Rekonstrukce silnice Česká Třebová - Semanín bude mít 2 etapy

(facebook M.Mikolecký 4. 9. 2013)
Již na konci prázdnin jsem napsal první informaci o přípravě kompletní rekonstrukce silnice III. třídy v úseku Česká Třebová (křižovatka u Korada) - Semanín tak, aby umožňovala jízdy rozměrných nákladních vozidel, které po otevření logistického terminálu společnosti Metrans zejména v úseku Metrans - Silnice I/14, která již je pro jízdy nákladních vozidel dostatečně dimenzovaná. První impuls k tomu, aby investice do rekonstrukce komunikace připojující terminál Metrans na kapacitní silniční síť vznikla již při slavnostním otevření terminálu, které se uskutečnilo 4. května t.r. Ve svém vystoupení tehdy krajský hejtman Martin Netolický ukázal na to, že nový terminál neúměrně přípojovou dopravou zatíží krajskou silnici a vyžaduje, aby se i firma Metrans nějak podílela na řešení. Netolický pak následně jednal s tehdejším ministrem dopravy Stanjurou při jeho návštěvě Pardubického kraje. Ukázalo se, že jediným řešením bude využít ještě (poslední) možnost dotace z ROP Doprava. Současné rozpočtové období letos končí a nyní na podzim bude bude ještě vyhlášena poslední výzva k podávání připravených projektů. Pardubický kraj schválil investiční záměr na rekonstrukci této silnice, koncem června se na českotřebovské radnici konalo první setkání zainteresovaných. Následují nyní projektové práce. Stavba byla rozdělena na dvě části, každá má jiného investora. Zvláštní stavbou je rekonstrukce "tunelů", postavených pro současné podoby právě před 50 lety. Investorem této části je SŽDC a projektovou dokumentaci zajišťuje a financuje společnost Metrans. Samostatnou druhou částí je pak rekonstrukce silnice od křižovatky za tunely (dokumentace uvádí mosty) až za obec Semanín. Investorem bude Pardubický kraj a využije proto "evropské peníze" z regionálního operačního programu, kde má být 85% financováno z prostředků EU a 15% z vlastních prostředků investora. Úsek silnice tunely - Metrans má být důkladnější, širší, neb je určen pro intenzivní nákladní dopravu, další část na Semanín dostane také nový povrch, ale bude mít parametry, které již nebudou odpovídat extrémnímu zatížení vozovky. Letos se projektuje, příští rok se má stavět, nutné je připravit náročné výběrové řízení na dodavatele. Musí se spěchat, pro realizaci stavebních prací je vhodná jen letní část roku. Na podzim 2014 musí být práce hotovy, v souladu s požadavky na financování staveb z ROP EU. (ve skutečnosti se práce posunuly až na léto 2015, pozn. red).
Rekonstrukce tunelů bude náročná, bude třeba snížit vozovku, zatrubnit Semanínský potok středem vozovky, vytvořit novou spodní i vrchní stavbu komunikace i s chodníkem, nové osvětlení. Na tuto stavbu bude navazovat navíc výstavba dalších komunikací v budoucí průmyslové zóně. Jejich příprava zatím není ve fázi, která by umožňovala psát nějaké podrobnosti, i když i zde již na konci tunelu "svítí světélko".