Den s Anne
Frankovou
-
Ve
čtvrtek 23. března 2017 jsme se s perem a blokem v ruce vydaly na
projektový den gymnázia, který byl zasvěcen antisemitismu a Anne
Frankové. Tento den byl určen studentům nižšího gymnázia. Jeho cílem
bylo uvést žáky do problematiky holocaustu a umožnit jim dozvědět se o
tomto tématu více než v běžných hodinách. Použity byly různé metody a
formy práce – využívány byly např. různorodé dokumenty, videa,
prezentace, výklad, volné psaní eseje i výtvarný workshop.
- V rámci tohoto dne na
gymnázium zavítaly lektorky Marie Smutná a Dana Gabaľová, které pracují
v Institutu Terezínské iniciativy, kde se touto problematikou zaobírají
na profesní úrovni, a tak byla jejich návštěva pro žáky velikým
přínosem.
- Nejmladší účastníky
projektového dne bylo nejdříve nutno zasvětit do doby druhé světové
války a její nejhanebnější stránky. Tohoto úkolu se chopili učitelé
našeho gymnázia, kteří žákům osvětili toto téma pomocí výkladu a
dokumentu. Následně žáci tvořili své vlastní postery z dodaných
materiálů.
- Naopak nejstarší
účastníci pojali tento den rozdílnou formou než ostatní ročníky. Jejich
úkolem bylo již předem si připravit ve skupinkách prezentace na témata,
která jim byla zadána jejich vyučující dějepisu. Mezi nimi se objevila
tematika ghett a koncentračních táborů, především Terezína a Osvětimi,
dále osobnost Josefa Mengeleho a Anne Frankové. Studenti své práce
prezentovali svým spolužákům, kteří je bedlivě poslouchali a na konci je
odměnili potleskem. V samém závěru se rozvinula diskuze o druhé světové
válce a hrůzách s ní spojených. Jejich postřehy byly velice zajímavé a
mnohdy i podnětné, nabádající k hlubšímu prozkoumání.
- Ve zbylých dvou třídách souběžně
probíhaly přednášky pozvaných lektorek, které nejdříve představily samy
sebe a organizaci, odkud k nám zavítaly. Tyto třídy již měly povědomí o
holocaustu, a tak se zaměřily na slavný příběh Anne Frankové. Na začátku
každá třída zhlédla krátkometrážní film o jejím životě, po kterém
následovala krátká diskuze, během níž žáci kladli lektorce dotazy, nad
kterými i nám visel otazník. Samy děti uznaly, že tato problematika je
jim velice blízká a je nezbytné si tyto hrůzostrašné události druhé
světové války neustále připomínat, aby se něco takového v budoucnosti
již nemohlo opakovat.
-
Jedné
z tříd lektorka předčítala z deníku Anne Frankové a následně měli žáci
za úkol vypracovat pracovní list. Ten je vybídl k zamyšlení nad pocity
mladé dívky, která se musela vzdát všeho jen proto, aby přežila. Díky
tomuto si děti uvědomily, že vše v životě nelze brát jako samozřejmost.
- Ve druhé třídě to vzali z jiného konce.
Sami si měli zkusit napsat deníkový zápis po vzoru Anne Frankové.
Většinou zasadili svou esej do budoucnosti, kde čelili armádám zombie a
jiným bytostem. Na závěr přednášky se přišel podívat také náš pan
ředitel Josef Menšík zrovna ve chvíli, kdy lektorka seznamovala děti se
základními lidskými právy, která byla za druhé světové války
potlačována.
- Výtvarně nadaní žáci našeho gymnázia
měli za úkol své pocity přenést na papír ve formě kresby. Pro jejich
inspiraci jim bylo přečteno několik skutečných dopisů z koncentračních
táborů, které děti zasáhly natolik, že je zajímaly osudy autorů.
Výsledkem jejich práce byly dechberoucí a autentické kresby.
- Druhá světová válka a
s ní spojený holocaust zůstanou navždy tajemnou a neúplně probádanou
oblastí. Během projektového dne bylo možné na studentech pozorovat, jak
se mění jejich názory a pohled na tuto problematiku. Doslova každému
vytanula na mysli otázka: Je možné, aby se historie mohla opakovat? Na
tuto otázku nám bohužel nedokáže nikdo dát jasnou odpověď, ale jedno si
studenti uvědomili. Je důležité, aby se podobným událostem předešlo a my
nikdy nemuseli projít tím, čím naši předci.
- Lenka Švancarová,
Petra Píšová (4.C)
-
-
-
-
-
|