-
"Veřejná
schůze" na závěr jednání zastupitelů
-
Téma: Nevyhovující podmínky pro život v okolí silničního
průtahu města
-
- Po vyčerpání programu zastupitelstva dne
20. 2. dostala slovo veřejnost. Dostavila se poměrně početná delegace
12 občanů bydlících podél hlavního průtahu města. Jejich mluvčí paní
Ludmila Procházková vysvětlila pohnutky, které je k aktivnímu vystoupení
na schůzi zastupitelů vedly. Jsou to především nesnesitelné a stále se
horšící podmínky pro život podlé hlavního průtahu města, negativní jevy
spojené s růstem dopravy. Bylo to vystoupení naléhavé, všichni, kteří
poslouchali vycítili, že se jedná o vážný problém. Domy byly postaveny v
době, kdy kolem nich prakticky žádný automobilový provoz nevedl, zatímco
dnes se kolem prohání stovky desetitunových a těžších vozidel denně.
Šířka komunikace a vzdálenost domů od tras vozidel je malá, (prakticky
2 m od obydlené místnosti)
bezpečnost chůze po úzkých chodnících nemůže zvýšit ani jejich nové
předláždění. Obyvatelé kolem silnice nevidí žádnou perspektivu svého
vysvobození, zdi domů praskají, tabulky v oknech se třesou. Paní
Procházková byla ještě před deseti lety známá krásně vypěstovanými
muškáty před okny svého domu. "Už nepěstuju nic, nic zde neroste,
nemůžeme ani otevřít ona abychom je zalili, vše je také obalené
prachem," říká.
- Obchvat město nevybuduje, ani Pardubický
kraj. To je jasné a potvrdil to jak starosta, tak přítomný hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický. Obchvat města je v
územním plánu města, také v tzv.
Aktualizovaných zásadách rozvoje Pardubického kraje. "Děláme pro to co
můžeme, prioritou bude vybudování D35, která bude osou Pardubického
kraje, jako Třebovák vím, že město má díky průmyslu a nevyhovujícímu
řešení automobilové dopravy velké problémy, které je třeba přednostně
řešit." Zapojili se i další diskutující, nejaktivnější byl Miloš Paar. Z
vystoupení vyzařovala skepse, obchvat byl nakreslen již před padesáti
lety a i dnes je stejně v nedohlednu. Mnozí ani nechtěli vystoupit,
mávali rukou - s tím prostě nepohneme, je vidět, že za nás nikdo bojovat
nechce. Přitom k problémům dopravy toho bylo tolik napsáno, že by to
vydalo na knihu. Žádné z okolních měst, kudy vede hlavní sinice
nemá tak hustou obydlenou zástavbu, včetně škol, jako Česká Třebová....
- Možná si to starosta tak neuvědomuje, ale z některých publikovaných
zpráv či vystoupení v kabelové televizi vyplývá, že hlavní je přivaděč
na dálnici a dálnice sama. A Třebová ? - Počká. Prý dálnice
(nejdříve v r. 2024) dopravu z našeho průtahu odvede a budeme mít po (těch největších)
starostech.(?) Pak se ukáže, bude-li obchvat vlastně potřeba.
Kdo z Třebováků tomu ovšem věří, buduje-li se
zase další logistické centrum kam budou jezdit další těžká vozidla a
už dnes se pomalu nedá bezpečně ani přejít silnice? Čekáme na další smrtelné
nehody? Takové zprávy jsou chápány jako alibismus, jako důvod proč nic
nepodnikat, počkat až to za nás vyřeší jiní. Až na nás přijde řada,
jestli vůbec - nebo za dvacet či třicet let?
Obrácený postup by byl logičtější - obchvat musí být protože je už
teď dávno "po dvanácté", je tu nebezpečno. A přivaděče budujme až
budeme mít tu dálnici, ne?
-
- Diskuze o budování obchvatu se ukázala
jako neefektivní, paní Ludmila Procházková pak ukázala na nutnost
okamžitých opatření, které by mohly alespoň částečně v malé míře
ulehčit život lidem kolem silnice. Pokud tedy nelze snížit daně z
nemovitostí, tak předložila tyto aktuální požadavky:
-
1) Zajistit větší bezpečnost na Splavě vrátit na přechod velké zrcadlo.
- 2) Zlepšit čistotu
a snížit prašnost - neprodleně zahájit čištění chodníků a okrajů
silnice. Tato práce musí začít už zítra!
- 3) Snížení hlučnosti - opět osázet
parčík na Splavě větším počtem vysokých stromů (
břízy, smrky)...v tomto roce,
nemusí to být drahé. Před pár lety byly bez rozmyslu zbytečně vykáceny
a situace se ihned o mnoho zhoršila!
- 4) Požádat o spolupráci
dopravní školu nebo DFJP, spočítat frekvenci vozidel, zvlášť nákladní
vozidla, zveřejnit údaje.
- 5) Dlouhodobě sledovat
množství škodlivin v okolí světelné křižovatky a silnice v údolí,
dlouhodobé měření hygieny. Zveřejňovat, sbírat další argumenty pro
investici do obchvatu, nehodovost, zjistit počet postižených obyvatel a
dětí ve školách...
-
- O jednání zastupitelů byl šot na "kabelovce", také zmínka o
diskuzi k průtahu města. Co myslíte - byla to vyvážená informace,
když nikdo z diskutujících nedostal mikrofon a nemohl říci
ani slovo, zatímco starosta ano a zahrál všechny připomínky tradičně "do
autu".. Za informovanost na OIKTV platíme roční dotaci 840 tisíc
korun z peněz daňových poplatníků, tedy i těch, co bydlí třeba právě
kolem té strašné silnice. Možná by tedy také mohli mít právo k tomu něco
říci, ne? (Jednatel OIKTV Martin Vašíček to vysvětluje omezenou
stopáží pro reportáž, která i tak byla zvláště díky jednání s veřejností
v závěru zasedání prodloužena asi o třetinu předpokládaného času. K
problému se OIKTV vrátí.)
-
- Ptal jsem se po jednání paní Ludmily Procházkové, jak je s
průběhem a výsledkem spokojena a proč přítomní žadatelé nekývli na
možnost zprostředkování schůze se zástupci ŘSD, kterou starosta Jaroslav
Zedník nabídl?
- "Na jedné straně jsem ráda, že jsme spolu se dalšími sousedy mohli
vysvětlit naše velké potíže, že jsme byli vyslechnuti, ale zdá se mi to
na druhou stranu trošku málo. Jako by po celou dobu byl mezi námi,
"lidmi od silnice" a vedením města nějaký hluboký příkop - tady jsme my
a tam oni. Také zmíněná nabídka tak byla postavena: "Chtěli byste pro
Vás zorganizovat..." proč proboha pro Vás? Přece pro
nás pro všechny! Nabídka byla podle našeho kolektivu učiněna
asi tak, že když teda budete chtít, tak my pro vás něco uděláme.....
" MM
-
|