-
Když se dva neumí domluvit, třetí...
- Tak by mohl znít název mého příspěvku k situaci "objížďky"
kolem rybníku Hvězda - nechápu, proč se ti dva ( Netolický a
Zedník) dopředu neuměli domluvit a nyní shazují vinu jeden na
druhého. Může mi někdo vysvětlit, proč oprava silnice pod tunely
začala v říjnu 2016? Chtěla bych vidět stavební deník, kolik
práce příslušná firma vykonala práce od začátku stavby do února
2017? Tady došlo k absolutní nesynchronizaci projektu, kdy lidé
třeba méně inteligentní by logicky nezačali stavět na podzim. S
tím souvisí nutnost jízdy kamiónů po náhradní trase - kdyby tam
chudáci řidiči nemuseli jezdit v letošní kruté zimě, asi by se
silnice nezačala propadat. Neboli město a kraj se neuměly
domluvit na společném postupu a nyní žádají po společnosti
Metrans a.s. finanční pomoc. Ale zmíněná společnost není
dopravcem, ale pouze zajišťuje přepravu. Ještě jasněji řečeno,
může své aktivity dočasně "přemístit" do Prahy a Ostravy, ale
samozřejmě bude chtít po Pardubickém kraji doplatek za
dodatečnou jízdu kamiónů, což není zrovna malá částka denně. Na
závěr této části nezbytná řečnická otázka: Kdo za to může?"
- Nedá mi to, ale musím se ještě vyjádřit k lednové
faceebookové bombě - stále neznáme viníka zhroucení střechy
nově vybudované tělocvičny na Skalce. Ještě více mne zaráží, že
již nejméně 14 dní se nic na stavbě neděje - každý den se snažím
sledovat vývoj stavby, ale ani človíček, ani jeden pracovní
stroj.
- P.S. Volby v Pardubickém kraji vyhrálo hnutí ANO, přesto se
hejtmanem stal člen ČSSD Martin Netolický - tak ať mi dokáže, že
si znovuzvolení hejtmanem zaslouží a řeší vzniklé problémy,
nikoli se jen vymlouvá na další a další ... ať si doplní koho či
co!
-
Jarmila
Venclíková
-
Pokusím se
alespoň něco vysvětlit
-
Problém
začal už tím, jak byla investice společností Metrans pojata.
Zatímco se v České Třebové hovořilo o budování "logistického
terminálu který vytvoří 1500 pracovních míst", tak skutečný
název investice byl "revitalizace vlečky a jeřábové dráhy".
V této podobě dostala dotaci z evropských fondů a nikdo přitom
nezkoumal vliv investice na okolí, na životní prostředí, tedy
především na nutnost posílení silniční dopravní infrastruktury. Až
měsíc po slavnostním otevření v červnu 2013 přiznal na jednání
zástupce Metransu že do Třebové přijede týdně 500 kamionů.
-
- A hned na to začal snaha Pardubického kraje využít poslední
tehdy volné evropské dotace z ROP doprava. Škoda, že se
nepodařilo do této akce zahrnout také úpravu tunelů, mohlo to být už
dávno všechno hotovo.
- Pak se sháněly peníze na opravu tunelů, snadné to nebylo,
musel pomoci SFDI, tím se vše zdrželo. Pak výběrové řízení atd.
a tak se začalo až v kritizovaném říjnovém termínu. To s vámi
plně souhlasím, že to šťastný termín nebyl. Práce to nejsou
jednoduché, podloží je jíl, stavitelé třebovského nádraží o tom
ví své. Úpravy zmíněných komunikací nebyly plánovány, byly
vynuceny situací, která vznikla po masivním nárůstu
kamionové dopravy. Myslím, že zde Pardubický kraj udělal spoustu
práce. A mohl udělat více, kdyby mu situace nebyla komplikována
marnými sliby, že o úpravu tunelů není třeba se starat, tu
zajistí dráha, tedy SŽDC. Myslím tedy, že Vaše pochybnosti
o tom, zda je pomoc z úrovně kraje dostatečná, nejsou na místě.
Rozhodně si dovolím pochybovat o tom, že by "vítězné" hnutí ANO,
uhnízděné zejména v Pardubicích, se vzniklými českotřebovskými
problémy zabývalo s větším důrazem, pokud vůbec.Hnutí ANO v
Pardubickém kraji je totiž zatím spojeno především se
zdůrazňováním potřeb našeho krajského města.
-
-
O
přemístění terminálu Metrans jinak netřeba míti obavy.
- Myslím, že nemáte o činnosti společnosti Metrans přesné
informace. Nabízíte spekulace, které nemají logiku.
Lokalita Česká Třebová je pro firmu tak jedinečná, že byl těžko
našli jinou lepší. Větší potíže mají přepravci nákladů s tím, že
nemají dost provozních časů pro nákladní přepravy. A protože
jsme předběžně žádné podmínky pro lokální silniční dopravu
neudělali, měli bychom to udělat nyní dodatečně. Je to
legitimní. Logistický terminál Metrans je příčinou určitých
problémů, které je třeba řešit i s jejím přispěním.
Bylo by rozhodně žádoucí, aby se více podílelo na řešení
lapálií, které zde vznikly díky transportu "jejich" kontejnerů
po silnicích budovaných pro koňské povozy.
-
- A ještě k úloze města. Město společnosti Metrans
hodně pomáhalo, dělalo jim prostředníka při nákupech pozemků,
tak, jako žádné jiné firmě. Bylo v úzkém kontaktu s investorem a
mělo si při přípravě projektu také stanovit nějaké podmínky,
které by měl investor splnit, přijde-li takhle masově ničit
okolní silnice. Na tuto investici nebylo provedeno řízení
EIA, kde by se vliv na okolí podrobně zkoumal a posuzoval by se
z mnoha hledisek. A tak máme proto právo vznést své požadavky
dodatečně. Nakonec z očekávaných 1500 pracovníků
jich zde pracuje cca desetina, (vznikl však velmi pozitivní vliv
na další zaměstnanost v železničním uzlu a pozitivní vliv na
rozvoj uzlu jako takového, to je třeba uznat), vznikly další
investice, které bohužel zase přinesou další nárůst kamionové
dopravy. Slíbený masový nárůst počtu obyvatel se zatím
nekoná (a těžko bude konat), zato vznikl skokový a masivní
nárůst těžké dopravy.
-
-
Ještě
ke zřícené tělocvičně, na které se nepracuje. Opravdu nepracuje.
Zatím stále policie neurčila žádného viníka. Také nový systém
zastřešení musí být schválen. Byl sice navržen, ale nebyl projednán,
posouzen, schválen. Nový konstrukční systém střechy úzce
souvisí s celou stavbou, posoudit se musí celek společně. Pak se
musí udělat projekt, musí projít stavebním řízením, a potom se
teprve bude moci začít s tou realizací, na kterou všichni čekáme.
Proto žádný človíček, žádný pracovní stroj. A tak hned to
nebude. Zbožné přání je, aby se to stihlo ještě na podzim dokončit.
- Všichni netrpělivě čekáme na označení příčiny a viníka. Znalec
policie ČR slíbil že to bude do konce března a to je zítra .
Uvidíme.
Milan Mikolecký |