Rozhovor s krajským radním                                                
Na našich školách nám záleží, říká radní Bohumil Bernášek
 
Na začátku volebního období jste se zavázali podporovat vzdělávání v technických a přírodovědných oborech. Jak si na tom Pardubický kraj v této oblasti stojí?
Snažíme se přesvědčit žáky základních škol, respektive jejich rodiče, že „řemeslo má zlaté dno“ a absolvování odborné školy je zárukou budoucího dobrého uplatnění na trhu práce. V této souvislosti je v první řadě třeba zmínit velmi úspěšný projekt Pardubického kraje nazvaný TECHNOhrátky. Žáci základních škol se zde zábavnou formou seznamují s nabídkou technických a odborných oborů na našich středních školách. Letos tento náš projekt vstoupil už do pátého ročníku a za tu dobu se ho zúčastnilo více než osm tisíc žáků základních škol. V roce 2017 se akce konala na 15 středních školách, zařazeny zde byly i 3 zemědělské školy. Po vzoru TECHNOhrátek jsme se letos rozhodli podpořit také naše střední zdravotnické školy a zahájili jsme projekt nazvaný ZDRAVOhrátky. Od října do prosince tak vybraní žáci 8. a 9. tříd navštěvují naše střední zdravotnické školy. Významnou měrou podporujeme celostátní Festival vědy a techniky pro děti a mládež, ve zkratce AMAVET, který vstupuje v našem kraji do 11. ročníku. Žáci základních a středních škol řeší dlouhodobě konkrétní vědecké a technické projekty, výsledky své práce prezentují odborné porotě a veřejnosti na dvou okresních a jednom krajském kole. Na vítěze čekají studijní pobyty ve Francii a v USA. Lze konstatovat, že ve školním roce 2017/2018 jsme zaznamenali mírný nárůst počtu žáků na středních odborných školách s maturitou, počty žáků na tříletých učebních oborech zůstávají víceméně stejné jako v roce předchozím.
 
Daří se aplikovat prvky tzv. duálního vzdělávání“ a podporovat obory, které jsou žádané na trhu práce?
Náš kraj dlouhodobě podporuje spolupráci škol a průmyslových firem. V současné době už asi neexistuje střední škola, která by neměla navázaný kontakt s podnikatelskou sférou. Platí to samozřejmě i pro školy gymnaziálního typu. Liší se ale forma a intenzita spolupráce, jedná se například o odborný výcvik realizovaný dlouhodobě přímo ve firmě, praxi u zaměstnavatele, aktivní účast zaměstnavatelů u závěrečných zkoušek, stáže pedagogů, exkurze apod. Jako příklady dobré praxe poslouží třeba spolupráce Středního odborného učiliště Svitavy s firmou Rehau a Schaeffler, Průmyslové střední školy Letohrad a Střední odborné školy v Lanškrouně s firmami Schaeffler/INA či FOREZ nebo partnerství Střední školy obchodu, řemesel a služeb Žamberk se společností Bühler či obchodním řetězcem Konzum. Spolupracujících firem je ale daleko více, jednotlivé formy spolupráce budeme postupně dále podporovat, rozvíjet a propagovat. Důležitou aktivitou kraje je otevírání nových učebních oborů na základě požadavků velkých regionálních zaměstnavatelů. V letošním roce jsme proto v Hlinsku otevřeli obor mlékař, v Ústí nad Orlicí obor autolakýrník, obor klempíř v Žamberku a operátor skladování v Holicích. V neposlední řadě došlo i k dalšímu rozšíření stipendijního programu Pardubického kraje na podporu řemeslných oborů.
 
Snažíte se opravovat a modernizovat školy, jejichž je kraj zřizovatelem?
Prostředí škol považujeme za velmi důležité. V posledním roce jsme například dokončili rekonstrukci jídelny a kuchyně na Gymnáziu Pardubice Mozartova, zrekonstruovali tělocvičnu na Střední škole technické a zahradnické v Litomyšli nebo opravili střechu na Gymnáziu v Jevíčku. Celkově se jednalo o investice za 30,5 milionu korun. Řada rekonstrukcí probíhala také v letních měsících. Jednalo se například o odvlhčení suterénních prostor u Gymnázia Česká Třebová, statické zajištění a rekonstrukce vstupního vestibulu u Gymnázia Ústí nad Orlicí, oprava venkovní omítky, stavební dílen u Speciální ZŠ Svitavy, rekonstrukce atletické dráhy u Gymnázia Holice, přístavba šaten a technického zázemí sportovní haly u Gymnázia Pardubice, Dašická a výměna otvorových výplní u Gymnázia Josefa Ressela Chrudim. V tomto případě kraj zaplatil za úpravy asi 54 milionů korun. Zároveň se připravuje 21 projektů v rámci výzev Integrovaného regionálního operačního programu a další projekty v rámci Operačního programu Životní prostředí. Jde se o projekty s finanční spoluúčastí Evropské unie v řádech stovek milionů korun.
 
Ing. Bohumil Bernášek (ČSSD)  Radní pro oblast školství

Bohumil Bernášek se narodil v Ústí nad Orlicí, od dětství však žije v Lanškrouně. Vystudoval elektrotechnickou fakultu VUT v Brně. Poté pracoval na Střední průmyslové škole a Středním odborném učilišti Lanškroun jako učitel, zástupce ředitele a ředitel. Od roku 2002 působí v Lanškrouně jako zastupitel, od roku 2014 zde vykonával pozici uvolněného místostarosty. K jeho koníčkům patří sjezdové lyžování a historie 2. sv. války. Bohumil Bernášek je ženatý a má syna, který je šachovým velmistre