-
(Adéla Kuchařová a Bohuslav
Špaček ve výstavní síni Kulturního centra Česká Třebová)
-
-
Vůle
k abstrakci je nejspíš jen o něco mladší, než lidstvo samo.Tato
potřeba vytvářet formy, jaké v přírodním reálném světě neexistují,
které často nejsou věcně čitelné, zůstala přítomná v průběhu celého
vývoje euro-amerického výtvarného umění. A začátkem 20. století
zesílila, když celý jeden výtvarně umělecký trend se zaměřil na
programové pěstění čistě abstraktní formy.
- K jejim specifickým pěstitelům náleží i Adéla Kuchařová a Bohuslav
Špaček.
-
- Adéla Kuchařová,
Moravanka z Brušperka, je výtvarnicí s dlouhodobým, ba trvalým
zájmem o jisté výtvarné formální experimentování, o promyšlené
naplňování určitých uměleckých záměrů. Adéla jakoby prožívala nutkání
zjistit, jak by to vypadalo a co by to udělalo, kdyby…. A tak to pro
jistotu zkouší.
- Pěkným a přesvědčivým dokladem tohoto autorčina pnutí je už její
diplomová práce, v níž studovala, poněkud posouvala a tudíž i nově
interpretovala geometrické kvality obyčejných, praktických předmětů a
objektů, jako jsou dopravní značky, tabule s informacemi a názvy a
také kubus domu jejich rodičů. Podobně dvě autorčiny sochařské
realizace, betonové sochy Kostka (2002) a Stavba (2004), představují
výsledky Kuchařové konceptuálních postupů. Oba působivé betonové
objekty pracují s estetikou racionálního řádu, oba dnes zdobí
českotřebovský park Javorka.
- Vzory, kterými se Kuchařová představuje na této výstavě, vznikly
způsobem metodologicky příbuzným. Na jejich počátku stál autorčin
úmysl prověřit výtvarnou nosnost zmnožování, opakování, posouvání,
variování, vynechávání a nebo vrstvení jednoduchých, v zásadě
geometrických obrazců (někdy otisků) – kroužků nebo křivek a také
možností barevných kombinací. K problematice vzorů možná Kuchařovou
popostrčilo její pedagogické působení v blízkosti textilního
uměleckého školství. Každopádně jí vytvářené vzory nepředstavují
prostou ornamentální výplň plochy, nejsou dekorací bez obsahu a
napětí, nýbrž – jako v případě jiných Adéliných prací – jsou finálními
produkty určitého naplněného uměleckého konceptu.
-
-
Bohuslav
Špaček,
Českotřebovan rodem i volbou, přiznává, že jeho trvalým uměleckým
východiskem je krajina. Nejprve se s ní vyrovnával způsobem tradičním,
a to po stránce formy, obsahu i technik. Vysokoškolská studia
v průmyslové Ostravě mu ale dala zahlédnout městskou krajinu hustě
protkanou lidskými výtvory, které mají geometrický ráz (nekonečné
teplárenské trubky, vrata garáží s náznakem diamantového řezu, bizarní
křivky industriálních staveb…) Právě tyto umělé, v krajině
neústrojné, geometricky abstraktní prvky začal náš výtvarník
programově výtvarně zhodnocovat.
- Jedním z výstupů tohoto Špačkova zájmu je také cyklus Dráty.
V roce 2004 se tehdy ještě student zdržoval s několika spolužáky
v českotřebovském depu, kde měli jako účastníci sochařského sympozia
k dispozici halu (tady mimochodem tvořila Adéla svou výše zmíněnou
Stavbu, zatímco Bohouš tu pracoval na díle Vlez mi na záda, dnes
osazeném rovněž v Javorce). Špačkovo oko citlivé na geometrii
v krajině zareagovalo na síť vlakového elektrického vedení, které se
táhlo nad kolejemi. Tyto dráty krajinu i nebe rozkrajovaly, členily,
porcovaly. protínaly, ale také vázaly k sobě, tyto dráty fotografoval
a později opakovaně zpracovával i jinými technikami. Cyklus lakonicky
nazvaný Dráty tak zároveň představuje nepatetický, věcný a syrově
působivý Špačkův hold svému městu, které vyrostlo na železnici.
- Společná prezentace tvorby Adély Kuchařové a Bohuslava Špačka
představuje dobrou příležitost k porovnání tolik odlišných přístupů
k výtvarné práci s linií a geometrickou abstrakcí vůbec. V žádném
případě nemíním přehnaně zdůrazňovat gendrové zřetele, ve Špačkových
Drátech ale nelze nezahlédnout řemeslně mužský přístup, zatímco
v Kuchařové Vzorech zase až archetypální ženskou vazbu na oděv. Ať tak
nebo tak, vystavující autorská dvojice se skrze svou tvorbu jeví jako
vyvážený tandem, jehož projev má civilní, spíše racionální ráz, je
neokázalý,vyzrálý i osobitý. A to jsou dobré důvody, proč stojí za
vidění.
-
- (Autorsky upravená úvodní řeč, Ludmila Kesselgruberová)
-
-
-