Pardubický zámek čekají revoluční
změny vnitřního uspořádání
-
Ještě před začátkem evropského
projektu na zatraktivnění Zámku Pardubice se podařilo vytvořit
dlouhodobou vizi, která bude určovat budoucí rozvoj tohoto unikátního
areálu. Je to takzvaný Generel dlouhodobé prezentace Zámku Pardubice.
Oproti ještě nedávným plánům přináší tento dokument zásadní změny ve
vnitřním uspořádání zámku a ve využití jeho jednotlivých částí ve
vazbách na širší území cenného jádra krajského města.
-
„Když
jsem v loňském roce převzal na kraji kulturu a majetek, uvědomil jsem
si, že nic vzácnějšího než je pardubický zámek z hlediska kulturních
hodnot kraje vlastně nemáme,“ říká 1. náměstek hejtmana Roman
Línek. „Viděl jsem, že v době, kdy je velká příležitost čerpat
evropské dotace na další etapy rekonstrukce a zatraktivnění zámku, je
potřeba přijít s velice odborným, ale také trochu vizionářským
přístupem. A na základě zkušeností především z Litomyšle jsem oslovil
dva přední české architekty, Josefa Pleskota a profesora Ladislava
Lábuse, aby mi s tím pomohli. Přislíbili pomoc a konzultace, ale
doporučili mi architekta Petra Všetečku, který má za sebou skvělé
realizace v památkových objektech. A po půlroce v tomto tříčlenném
týmu skutečně vznikl po řadě jednání s Pardubickým krajem i
Východočeským muzeem a Východočeskou galerií tento revoluční generel
budoucích změn.“
-
Magické trojúhelníky
-
Tým
architektů měl tu výhodu, že Pardubice a pardubický zámek nikdo z nich
téměř neznal a tak se mohli na všechny jeho funkce podívat z nadhledu
nezatíženého předchozími zkušenostmi nebo místními zvyklostmi.
„Zabývali jsme se nejprve souvislostmi mezi třemi zdejšími perlami –
zámkem, historickým náměstím a Gočárovými mlýny. Ty tvoří pomyslný
trojúhelník, v jehož středu je další malý trojúhelník - Příhrádek. Vše
na sebe nějak navazuje, někdy lépe, jindy hůře. Ten problematický bod
vidíme hlavně na náměstí Republiky, kde je výhled na zámek zakrytý a
kde se lidé místo krásného panoramatu zámku dívají na umělecky
problematický pomník,“ říká architekt Petr Všetečka. Jedním z cílů
by podle těchto významných odborníků mělo být toto panorama
rehabilitovat a zabývat se také možností obnovit vstup na valy
z Podzámeckého parku, jak tomu bylo v 19. století.
-
Zámek jako šlechtické sídlo
- Nejslavnější etapou
v historii zámku byla éra, kdy ho vlastnil rod Pernštejnů a desetiletí
těsně potom, kdy byly upraveny velké sály nad vstupní branou. Aby se
mohli návštěvníci zámku právě s touto dobou identifikovat, vznikne
nový prohlídkový okruh, který povede sály a
místnostmi v současné době využívanými pro stálé expozice, výstavy,
depozitáře nebo dílny. „Některé provozy a depozitáře
přesuneme postupně do Ohrazenic, historická expozice se stane součástí
okruhu a další, poměrně rozsáhlé výstavní prostory nám tento generel
nabízí v hospodářských budovách na nádvoří, včetně velmi komfortního
návštěvnického a vzdělávacího centra,“ konstatuje ředitel
Východočeského muzea Tomáš Libánek.
- S tím je spojeno i hledání
nových prostor pro Východočeskou galerii. „Prosincovému krajskému
zastupitelstvu předložíme návrh záměru na zakoupení a rekonstrukci
části Gočárových mlýnů pro potřeby krajské galerie. Výhodou je tu
možnost čerpání evropských dotací, získání prostoru, který je
k výstavní činnosti ideální a zároveň záchrana a obnova další národní
kulturní památky,“ řekl Roman Línek.
-
Společenské akce a rauty už
neohrozí vzácné malby
-
Hlavními
společenskými prostorami zámku se v posledních letech staly rytířské
sály, na jejichž zdech jsou restaurované ojedinělé malby z 16.
století. „Je to nejrozsáhlejší soubor raně renesančních figurálních
maleb na sever od Alp, ve střední Evropě nic podobného nenajdete,“
konstatuje Tomáš Libánek. Za současného provozu, kdy jsou v sálech
různé programy, slavnostní setkání a rauty, není možné malby účinně
chránit a temperovat. To se však brzo změní. Společenský provoz
na zámku se totiž celý přesune do přední budovy nad hlavní bránou do
paláce. „Sál ve 3. nadzemním podlaží, ve kterém je nyní expozice
skla, byl ve své době druhým největším v království hned po
Vladislavském sálu na Pražském hradě,“ připomíná Roman Línek a
pokračuje: „Autoři generelu proto navrhli udělat zde hlavní
společenské centrum spojené i s prostory ve 2. nadzemním podlaží,
které by tvořily adekvátní zázemí sálu až pro 300 lidí. Sklo by
zůstalo ve 3. patře, ale na druhé straně paláce, kde jsou pro něj
velmi dobré světelné podmínky.“
- Novou koncepci schválila
už Rada Pardubického kraje 6. listopadu a vychází z ní i evropský
projekt Zámek Pardubice – využití a obnova zámeckých exteriérů a
interiérů čp. 1 a čp. 2. „Ne všechno půjde udělat najednou, změny
budou přicházet postupně tak, jak bude možné jednotlivé prostory
uvolňovat. Podle finančních možností v dalších letech budou přicházet
další kroky, ale důležité je, že už víme, kam by výsledně měly
směřovat,“ uzavřel Roman Línek.
- Veřejnost si může
prohlédnout celý generel na výstavě, která bude od 1. prosince až do
konce roku instalována ve foyeru reálky na Krajském úřadu Pardubického
kraje.
Ladislav Lábus
(1951), děkan Fakulty architektury, je považován za jednu
s nejvýraznějších žijících legend české architektury. Často se věnuje
problematice začlenění staveb do historického prostředí a navrhování
renovací, včetně funkcionalistických a průmyslových budov. V této
oblasti se stal uznávaným expertem, je členem Vědecké rady Národního
památkového ústavu. Kromě mnoha dalších realizací je autorem
rekonstrukce paláce Langhans ve Vodičkově ulici v Praze, jež ojediněle
spojuje architekturu 19. století se současností a za kterou získal v
roce 2003 cenu Grand Prix Obce architektů. Je rovněž autorem
rekonstrukce Edisonových transformačních stanic v Praze, které
přirozeně doplňují původní podobu stavby a stojí třeba za rekonstrukcí
Jízdárny Pražského hradu.
Josef Pleskot
(1952) patří od poloviny 90. let 20. století mezi nejznámější a
nejrespektovanější české tvůrce, za své realizace získal řadu ocenění
a jeho stavby pravidelně reprezentují českou architekturu v
mezinárodních přehlídkách. V roce 2014 získal titul „Architekt roku“,
a to především za unikátní revitalizaci postindustriální čtvrti Dolní
oblasti Vítkovic, kde realizoval nástavbu vysoké pece č.1 - Bolt Tower,
Trojhalí - Nová Karolina, Svět techniky - Science and Technology
Centrum a konverzi plynojemu na multifunkční aulu GONG. Řadu realizací
má v Litomyšli, kde se zabýval obnovou některých domů na zámeckém
návrší včetně revitalizace budovy Regionálního muzea.
Petr Všetečka
(1968) je architekt z Brna, kde vede od roku 1997 kancelář TRANSAT
architekti. Pro Moravskou galerii navrhl obnovu Jurkovičovy vily a
úpravu Pražákova paláce v Brně, podílel se na obnově Baťova mrakodrapu
č. 21 a na tvorbě nového sídla krajského muzea a galerie ve zlínských
továrních budovách, pro které vytvořil i stálé expozice. Navrhl
přestavbu interiéru památníku na Vítkově s úpravou Hrobu neznámého
vojína a stálou expozicí, obnovu minaretu u zámku Lednice, obnovu
Květné a Podzámecké zahrady a zámku v Kroměříži, a v současnosti
realizovanou obnovu Památníku Tomáše Bati ve Zlíně. Za obnovu památek
a realizované expozice získal řadu ocenění včetně čestného uznání ceny
EU Europa Nostra.
|