-
Pracovní
setkání krajských institucí a firem z oblasti dopravy
-
Oficiálním
tématem setkání bylo Vyhodnocení stavební sezóny 2016 a příprava
sezóny 2017.
-
Pardubický
kraj skončil hospodaření loňského roku s přebytkem. Rekordní částku
přesahující 400 milionů korun hodlá stejně jako v minulých letech
investovat zpět do regionu, nejvíce do oblasti dopravy a dopravní
infrastruktury. Taková informace zazněla hned v úvodu pracovního
setkání zástupců institucí a firem působících v oblasti dopravy
s představiteli Pardubického kraje a Krajské hospodářské komory
Pardubického kraje.
- Velká část programu
pracovního setkání se věnovala problematice čerpání evropských dotací.
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický připomněl, že mezi
ukončením a zahájením nového operačního programu uplynuly téměř dva
roky, které se Pardubickému kraji podařilo velmi dobře překlenout.
Aktuálně jsou vypsány výzvy z Integrovaného regionálního operačního
programu (IROP). Krajská příspěvková organizace Správa a údržba silnic
Pardubického kraje má teď za úkol vytvářet podporu pro přípravu
projektů ucházejících se o dotace z tohoto programu.
- „Problém s IROPem je
především v komplikovanosti příprav, což logicky opožďuje samotné
čerpání finančních prostředků. Problematická je například metodika
týkající se zadávání zakázek a sčítání či nesčítání projektových
dokumentací,“ popsal aktuální problémy hejtman Pardubického kraje
Martin Netolický. „V letošním roce zahájíme čtyři stavby, dalších
27 staveb připravujeme. Jejich zařazení do programu budeme řešit bez
ohledu na územní rozložení, ale podle stavu připravenosti daného
projektu,“ dodal hejtman.
-
Pro
Českou republiku je na rekonstrukce silnic II. a III. třídy, které
navazují na mezinárodní síť TEN-T, určeno 27 miliard korun. Další
prostředky by měl kraj získat ze Státního fondu dopravní
infrastruktury. „Podle mých informací navíc ministr dopravy Dan Ťok
je usnesením vlády vázán, že musí pro kraje najít finance ve výši
alespoň minulého roku, což jsou zhruba tři miliardy korun, a z toho
necelých 200 milionů pro náš kraj,“ doplnil ještě hejtman
Netolický.
- Na skutečnost, že
Pardubický kraj musí být připraven a musí být schopen maximálně využít
veškeré dotační možnosti, upozornil i náměstek hejtmana zodpovědný za
dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Podle něj je nutné co
nejvíce urychlit veškeré přípravné procesy. „Mám vizi, která
zahrnuje přípravu dlouhodobého plánu investic do dopravní
infrastruktury nejen v Pardubicích, ale v celém regionu až do roku
2030 nebo dokonce 2050,“ prohlásil náměstek hejtmana Kortyš.
- Pardubický kraj je
z pohledu realizace investic do všech oblastí, nejen dopravy, úspěšný
a tento trend se snaží zachovat i pro příští roky. „Máme připravené
projekty za tři miliardy korun z neevropských zdrojů a za čtyři
miliardy z evropských fondů. V příštích letech tak můžeme v kraji
realizovat investice za sedm miliard korun, což doufám, že se nám také
podaří,“ uvedl 1. náměstek hejtmana pro oblast investic, majetku a
kultury Roman Línek.
- V rámci Pardubického kraje
neinvestuje do dopravní infrastruktury jen krajská samospráva, ale i
stát. Ovšem zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správy
železniční dopravní cesty se na pracovním setkání shodli, že letošní
rok bude „pouze“ o přípravách a nikoli o stavbách. Přesto tu zazněla
dobrá zpráva – první dva úseky dálnice D35 z Opatovic do Časů a
Ostrova získaly výjimku vlády a nemusí znovu usilovat o kompletní
posudek o vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA. A protože jsou
vykoupeny téměř všechny pozemky potřebné pro stavbu, může už letos na
jaře začít archeologický průzkum a do konce roku by mohlo být
dokončeno i výběrové řízení na dodavatele stavby.
-
„Posunuli jsme se dále také
s projekty na přivaděčích k D35, tedy silnic II. a III. třídy, které
jsou v majetku kraje. Máme čistopis memoranda k D35 a snažíme se
získat podporu státu i pro další silnice nižších tříd, kde dojde ke
zvýšení dopravní zátěže v souvislosti s výstavbou dálnice,“
uvedl ředitel Správy a
údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.