-
Na svém pondělním jednání
náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Michal
Kortyš
a ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec
seznámili všechny krajské radní s připravovaným projektem - Dopravním
uzlem Pardubice, na jehož vybudování mají společný zájem Ministerstvo
dopravy a Pardubický kraj.
- „Cílem jednání, která
začala už v roce 2011, bylo vytvořit předpoklady pro formulaci myšlenky
vzájemného propojení jednotlivých druhů dopravy navazujících mimo jiné i
na veřejný přístav a multimodální logistické centrum Pardubice, a tím
zajistit vznik multimodálního centra celoevropského významu,“ uvedl
hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
-
- „Multimodální logistické
centrum Pardubice bude jediné v republice, kde budou zastoupeny všechny
4 druhy dopravy. Snahou bude zlepšit a zlevnit nákladní dopravu, a to
využitím ekologicky šetrných dopravních módů – železnice a vody.
Silniční doprava by zde měla plnit pouze funkci svozu a rozvozu na
kratší vzdálenosti,“ vysvětlil náměstek hejtmana Michal Kortyš.
Dodal také, že společným cílem Ministerstva dopravy a kraje je připojení
České republiky prostřednictvím železničního uzlu a veřejného přístavu
Pardubice na evropskou dopravní síť TEN-T, potažmo na světovou síť
vodních cest a vytvořit k tomu vhodnou doplňující dopravní
infrastrukturu.
-
-
Splavnění
Labe i zdvoukolejnění trati
- Samotné logistické centrum,
které se stane přirozeným centrem Dopravního uzlu Pardubice, má vyrůst
v prostoru obcí Srnojedy a Svítkov. V jeho bezprostřední blízkosti se
bude nacházet veřejný přístav. S vybudováním centra bude souviset řada
dalších stavebních projektů.
- „Musí být prodloužena
vodní cesta, a to modernizací plavebního stupně Srnojedy a výstavbou
plavebního stupně Přelouč II. Tím dojde k zesplavnění Labe v úseku
Chvaletice – Pardubice. Vodní cesta do Pardubic bude prodloužena o 23
kilometrů,“ řekl Michal Kortyš.
- Dále bude potřeba postavit
napojení na železnici a modernizovat železniční uzel Pardubice. „Multimodální
logistické centrum bude připojeno na železniční úsek Praha – Pardubice –
Česká Třebová. V uplynulých letech procházela tato trať modernizací a
nyní zbývají ještě tři úseky, které je třeba modernizovat. Jedná se o
železniční uzel Pardubice, úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí a
železniční uzel Česká Třebová,“ řekl náměstek hejtmana Kortyš s tím,
že nutnou investicí v rámci železniční dopravy je také zdvoukolejnění
trati Pardubice – Hradec Králové.
-
Úpravy
se budou týkat i silnic a pardubického letiště. „Ze silničních staveb
uveďme například úpravy silnice I/36 spolu s křižovatkami na I/37, přes
které je veden tranzitní směr Hradec Králové – Chrudim, ale i úpravy
některých silnic II. a III. tříd a místních komunikací. Bude také
potřeba vytvořit dostatečné kapacitní dopravní napojení mezi
multimodálním uzlem, letištěm, přístavem i novou průmyslovou zónou
Semtín a vybudovat odpovídající vnitřní infrastrukturu letiště, včetně
prodloužení vzletové a přistávací dráhy pro velkokapacitní cargo
letadla,“ dodal Kortyš.
- „Výhodou vybudování
dopravního uzlu bude zklidnění dopravy na silnici I/36 v úseku Pardubic
na D11, tedy od křižovatky s D11 u Nového Města přes soubor vesnic Chýšť,
Voleč, Rohovládova Bělá, Bukovka, Lázně Bohdaneč a Rybitví. Umožní také
zpřístupnit cestu k ekologickým zátěžím, tzv. kalovým lagunám,
průmyslové zóně Semtín a také k budoucímu veřejnému přístavu a
logistickému centru. Veškeré práce mohou být rozděleny do jednotlivých
etap a jejich zahájení není podmíněno zesplavněním Labe. Práce na něm
mimochodem pokračují výstavbou mostu ve Valech u Přelouče
s plnohodnotným průplavným profilem,“ uzavřel Miroslav Němec.
-
Foto mapy:
možné silniční napojení přístavu Pardubice (Zdroj Dopravní
konference Pardubice 2017)
-
Vizualizace - Pardubice
airport
-
K silničním stavbám není
dostatek vizuálních informací, proto alespoň něco z možného řešení
budoucí vodní cesty
-
-
Vizualizace labské splavné vodní cesty a veřejného přístavu Pardubice
a dole plavebního kanálu v Přelouči
-
|