-
-
Peklák
zasněžuje, prognóza je dobrá, technický sníh by mohl být na Vánoce
-
-
Výběrové
řízení na místo referenta odboru výstavby
- Jde o zástup za mateřskou dovolenou.
Více podrobností najdete ZDE
-
-
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ NA OBSAZENÍ POZICE Památkář/ka pro území okresu
Ústí nad Orlicí
- Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Pardubicích,
Příhrádek 5, 531 16 Pardubice
vyhlašuje výběrové řízení na obsazení pozice památkář- památkářka
pro území okresu Ústí nad Orlicí
Více ZDE
-
-
Boží muka
Českotřebovska
-
Boží
muka vznikaly již ve 14. a 15. století, ale takto stará na
Českotřebovsku (resp. ve farnosti Česká Třebová) pravděpodobně
nenajdeme. Jsou téměř až na výjimky nedatovaná. Tyto drobné kamenné (v
některých případech i dřevěné) památky symbolizují sloup, u kterého
byl z rozhodnutí Piláta Pontského bičován Ježíš Kristus. Mezi boží
muka mnozí odborníci řadí i tzv. mariánské sloupky s obrázkem či
soškou Panny Marie, rozměrově srovnatelné. Tyto drobné památky se
umisťovaly většinou na rozcestích, v místech dobrého rozhledu, nebo
významné události. V mnoha případech se poblíž nachází významný či
památný strom.
- Původně církevní
památka je dnes chápána jako prvek, dotvářející ráz české kulturní
krajiny. Bohužel už nebývají po letech v dobrém technickém stavu.
Průzkumu v této dosud málo probádané oblasti se věnoval Petr Vomáčka a
v našem regionu našel 16 božích muk, které stojí za prezentaci. Budeme
se jejich popisu postupně věnovat jak v elektronickém
Českotřebovském deníku, tak i v tištěném vydání Čt. zpravodaje.
(Obrázek Boží muka v Dl. Třebové)
-
-
Když uvolněná
kanalizační mříž poškodí vozidlo
-
Stalo se minulý týden na Hřbitovní ulici. Osobní vozidlo při jízdě
najelo dole na křižovatce s odbočkou do Bezděkova na jedenu ze dvou
umístěných kanalizačních mříží zachycujících dešťové srážky tekoucí po
Hřbitovní ulici. Uvolněná mříž se vymrštila a zcela zničila disk i
pravou zadní pneumatiku osobního vozu. Vznikla škoda, řidičem vozidla
nezaviněná. Na takovou situaci by měla pamatovat havarijní pojistka,
pokud by byla sjednána. Pokud není - a na starší vůz se nevyplatí - tak
nezbývá než požadovat řešení zdokumentované škody od odpovědné
osoby, odpovídající za to, že místní komunikace ve městě jsou sjízdné
bez rozbití vozidla popsaným způsobem. Kanalizace je sice ve
správě ORVOSu, ovšem před lety budovaná kanalizace dlouhou dobu
sloužila, byla převzata správcem městských komunikací a odpovědnou osobu
je třeba hledat zde. Město by mělo být na takové situace pojištěno.
Uvidíme, jak se bude záležitost vyvíjet. Jde také o to, aby byl
problematický kanál opraven tak, aby se to nemohlo opakovat.
-
-
O využití Winternitzových mlýnů v Pardubicích bude jednat speciální
pracovní skupina
-
V souvislosti
s rozhodnutím krajských zastupitelů o vytvoření pracovní skupiny,
která bude jednat s majitelem Winternitzových automatických mlýnů o
možném využití pro potřeby Východočeské galerie a podmínkách prodeje
objektu pro tyto záměry, schválila Rada Pardubického kraje na návrh
jednotlivých zastupitelských klubů jména členů této pracovní
skupiny. Ta by měla další postup prezentovat na prvním jednání
zastupitelstva v roce 2018.
- „Vzhledem k tomu, že chceme od
samotného počátku informovat nejen krajské zastupitele, ale i
širokou veřejnost o jednáních se současným vlastníkem, rozhodli jsme
se vytvořit tuto pracovní skupinu, která je složená ze zástupců
všech politických stran a hnutí zastoupených v zastupitelstvu.
Rozhodně nemáme co skrývat a nechceme se dostat do situace, kdy bude
nákup architektonického skvostu a současného brownfieldu přirovnáván
k nákupu kusu lesního pozemku nedaleko Pardubic,“
uvedl hejtman Martin Netolický.
- Využití hlavní budovy mlýnů navržených
architektem Josefem Gočárem pro galerii považuje za velmi důležité
také 1. náměstek hejtmana Roman Línek, který je zodpovědný právě za
oblast kultury: „Leží před námi velká šance pozvednout naše
krajské kulturní instituce, pro které navíc můžeme využít zdroje
z evropských fondů. Vzhledem k schválenému záměru vymístit
Východočeskou galerii z areálu pardubického zámku a uvolněné
prostory využít pro muzeum a zejména pro chybějící návštěvnické
centrum zámku, je přestěhování galerie do areálu Winternitzových
automatických mlýnů ideálním řešením.“
- Členy pracovní skupiny jsou: hejtman
Martin Netolický (ČSSD), 1. náměstek hejtmana Roman Línek (KPK),
radní Hana Štěpánová (STAN), zastupitelka Magda Křivanová (ODS),
zastupitel Jan Procházka (ANO 2011) a zastupitel Václav Snopek
(KSČM).
Vzpomínka
-
Dne 17. ledna
uplyne 25 let, co odešel všestranný muzikant a profesor
českotřebovské večerní průmyslovky, stavař Ing. Karel Skřivánek.
Uměl vždy pomoci i potěšit. Takoví lidé by opravdu neměli umírat.
-
Vzpomínám na
něho jako na svého oblíbeného kolegu ze školy, ale i jako přítele
a kamaráda. Na řadě fotografií ho můžeme najít Karla
Skřivánka s harmonikou, se kterou si tak dobře rozuměl, stejně
dobrý byl jako hornista v Orchestrálním sdružení Osvětové besedy
Česká Třebová.
-
Jeho
manželka, zdravotní sestra Ludmila Skřivánková se angažovala
v Červeném kříži, to bylo přednášek, které absolvovala. Dcera Ing. Ludmila Gulyasová
se zase angažovala v českotřebovském
Sokole.
-
Dnes je
již všechny vespolek bohužel zdravím "tam nahoru" a věřím, že si je Třebováci takto společně připomenou v souvislosti s nadcházejícím
lednovým výročím úmrtí Karla Skřivánka jenom v dobrém.
(Milan Mikolecký)
-
-
Nedožitých 85 let ing. Jiřího JANDERY, CSc. (17.1. 1933 – 22.6.
2007),
-
městského architekta v České Třebové
-
Narodil
se v České Třebové v rodině strojvedoucího Čeňka Jandery. Vystudoval
místní gymnázium a v Praze na ČVUT fakultu architektury a pozemního
stavitelství. Vysokoškolská studia ukončil v roce 1957. Na umístěnku
nastoupil do Státního projektového ústavu Chemoprojekt, později
Cheming v Pardubicích, kde pracoval až do odchodu do důchodu.
-
Městským architektem v České Třebové se stal v roce 1992. Pro naše
město a také pro soukromé investory vypracoval celou řadu stavebně
architektonických studií. Jmenujme alespoň koncepci fasád závodu
Korado, koncepci pavilónu „ Prameniště Javorka“, rekonstrukci Malé
scény, rekonstrukci městské polikliniky, úpravu a architektonické
řešení Domu s pečovatelskou službou, objektu TEZA, zakázku pro
sportovní areál „ Peklák“, bistro Koruna nebo barevné řešení fasád
na městských domech Na Farářství a koncepce řešení multifunkčního
dopravního terminálu Jana Pernera.
-
Jeho poslední prací byla architektonická studie na rekonstrukci
Národního domu.
-
S průřezem jeho tvorby se měla možnost seznámit českotřebovská
veřejnost na Výstavě realizací a projektů ve Výstavní síni
Kulturního centra v lednu 2005. Jiří Jandera byl především Třebovák,
jako znalec místních poměrů měl velký cit pro lokalitu, kterou
navrhoval a vytvořil třeba i několik různých studií,. než s jednou z
nich, kterou uznal za dobrou, vyšel na veřejnost. Na té potom trval
a dokázal ji obhájit. Tím byly vlivy neodborníků na jeho práci
eliminovány. Jiří Jandera nám všem ve Třebové ve funkci
městského architekta již deset roků chybí, zaplnit jeho místo po něm
nebylo po dalšího následníka ve stejné funkci opravdu snadné.
(mm)
-
-
Poznámka: Mlýny vers.
autobusové nádraží Pardubice
-
Mladá fronty DNES srovnává ústy jednoho z pardubických zastupitelů
nesrovnatelné. Kraj by se měl více angažovat v zajištění nového
autobusového nádraží Pardubice, když už jedná o zajištění odkupu
Winternitzových automatických mlýnů pro
potřeby Východočeské galerie. "Angažovanost kraje mi přijde tristní,
když uvážíme, s jakou velkorysostí chtějí investovat do Východočeské
galerie“ uvedl zastupitel František Brendl (Pardubáci) s narážkou na
chystanou koupi Automatických mlýnů za více než třicet milionů". (citace
idnes)
- Vypadá to tak, že když je tedy v
Pardubicích nějaký problém, měl by ho vyřešit především Pardubický kraj,
i když míč je především na straně Pardubického magistrátu. Zatímco
zmíněnou budovu mlýnů chce Pardubický kraj jako sídlo pro jednu ze svých
příspěvkových organizací (proto, aby pomohl uvolnit a oživit areál
pardubického zámku), tak autobusové nádraží nikdy nebude vlastnit ani
provozovat jako nikde jinde v kraji. Pardubičtí zastupitelé by měli mít
více pokory a vlastního úsudku a řešit svoje problémy především svými
silami, kterých mají mnohem více než jiná města v kraji. (Pozemek
pardubického autobusového nádraží koupila soukromá firma,
zbrojařská skupina podnikatele Jaroslava Strnada, která zde chce
podnikat. Pardubice a především Pardubice budou muset
najít správné náhradní řešení, do kterého jim nikdo mluvit nebude..
(mm)
|