V kraji vyroste multimodální dopravní centrum                
Na svém pondělním jednání náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš a ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec seznámili všechny krajské radní s připravovaným projektem - Dopravním uzlem Pardubice, na jehož vybudování mají společný zájem Ministerstvo dopravy a Pardubický kraj.
Cílem jednání, která začala už v roce 2011, bylo vytvořit předpoklady pro formulaci myšlenky vzájemného propojení jednotlivých druhů dopravy navazujících mimo jiné i na veřejný přístav a multimodální logistické centrum Pardubice, a tím zajistit vznik multimodálního centra celoevropského významu,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Multimodální logistické centrum Pardubice bude jediné v republice, kde budou zastoupeny všechny 4 druhy dopravy. Snahou bude zlepšit a zlevnit nákladní dopravu, a to využitím ekologicky šetrných dopravních módů – železnice a vody. Silniční doprava by zde měla plnit pouze funkci svozu a rozvozu na kratší vzdálenosti,“ vysvětlil náměstek hejtmana Michal Kortyš. Dodal také, že společným cílem Ministerstva dopravy a kraje je připojení České republiky prostřednictvím železničního uzlu a veřejného přístavu Pardubice na evropskou dopravní síť TEN-T, potažmo na světovou síť vodních cest a vytvořit k tomu vhodnou doplňující dopravní infrastrukturu.
 
Splavnění Labe i zdvoukolejnění trati
Samotné logistické centrum, které se stane přirozeným centrem Dopravního uzlu Pardubice, má vyrůst v prostoru obcí Srnojedy a Svítkov. V jeho bezprostřední blízkosti se bude nacházet veřejný přístav. S vybudováním centra bude souviset řada dalších stavebních projektů.
Musí být prodloužena vodní cesta, a to modernizací plavebního stupně Srnojedy a výstavbou plavebního stupně Přelouč II. Tím dojde k zesplavnění Labe v úseku Chvaletice – Pardubice. Vodní cesta do Pardubic bude prodloužena o 23 kilometrů,“ řekl Michal Kortyš.
Dále bude potřeba postavit napojení na železnici a modernizovat železniční uzel Pardubice. „Multimodální logistické centrum bude připojeno na železniční úsek Praha – Pardubice – Česká Třebová. V uplynulých letech procházela tato trať modernizací a nyní zbývají ještě tři úseky, které je třeba modernizovat. Jedná se o železniční uzel Pardubice, úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí a železniční uzel Česká Třebová,“ řekl náměstek hejtmana Kortyš s tím, že nutnou investicí v rámci železniční dopravy je také zdvoukolejnění trati Pardubice – Hradec Králové.
Úpravy se budou týkat i silnic a pardubického letiště. „Ze silničních staveb uveďme například úpravy silnice I/36 spolu s křižovatkami na I/37, přes které je veden tranzitní směr Hradec Králové – Chrudim, ale i úpravy některých silnic II. a III. tříd a místních komunikací. Bude také potřeba vytvořit dostatečné kapacitní dopravní napojení mezi multimodálním uzlem, letištěm, přístavem i novou průmyslovou zónou Semtín a vybudovat odpovídající vnitřní infrastrukturu letiště, včetně prodloužení vzletové a přistávací dráhy pro velkokapacitní cargo letadla,“ dodal Kortyš.
Výhodou vybudování dopravního uzlu bude zklidnění dopravy na silnici I/36 v úseku Pardubic na D11, tedy od křižovatky s D11 u Nového Města přes soubor vesnic Chýšť, Voleč, Rohovládova Bělá, Bukovka, Lázně Bohdaneč a Rybitví. Umožní také zpřístupnit cestu k ekologickým zátěžím, tzv. kalovým lagunám, průmyslové zóně Semtín a také k budoucímu veřejnému přístavu a logistickému centru. Veškeré práce mohou být rozděleny do jednotlivých etap a jejich zahájení není podmíněno zesplavněním Labe. Práce na něm mimochodem pokračují výstavbou mostu ve Valech u Přelouče s plnohodnotným průplavným profilem,“ uzavřel Miroslav Němec.
Foto mapy: možné silniční napojení přístavu Pardubice  (Zdroj Dopravní konference Pardubice 2017)
Vizualizace - Pardubice airport
K silničním stavbám není dostatek vizuálních informací, proto alespoň něco z možného řešení budoucí vodní cesty

              Vizualizace labské splavné vodní cesty a veřejného přístavu Pardubice a dole plavebního kanálu v Přelouči