-
Na našich školách nám záleží,
říká radní Bohumil Bernášek
-
-
Na
začátku volebního období jste se zavázali podporovat vzdělávání v
technických a přírodovědných oborech. Jak si na tom Pardubický kraj v
této oblasti stojí?
-
Snažíme se přesvědčit žáky základních škol,
respektive jejich rodiče, že „řemeslo má zlaté dno“ a absolvování
odborné školy je zárukou budoucího dobrého uplatnění na trhu práce. V
této souvislosti je v první řadě třeba zmínit velmi úspěšný projekt
Pardubického kraje nazvaný TECHNOhrátky. Žáci základních škol se zde
zábavnou formou seznamují s nabídkou technických a odborných oborů na
našich středních školách. Letos tento náš projekt vstoupil už do
pátého ročníku a za tu dobu se ho zúčastnilo více než osm tisíc žáků
základních škol. V roce 2017 se akce konala na 15 středních školách,
zařazeny zde byly i 3 zemědělské školy. Po vzoru TECHNOhrátek jsme se
letos rozhodli podpořit také naše střední zdravotnické školy a
zahájili jsme projekt nazvaný ZDRAVOhrátky. Od října do prosince tak
vybraní žáci 8. a 9. tříd navštěvují naše střední zdravotnické školy.
Významnou měrou podporujeme celostátní Festival vědy a techniky pro
děti a mládež, ve zkratce AMAVET, který vstupuje v našem kraji do 11.
ročníku. Žáci základních a středních škol řeší dlouhodobě konkrétní
vědecké a technické projekty, výsledky své práce prezentují odborné
porotě a veřejnosti na dvou okresních a jednom krajském kole. Na
vítěze čekají studijní pobyty ve Francii a v USA. Lze konstatovat, že
ve školním roce 2017/2018 jsme zaznamenali mírný nárůst počtu žáků na
středních odborných školách s maturitou, počty žáků na tříletých
učebních oborech zůstávají víceméně stejné jako v roce předchozím.
-
-
Daří se
aplikovat prvky tzv. duálního vzdělávání“ a podporovat obory, které
jsou žádané na trhu práce?
-
Náš kraj dlouhodobě podporuje spolupráci
škol a průmyslových firem. V současné době už asi neexistuje střední
škola, která by neměla navázaný kontakt s podnikatelskou sférou. Platí
to samozřejmě i pro školy gymnaziálního typu. Liší se ale forma a
intenzita spolupráce, jedná se například o odborný výcvik realizovaný
dlouhodobě přímo ve firmě, praxi u zaměstnavatele, aktivní účast
zaměstnavatelů u závěrečných zkoušek, stáže pedagogů, exkurze apod.
Jako příklady dobré praxe poslouží třeba spolupráce Středního
odborného učiliště Svitavy s firmou Rehau a Schaeffler, Průmyslové
střední školy Letohrad a Střední odborné školy v Lanškrouně s firmami
Schaeffler/INA či FOREZ nebo partnerství Střední školy obchodu,
řemesel a služeb Žamberk se společností Bühler či obchodním řetězcem
Konzum. Spolupracujících firem je ale daleko více, jednotlivé formy
spolupráce budeme postupně dále podporovat, rozvíjet a propagovat.
Důležitou aktivitou kraje je otevírání nových učebních oborů na
základě požadavků velkých regionálních zaměstnavatelů. V letošním roce
jsme proto v Hlinsku otevřeli obor mlékař, v Ústí nad Orlicí obor
autolakýrník, obor klempíř v Žamberku a operátor skladování v
Holicích. V neposlední řadě došlo i k dalšímu rozšíření stipendijního
programu Pardubického kraje na podporu řemeslných oborů.
-
-
Snažíte se
opravovat a modernizovat školy, jejichž je kraj zřizovatelem?
-
Prostředí škol považujeme za velmi
důležité. V posledním roce jsme například dokončili rekonstrukci
jídelny a kuchyně na Gymnáziu Pardubice Mozartova, zrekonstruovali
tělocvičnu na Střední škole technické a zahradnické v Litomyšli nebo
opravili střechu na Gymnáziu v Jevíčku. Celkově se jednalo o investice
za 30,5 milionu korun. Řada rekonstrukcí probíhala také v letních
měsících. Jednalo se například o odvlhčení suterénních prostor u
Gymnázia Česká Třebová, statické zajištění a rekonstrukce vstupního
vestibulu u Gymnázia Ústí nad Orlicí, oprava venkovní omítky, stavební
dílen u Speciální ZŠ Svitavy, rekonstrukce atletické dráhy u Gymnázia
Holice, přístavba šaten a technického zázemí sportovní haly u Gymnázia
Pardubice, Dašická a výměna otvorových výplní u Gymnázia Josefa
Ressela Chrudim. V tomto případě kraj zaplatil za úpravy asi 54
milionů korun. Zároveň se připravuje 21 projektů v rámci výzev
Integrovaného regionálního operačního programu a další projekty v
rámci Operačního programu Životní prostředí. Jde se o projekty
s finanční spoluúčastí Evropské unie v řádech stovek milionů korun.
-
-
Ing. Bohumil Bernášek (ČSSD) Radní pro oblast
školství
-
Bohumil Bernášek se narodil v Ústí nad Orlicí, od dětství však žije v
Lanškrouně. Vystudoval elektrotechnickou fakultu VUT v Brně. Poté
pracoval na Střední průmyslové škole a Středním odborném učilišti
Lanškroun jako učitel, zástupce ředitele a ředitel. Od roku 2002
působí v Lanškrouně jako zastupitel, od roku 2014 zde vykonával pozici
uvolněného místostarosty. K jeho koníčkům patří sjezdové lyžování a
historie 2. sv. války. Bohumil Bernášek je ženatý a má syna, který je
šachovým velmistre
-