Kompletní změny a úpravy vlakových spojů
regionální dopravy podle zprávy Pardubického kraje
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
V základu zůstává zachována stávající koncepce osobních vlaků Kolín –
Pardubice – Česká Třebová s významnými přestupními vazbami v Kolíně,
Pardubicích a Chocni. V průběhu dne dochází jen k drobným změnám.
K největším změnám dojde v okrajích dne a týdne, konkrétně:
Noční osobní vlak (Os 5021) do České Třebové pojede nově z Pardubic hl.n.
pouze o víkendu, a to až v 01:11 jako přípoj od dálkových vlaků z Prahy a
osobního vlaku z Hradce Králové.
V pondělí ráno pojede osobní vlak Os 5043 do České Třebové až z Pardubic a
to v 5:01 (nyní jezdí pouze z Chocně).
Pro zlepšení a zrychlení dopravy do škol a zaměstnání v Ústí nad Orlicí
městě bude zaveden nový vlak Os 5089 s odjezdem v 6:27 z Ústí nad Orlicí,
který bude mít rychlý přípoj od Os 6281 z Pardubic hl.n. Tento vlak se
bude ihned v 6:32 vracet z Ústí nad Orlicí města a zajistí tak přípoj ke
spěšnému vlaku 1978 do Pardubic, který odjíždí v 6:46.
V neděli bude nově zajištěn v Pardubicích hl.n. přípoj od vlaku EC
273 z Prahy a R 1261 z Liberce a Hradce Králové na osobní vlak Os 5033 ve
směru Choceň a Česká Třebová s odjezdem v 6:57.
V pracovní dny pojede z Chocně ve 22:37 nový osobní vlak do České Třebové
(Os 5047), který bude mít návaznost na vlak IC 573 z Prahy a Os
15063 z Vysokého Mýta. V Ústí nad Orlicí je zajištěn přípoj ve směru na
Letohrad s odjezdem ve 22:55. Umožní tak např. dopravu zaměstnanců
z odpoledních směn.
V sobotu ve 4:59 pojede z České Třebové do Ústí nad Orlicí nový vlak Os
5070, který zajistí přípoj k Os 5034 směr Pardubice.
Osobní vlak Os 5004 z České Třebové (odj. 5:48) do Pardubic hl.n. (příj.
7:16) bude v pracovní dny pokračovat v 7:19 do Hradce Králové hl.n.
s příjezdem v 7:42 jako Os 6230.
Trať 015 Přelouč – Prachovice
Na trati dochází jen k drobným změnám. Např. v neděli pojede první vlak
z Heřmanova Městce už v 5:46, a to přes Přelouč až do Pardubic hl.n,
V Přelouči bude zajištěn přípoj na Rx 898 ve směru do Prahy s odjezdem
v 6:10.
Trať 016 Chrudim – Moravany – Borohrádek
Na trati dochází jen k minutovým časovým změnám s cílem zajistit přestupy
v Moravanech a Borohrádku. Největší novinkou je vedení osobního vlaku Os
25356 z Moravan ve 23:07 do Holic také v sobotu (místo v neděli časně
ráno). Tento vlak navazuje v Moravanech na přípoj od osobního vlaku Os
5051, který odjíždí z Pardubic ve 22:46.
Trať 017 Česká Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice:
Na trati dochází ke změně koncepce
dopravy s důrazem na rozšíření a zpravidelnění provozu na využívanějším
úseku Česká Třebová – Moravská Třebová a na oslabení provozu na úseku
Moravská Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice zejména v ranních
hodinách, kdy jsou vlaky jen velmi slabě využité. Cílem je nabídnout
cestujícím pravidelné a rychlé spojení z Moravskotřebovska do České
Třebové s možností přestupu na dálkové vlaky směrem do Pardubic a Prahy a
na osobní vlaky.
Časové polohy spojů mezi Moravskou Třebovou, Chornicemi a Dzbelem jsou pak
voleny tak, aby lépe odpovídaly očekávané poptávce cestujících, kterou
tvoří zejména týdenní dojížďka a cestování na výlety.
V základu tak bude nabídnut dvouhodinový interval spojů mezi Českou a
Moravskou Třebovou se zahuštěním na hodinu ve špičkách pracovních dní.
Kromě ranní špičky budou vlaky z České Třebové odjíždět okolo 10. minuty,
tj. po dojezdu přípojů okolo celé hodiny (expresů ze směru Praha i Olomouc
a osobního vlaku z Pardubic). Do České Třebové pak budou přijíždět okolo
55. minuty, čímž bude opět zajištěn přípoj na vlaky směrem do Prahy
(expres a rychlík vyšší kvality) i na střední a severní Moravu.
V úseku Moravská Třebová – Chornice – Dzbel dojde ke snížení nabídky spojů
v ranních hodinách pracovních dní. V průběhu dne pak pojedou zhruba 3 páry
spojů s návaznostmi na vlaky ve / ze směru Prostějov ve Dzbelu. V úseku
Chornice – Velké Opatovice pojede pouze 1 pár vlaků týdně, a to v neděli.
Půjde o vlak Os 24783, který odjede z Moravské Třebové v 17:04 a do
Velkých Opatovic přijede v 17:47, kde bude možné přestoupit na vlak Os
14715 do Skalice nad Svitavou s odjezdem v 17:50. Zpět z Velkých Opatovic
pojede Os 24782 v 17:54, přičemž v Chornicích bude zajištěn přípoj od
osobního vlaku (Os 24720) z Prostějova (příj. v 18:12) a do Prostějova (odj.
v 18:15). Vlak dále pojede přes Moravskou Třebovou (18:49) až do České
Třebové (příj. v 19:23). Sloužit může především studentům dojíždějícím na
internáty a koleje.
Trať 018 Choceň – Litomyšl:
Na této trati se cestující rovněž dočkají několika změn a zlepšení, a to
mj. zajištění spojení Chocně a Vysokého Mýta po celý den každou hodinu:
Noční osobní vlak Os 15072 Choceň – Vysoké Mýto pojede od pondělí do
čtvrtka z Chocně již ve 23:39 jako přípoj od Rx 899 z Prahy. V noci z pátka
na sobotu a ze soboty na neděli, kdy jede noční osobní vlak Os
5021 z Pardubic, pojede tento vlak jako Os 15032 až v 01:49 z Chocně.
Z důvodu zajištění přípoje z Chocně do Vysokého Mýta od spěšného vlaku Sp
1978 ze směru Lichkov a Ústí nad Orlicí, který nově přijede do Chocně až
v 6:59, pojede vlak Os 15038 pouze do stanice Vysoké Mýto (z časových
důvodů nedojede do zastávky Vysoké Mýto město), a to v 7:03 z Chocně.
Následně se bude vracet zpět v 7:17 jako Os 15039 a v Chocni bude v 7:28.
Tím zde bude nově zajištěn přípoj i na osobní vlak (5003) směr Česká
Třebová s odjezdem v 7:32
Osobní vlak z Chocně v 10:39 do Litomyšle (Os 15006) nově nepojede
v neděli, neboť nejede ani přípojný Rx 887 z Prahy. Dopolední spojení do
Litomyšle však v neděli zůstane zachováno, ale o hodinu později, a to
novým osobním vlakem Os 15046 s odjezdem z Chocně v 11:39, který pojede
v úseku Choceň – Vysoké Mýto město denně. Na něj bude ve Vysokém Mýtě
městě navazovat osobní vlak Os 15012 do Litomyšle s odjezdem v 11:57.
V opačném směru pak v neděli pojede z Litomyšle osobní vlak Os 15013 do
Vysokého Mýta města až v 10:28. Zde bude přípoj na zcela nový vlak Os
15043 do Chocně s odjezdem v 11:01, který pojede denně. Tím dojde
k zacelení dvouhodinové dopolední prodlevy mezi spoji v úseku Choceň –
Vysoké Mýto.
O hodinu později než nyní pojede osobní vlak (15014) z Vysokého Mýta města
(13:57) do Litomyšle
Zcela nově pojede osobní vlak (Os 15064) z Chocně do Vysokého Mýta v 19:39
také v sobotu
Trať 019 Česká Třebová – Lanškroun
Spojení mezi Českou Třebovou a
Lanškrounem se výrazně zlepší. Ze současných 20 párů v pracovní dny
stoupne počet spojů mezi oběma městy na 25 párů, byť v některých případech
s přestupem v Rudolticích v Čechách. V sobotu bude spojení zajištěno
18 páry vlaků místo současných 11 párů a v neděli 17 páry místo
stávajících 12 párů.
V pracovní dny tak v ranní a odpolední špičce pojedou vlaky zhruba každou
půl hodinu, jinak v základu každou hodinu po celý den a týden (s dílčími
omezeními v okrajích dne a týdne). V České Třebové jsou zajištěny rychlé
přestupní vazby na dálkovou dopravu směr Pardubice a Praha (a opačně).
Trať 020 Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
Nabídka vlaků na této trati se na území Pardubického kraje oproti
současnému jízdnímu řádu nemění. Pouze o víkendu dochází k posunu ranního
Os 5113 z Náchoda, který nově pojede o cca 20 minut později, a do Chocně
přijede v 7:21, čímž se zkrátí přestupní doba na přípojné vlaky (např. na
rychlík vyšší kvality směrem do České Třebové a Brna).
Trať 021 Týniště nad Orlicí – Letohrad
Základní koncepce spěšných vlaků Hradec Králové – Letohrad se v novém
jízdním řádu nemění. Jedinou větší změnou je posun časové polohy večerního
osobního vlaku Os 5158 z Letohradu do Doudleb nad Orlicí, který pojede až
ve 20:30.
Tratě 024 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky – Štíty a 025 Dolní Lipka –
Hanušovice
Na této trati se významně mění koncepce dopravy. Cílem je zrychlit a
zvýšit četnost spojení z Králicka a Letohradska do celé republiky a
posílit tím zájem o cestování po železnici. Nedávná rekonstrukce trati
z Ústí nad Orlicí do Letohradu, která s sebou přinesla zvýšení traťové
rychlosti, umožní přesunout křižování osobních vlaků z Lanšperka do
Letohradu, čímž dojde ke zkrácení přestupních dob v Ústí nad Orlicí mezi
rychlíky vyšší kvality a osobními vlaky (ve / ze směru Pardubice a Praha
na 4 minuty, ve / ze směru Česká Třebová a Brno / Olomouc na zhruba
20 minut) a tím pádem i ke zkrácení celkových cestovních dob.
V základu je nabídnut dvouhodinový interval osobních vlaků mezi Ústím nad
Orlicí, Letohradem a Lichkovem (s návazností ve / ze směru Králíky), který
je po většinu dne doplněn na hodinový interval mezi Ústím nad Orlicí a
Letohradem, někdy až do Lichkova. Díky odstranění současných pobytů
v Letohradě dochází ze směru Králíky ke zrychlení cestovních časů až o 30
minut.
Cestu z Letohradu do Pardubic a zpět tak bude možné běžné zvládnout pod
1 hodinu, ranním spěšným vlakem 1978 s odjezdem z Letohradu v 6:31 dokonce
za 49 minut a při cestě z Letohradu v 5:49 a přestup na rychlík vyšší
kvality v Ústí nad Orlicí dokonce za 47 minut.
Novinkou bude víkendový pár spěšných vlaků Sp 1649 / 1648 z Ústí nad
Orlicí (16:41) do Hanušovic (17:58), kde bude zajištěna návaznosti na
spěšné vlaky ve/ze směru Jeseník a Zábřeh na Moravě. Zpět z Hanušovic pak
v 18:02 s příjezdem do Ústí nad Orlicí v 19:19 opět s těsným přípojem směr
Pardubice a Praha a volnějším přípojem směr Česká Třebová a Brno.
Dále dochází k doplnění některých chybějících spojů, např. z odpoledních
směn z Letohradu ve směru na Ústí nad Orlicí osobním vlakem Os
20570 s odjezdem ve 22:29, nebo ranního spoje (7158) v pracovní dny
z Letohradu v 8:01 do Ústí nad Orlicí s přípoji na rychlíky vyšší kvality
směr Pardubice, Praha a Česká Třebová, Olomouc, Luhačovice.
Ke změnám dochází i v dopravě do / z Polska, kde se o víkendu rozšiřuje
provoz o 2 páry vlaků ze 4 na 6. V rámci možností na obou stranách hranice
jsou obvykle zajištěny přípojové vazby do vnitrozemí s menším či větším
čekáním v Lichkově.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř:
Objednatel reaguje na rostoucí počet cestujících a na trati mírně navyšuje
rozsah dopravy. Konkrétně večerní spěšné vlaky Sp 1855 / 1858, které nyní
jezdí v úseku Hradec Králové – Pardubice a zpět jen o víkendech, nově
pojedou denně. Od Sp 1855 (z Hradce Králové v 19:37) je v Pardubicích-Rosicích
n. L. zajištěn přípoj směr Chrudim a v Pardubicích hl.n. na vlaky Rx směr
Přelouč, Praha i Choceň a Česká Třebová. Z Pardubic hl.n. pak Sp
1858 pojede ve 20:08 opět po dojezdu přípojných vlaků Rx ze směru Praha a
Přelouč i Česká Třebová a Choceň, v Pardubicích-Rosicích n. L., je
zajištěn přípoj od Havlíčkova Brodu a Chrudimi.
Dále dojde k rozšíření jízdy dopoledního Sp 1843 z Hradce Králové (9:37)
do Pardubic, který nově pojede také v sobotu. V Pardubicích-Rosicích n. L.
bude mít přípoj směr Chrudim a Havlíčkův Brod a v Pardubicích hl.n. na
rychlíky vyšší kvality směrem do Prahy i na Moravu.
|