzorům minulého režimu záměrně opomíjen. A po
"sametové revoluci" revoluci jsme reagovali při rehabilitaci
osobnosti Gustava Habrmana až s příliš velkým zpožděním a to ještě
vlastně až na podnět jednoho z českotřebovských občanů. Je dobře, že
tento podnět byl akceptován a 17. listopadu 2017 stvrzen odhalením
památníku. I datum této události je symbolický, není sice v žádném
vztahu k životu Gustava Habrmana, je ale symbolem boje za svobodu, o
kterou zvláště jako mladý člověk, který vyšel z velmi nuzných poměrů
českotřebovských, usiloval. Propracoval se vlastní aktivitou, kterou
můžeme skutečně jen obdivovat, do čelných funkcí v našem nově vzniklém
svobodném státě, který pomáhal spoluvytvářet. Jako ministr pak dokázal
uvést do života mnohé z toho, co se stalo běžnou součástí našeho života
ve společnosti, která patřila v době 1. republiky mezi ostrovy
demokracie v Evropě.
- Slavnost měla důstojný
průběh, byla ukončena zpěvem české státní hymny v provedení Dany
Jindrové. Byla poměrně velká účast občanů, kteří projevili velký zájem
jak o samotný památník, tak i o odkaz Gustava Habrmana a podivovali se
nad tím, že jsme tak dlouho otáleli s jeho připomenutím instalací
pamětní desky nebo památníku. Památník se líbí, předčil očekávání daná
vizualizacemi, na kterých byl památník vytvořen podstatně menší. Ani
předchozí obavy, že bude na vytvořeném náměstíčku na Splavě jako rušivý
element již dříve architektonicky vyřešeného prostoru, se nijak
nepotvrdily. Svůj záměr na řešení památníku vysvětlil sochař Petr Novák
ve svém vystoupení. Inspiroval se zkušenostmi ze Švédska, pro prostor
vybral neopracovaný kámen obdobného druhu, jako jsou užity v kašně
navržené Ing. arch. Hájkem v centru prostoru na Splavě.
- Odhalení památníku našemu
významnému rodákovi považujme za velmi dobrý čin, událost hodnou
pochvaly. (mm)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kdo je akademický
sochař Petr Novák
-
Narodil se 4. května 1957 a vyrůstal v
umělecky založené rodině v Jaroměři ve východních Čechách pod vlivem
barokního sochařství B. M. Brauna. Jeho otec Václav je znám jako
výtvarný fotograf a publicista a jeho matka Libuše Nováková, rozená
Čertnerová, jako koncertní pěvkyně.
- Od počátku svého života se Petr zajímal
o přírodu, v desíti chtěl být námořníkem a bohatě ilustroval své lodní
deníky. Ve třinácti chtěl být malířem a ve čtrnácti sochařem. Vystudoval
Střední průmyslovou školu kamenickou v Hořicích v Podkrkonoší
(1972–1976, u prof. J. Kolomazníka) a potom (1978–1984) Akademii
výtvarných umění v Praze v sochařské speciálce profesora Stanislava
Hanzíka. Před tím ale podnikl s přítelem čtrnáctidenní cestu do Říma a
Florencie a navštívil významného sochaře Giacoma Manzú v Ardey, kde je
velká sbírka jeho soch, kterou věnoval státu.
- Petr Novák se stal vášnivým milovníkem
Itálie a obdivovatelem italské renesance i moderního umění. V době
komunistické diktatury byla ale mizivá naděje, že se do Itálie opět
podívá. Přesto studoval italštinu a italské umění v kulturním středisku
italského státu v Praze. Jeho sochařský názor se utvrzoval v cítění
klasických hodnot pod vlivem místního baroka, odkazu Rodinova a silného
vztahu k renesanci. Po převratu v roce 1989 jezdil do Itálie v
následujícím desítiletí každý rok, aby mohl hlouběji studovat antiku a
renesanci.
- V roce 1991 se zúčastnil sochařského
symposia v Králíkách a v roce 1992 v Adnetu u Solnohradu v Rakousku a
odtud se vydal stopem přes Alpy do Vicenzy a zpět. Jako stopař se
seznámil s katolickým knězem donem Lucianem Bavieri z Pianora u Bologně
a následovala přátelská spolupráce. Pro jeho kostel v Pianoru vytesal
reliéf se svatým Jakubem z portugalského mramoru. V té době se začal v
Bologni stavět nový kostel Svatého Lukáše, kam dodal reliéf s
evangelistou z vápence na ambon a v roce 1999 křtitelnici z jednoho
bloku trachytu se sedmi biblickými reliéfy na bocích.
- V roce 1996 vyhrál v Čechách soutěž na
bronzového koně v klusu v životní velikosti, která je umístěna v
soukromé zahradě v Praze. Při studiu tohoto tématu se pro něho otevřel
nádherný svět koní a jezdectví a uvědomil si, jaké možnosti poznání a
sebepoznání má moderní člověk, pokud návrat k přírodě uskuteční jako
jezdec. V pojetí jeho filosofie to ale není jezdec sportovec. Je to
jezdec na cestě rytmu, rovnováhy a slušnosti ve vztahu ke svému koni,
kterého nepovažuje za tělocvičné nářadí, ale uctívá ho jako krásnou a
oduševnělou bytost, tak, jako tomu bylo v naší staroslovanské minulosti.
Jako sochař v námětu koně nalézá soulad proporcí starých Řeků,
renesanční a barokní vznešenost i Rodinovu katedrálu v pohybu. Nedělá
tento námět jako žánr, ale ve smyslu hlubšího duchovního poznání světa.
Život je pro něho zázrakem božské rovnováhy. Rovnováha je pro něho samo
dobro, podmínka života. Ztráta rovnováhy přináší nemoc, šílenství a
smrt. Všechna mistrovská díla umění stojí na dosažené rovnováze, každé
poctivě myšlené umění o ni usiluje. Hudba i jezdectví tuto rovnováhu
obsahují, zachází s ní a vyjadřují ji.
- Zpočátku byly v Novákově tvorbě převážně
zastoupeny dívčí akty, portréty a figurální kompozice z kamene a dřeva.
Spolupracoval s architekty na dekorativních sochařských dílech pro
veřejné prostory. Později vedle drobné plastiky převážila i monumentální
díla. Během uplynulých let vytvořil desítky plastik, soch, sousoší,
fontán, pomníků po celých Čechách, Moravě, ale i pro zahraničí: Anglie
(1 dílo), Rakousko (3), Německo (4), Itálie (7) a v Kanada (5). V České
republice má Petr Novák nejvíce děl umístěných v Novém Městě nad Metují
(8), z nichž nejvýznamnější je figurální pomník Jana Černčického z
Kácova, zakladatele Nového Města n./M. (2001). V Černožicích n. L. na
zahradě domova důchodců instaloval fontánu a sochu klečící sv. Zdislavy
(2003) a v Rožnově pod Radhoštěm na základě objednávky olympijské
vítězky – oštěpařky Dany Zátopkové vytvořil náhrobek jejího manžela,
olympijského vítěze Emila Zátopka (2001). V Josefově v Masarykových
sadech byla do svého odcizení v roce 2010 umístěna bronzová busta TGM a
figurální pomník prezidenta Masaryka stojí v Jaroměři před budovou ZŠ Na
Ostrově (2003). Jeho plastika sv. Michaela zdobí kapli římskokatolického
děkanství v Jaroměři, figurální socha papeže Jana Pavla II. zase dotváří
interiér v děkanském chrámu sv. Michala (2008). Pro basiliku minor sv.
Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí vytvořil poprsí papežů
Pia X. a Jana Pavla II. (2007). Koncem roku 2006 vyšel jeho
reprezentativní 40stránkový katalog s vyobrazením 54 plastik.
- Jedním z nejvýznamnějších sochařových
děl posledních let je bezesporu jezdecká socha prvního československého
prezidenta T. G. Masaryka v Lánech, na níž pracoval od roku 2007 a která
byla slavnostně odhalena 6. 3. 2010.
- Díky nabídce občanského sdružení
Retranchement No. XVIII. z Josefova přenesl v roce 2009 své působiště do
Bastionu IV. v barokní pevnosti, kde vybudoval svůj ateliér a galerii,
kterou ve spolupráci s městem Jaroměř otevřel veřejnosti 13. listopadu
2010.
- Sochařovo dílo obsahuje náměty
zabývající se duchovní i náboženskou rovinou života, přírodou, užitým
uměním, historickými postavami a událostmi a samozřejmě i tématikou
jezdectví a koní. Pracuje s kamenem, dřevem, hlínou a voskem, mnohá jeho
díla jsou ve finále odlita do bronzu a zdobí veřejné či soukromé
prostory nejen u nás, ale i v zahraničí.
|