Nová publikace
"Jan Evangelista Purkyně
a jeho význam
pro současnou a budoucí medicínu"
-
Nakladatelství Mladá fronta vydává k
výročí J.E. Purkyně více než pětisetstránkovou barevnou publikaci s
uvedeným názvem. Na jejím vzniku se podílel početný kolektiv 41
autorů. Jen jejich seznam, výčet titulů a funkcí zabere dvě stránky.
Je to unikátní publikace, na které se autorsky podílel i
českotřebovský přírodovědec prof. RNDr. Pavel Kovář CSc.
-
V
letošním roce uplynulo 230 let od narození Jana Evangelisty Purkyně.
Wikipedie uvádí, že J. E. Purkyně byl český fyziolog, anatom, biolog,
básník a také filosof. Zanechal pro svoji budoucnost a tedy i dnešní
současnost takový odkaz, že stojí za to jeho práci znovu zhodnotit
právě v tomto vydaném díle a pořádat k jeho dílu kongresy. Purkyně
totiž zásadním zpùsobem ovlivnil vývoj medicíny a přírodních věd.
Vystudoval lékařskou fakultu, ale byl především biologem. Jméno tohoto
vědce zná každý školák. Lékaři a lidé se zdravotnickým vzděláním vědí
i řadu podrobností. Dnes by za své objevy dostal několik Nobelových
cen, on za svého života byl "pouze" povýšen do šlechtického stavu. O
tom všem je tato publikace, která byla čerstvě uvedena do života.
Protože svùj příspěvek v knize má také českotřebovský geobotanik Pavel
Kovář (11 let byl předsedou redakční rady časopisu Živa, který
J.E.Purkyně založil), rozhodl se 1 výtisk publikace věnovat do
knihovny českotřebovského městského muzea. Počet titulù s jeho
autorstvím se tak v knihovně muzea navýší.
-
K výročí 230 let J. E. Purkyně se 7. a 8.
prosince konal l Purkyňovský kongres, z toho 1. den na půdě Senátu ČR.
Organizovala ho Česká lékařská společnost J.E.Purkyně. Přírodovědec
Pavel Kovář se spoluautorkou na něm vystoupil se svou prezentací na
téma botaniky v rodu Purkyňů (u syna Emanuela a vnuka Cyrila). Zkoumal
Purkyňovo dílo z různých stránek, uvádí: "Když jsem si připravoval
svůj vyžádaný příspěvek k oslavám, dostal se mi do ruky Purkyňův
překlad německého článku (od L.Bellstaba) s tématem, který by asi od
fyziologa, embryologa, naturfilozofa, lékařského objevitele a
vynálezce málokdo čekal. Byl otištěn v Časopise Českého Musea, 1846, a
nese název O železnodrahách (a jejich nevyhnutelné potřebnosti v
Evropě) - a je překvapivě obsáhlý, na 22 stranách." Publikovaný
článek oslovil P. Kováře (snad i proto, že prvních 10 let bydlel
vlastně na nádraží v Ústí n.O.) natolik, že téma zpracoval v článku,
který dále otiskuji.
-
Pavel Kovář: O železnodrahách z pera přírodovědce
-
V jednom ze svých předchozích drobných
textů pro Českotřebovský zpravodaj mě téma okrajově dovedlo ke zmínce
o patrně nejvýznamnějším českém přírodovědci, kterým byl Jan
Evangelista Purkyně. Z vročení vyplývá, že Purkyně psal do českých
časopisů ještě za svého pobytu ve Vratislavi (do Prahy se nastálo
vrátil r.1849, aby tu ihned zahájil svou košatou činnost badatelskou,
kulturní, obrozeneckou..). Dovolím si ve stručnosti podělit se s
obsahem, dokonce i dnes aktuálním, s Českotřebováky, které by
záležitosti "železnodrah", mohly obyvatele města železničářù zajímat.
-
Zatímco
mnozí Purkyňovi vrstevníci, často z kruhů uměleckých, byli k
technickému pokroku nedůvěřiví, Purkyně sám, se svou tvořivostí a
hlavně rozhledem po Evropě či ještě dál, vítal jakoukoli vizi na
rozvoj poznání a jeho uplatnění v praxi. (Např. badatelova vnučka
Rùžena Pokorná-Purkyňová, v knize "život tří generací: vzpomínky na
velké Purkyně" vydané v r. 1944, zaznamenala, kterak rodinný přítel,
malíř J. Mánes s nelibostí "odhazoval štětec", když uviděl v krajině,
kterou ztvárňoval, kouř dýmající z projíždějící lokomotivy).
-
Věty, které rámují poselství, s nímž se v
překladu ztotožnil, stojí za doslovné tlumočení - vzhledem k starobylé
češtině s nezvykle používanými hláskami půjde spíše o parafrázování
při částečném zachování stylu: "Hodlaje psáti o všeobecných následcích
a o důležitosti železnodrah, náleží především (..) předběžně v mysli
sobě představiti, že již skutečně přítomen je ten stav, v němž
význačná místa evropského obchodu jimi spojena budou. Nejde tu o
vzdálenost nebo blízkost té doby, ale o to, zdali z takových proměn ve
světě vzniknou takové výhody, aby se zdálo potřebné přičinit se o
jejich založení. Já tvrdím, že ano!" Následují veškeré argumenty ve
prospěch napojení význačných městských středisek napříč nejen střední,
ale i ostatní Evropou: "Povaha nejprospěšnějších železnic jest:
zkrácení vzdáleností pro obchodování, úspora času, zvýšení síly
v rozvážení tovaru spolu se
značným snížením nákladů na převoz. Podle dosavadní nabyté
zkušenosti na jednotlivých
železnodrahách získalo by se ve srovnání s převozem koňskou silou
šestinásobné rychlosti spolu s
šestinásobnou úsporou nákladů, a takřka nesmírného zvětšení
možnosti rozmnožiti tíži
transportovaných tovarů." Dále srovnává cestu, trvající s koňským
čtyřpřežím 3 hodiny, kdy se
sveze 16-17 osob, s přepravou po železnici, kdy tatáž trasa trvá půl
hodiny za šestinovou cenu a
sveze se dvěstě až třista osob, ve výjimečných případech (při
namáhání parostroje) až osm set.
"Při tom ještě povážiti sluší, že tu i při největší rychlosti je
pohodlnost cestování spojena, a
potřásání tak malé jest, že i psáti možno - a ani prach ani vedro
nás neobtěžuje. Dále pak
znamenati sluší, že technologické zkušenosti jsou ještě mladé, takže
síla a rychlost se jistě ještě
značně zvýší, zatímco náklady klesnou."
-
Horuje se tu pro prodloužení pásma
železnodrah, do
nichž se mají zahrnout např. Lipsko,
Drážďany, Praha, Vídeň,
zvláště když se připustí, že "veškerá
soustava železnodrah postupně potáhne celou Evropu. Vůbec třeba bude
železnodráhy považovati nikoli za nějakou zvláštnost, možná výnosnou,
ale za prostředek, který dá celému obecenství nesmírné výhody a
pohodlí. Z toho důvodu stojí za to investovat do jejich stavby velké
náklady. Zdalipak vydává nějaký bezprostřední zisk dlažba ve velkých
městech, její osvětlení, týká se to obecně průplavù a silnic? ..
Nesrovnatelně větší a rozsáhlejší bude naproti silnicím účinkování
železnodrah!"
-
Vizionářství kreativního člověka, který
předtím pobýval na různých místech Evropy a stýkal se s předními
osobnostmi tehdejšího světa, je znát: "Evropa propojená sítí železnic
bude připravena na čtverečný prostor třicetšestkráte zmenšený. Tento
počet má zajisté svou matematickou správnost, nebo jestli je délka
železnice zkrácena na šestinu, bude také plocha zmenšena na její
čtverec, totiž na třicetišestinu. Tato naše "zmenšená" Evropa, si
nicméně ve svém prostoru stále zachová všechny své krásy, bohatství a
přednosti, jenom je hbitěji zpřístupňovati bude. .. Stane se oblastí,
v níž podnikání a průmysl Anglie se svými nesmírnými poklady,
velkolepá příroda a divokost severu, zpupná krása a plodivost jihu,
bohaté a životadárné nivy Německa, veselá Francie, města kvetoucí
obchodem budou těsnými sousedy.. Stane se zemí, v které polnosti
středoevropské, bohaté lesy Švédska a Norska, květnaté vinohrady
Porýní, Šampaně, Malagy a Kalábrie vedle sebe zdárně pokvetou, zemí, v
níž libovonné severní jablko, slíva, hruška s jahodami a borůvkami
stejnou plodností porostou jako hrozen, broskve, ananas a pomeranče;
zemí, v níž všechna okolní úmoří, od samého Středozemí nejdéle do
několika dnů, někdy za několik hodin budou tím nejvýhodnějším a
šestkrát než doposud lacinějším způsobem dosažitelná.. Jaký to čarovný
kraj! - Kde by ho bylo dosud nalezitelno na zeměkouli? Vrozená síla
člověka, jeho důmysl a podnikavost, způsobily prostřednictvím
železnodrah, že dary přírody svou hodnotu zvýšily na takový stupeň, na
jakém dosud nebyly."
-
Také předjímá možné kritiky: "Snění! -
zvolá někdo. Básnické smyšlenky, daremné vrtochy! Já pak tvrdím, že
nic z toho. Jde o ovoce v lůnu času dozrávající, ne sice nejbližšího,
ale také ne příliš vzdáleného. Mnohé věci mají následky tak ohromné,
že jim sotva uvěřiti možno; kdožpak by je proto popíral? Kdož by chtěl
vyloučiti té možnosti, že, až někdy vzdělaná Evropa tímto úmyslem
proniknuta bude, takové síly nabude, jimiž cíle dojde? .." Purkyně
uvažuje racionálně, ekonomicky, nepolitizuje navzdory svému
vlasteneckému smýšlení. Snad ani dnes víceméně euroskepticky
smýšlející část veřejnosti neodmítá výhody spojeného evropského
prostoru ve smyslu společného (volného) trhu. A to v Purkyňově době
ještě nemohly dozrát úvahy o železniční dopravě jako transportním
způsobu, který šetří životní prostředí. V každém případě je dobré
vědět o jakémkoli myšlenkovém zdroji, který by byl na prospěch obnovy
významu a rozvoje logistické infrastruktury železniční sítě u nás -
českotřebovský dopravní uzel v to počítaje především.
-
Pavel Kovář (portrét Jana
Evangelisty Purkyně od Františka Bílka, dřevořez)
|