Litomyšl (24. 3. 2017) – Dům
litomyšlského úředníka Josefa Portmana, nevšedně a místy trochu
strašidelně vyzdobený malbami a vyřezávaným nábytkem výtvarníka a
spisovatele Josefa Váchala, je od podzimu loňského roku v majetku
Pardubického kraje a ve správě Regionálního muzea v Litomyšli. Po
drobných stavebních úpravách v zimní sezoně se Portmoneum – Museum
Josefa Váchala opět otevřelo veřejnosti a nabízí několik novinek.
„Zakoupením
Portmonea získal Pardubický kraj unikátní památku, za kterou jezdí mnoho
lidí od nás i ze světa. Zastupitelstvo Pardubického kraje odsouhlasilo
částku 15 milionů korun, která byla kompromisem mezi uměleckou a
stavebně-historickou hodnotou domu. Nyní jsme z rozpočtu Pardubického
kraje do oprav investovali ještě 700 tisíc korun. Bylo nutné zřídit
elektrickou požární signalizaci a došlo i k zásadním změnám v expozici,“
uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který Portmoneum
slavnostně otevřel spolu s řadou dalších osobností a odborníků, kteří se
kolem této památky a tvorby Josefa Váchala pohybují. Pozvání přijali
také Portmanův nevlastní syn Václav Josefy a předchozí majitelky, dcery
Ladislava Horáčka. Dokonce přijela i bývalá konzervátorka památkové péče
Alena Randáková, letos již 95letá, která zachránila Váchalovy malby
v 70. letech 20. století od zničení, případně transferu do Prahy.
Nově
se návštěvníci mohou podívat na příběhy autora maleb Josefa Váchala, ale
také jejich objednatele Josefa Portmana a jeho rodiny. Za všechno mohla
Portmanova tiskařská a sběratelská vášeň. Spolupráce obou mužů byla ve
20. letech 20. století velmi intenzivní, ale trvala jen krátce. Přesto
tu po sobě Josef Váchal (1884–1969) zanechal
monumentální dílo, řadící se svým významem mezi přední české i evropské
umělecké památky minulého století. Výmalba místností v sobě snoubí
veškeré Váchalovy životní názory, postoje a umělecké směry, kterými se
ve svých dílech zabýval. Najdeme tu jeho oblíbená témata, mystifikaci,
stejně jako doklady jeho svérázného humoru. Místnosti doplňuje Váchalem
malovaný a vyřezávaný nábytek, zapůjčený z Památníku národního
písemnictví..
Nová expozice se nachází nejen ve
výstavních prostorách, ale provede návštěvníka i částí domu a zahradou.
Znovu zprovozněná, tentokrát ovšem v novém pojetí, je camera obscura
Aleše Hvízdala a Marka Volfa, nabízející netradiční pohled na
zahradu Portmonea. Každý si jistě rád zpestří návštěvu posezením nad
kávou v bývalé prádelně nebo venku, obdivujíce sazenice tabáku. „Právě
tabák se sem od dob Portmana vrací poprvé. Pěstoval ho na své zahradě
pro Josefa Váchala, aby mohl část dluhu splácet jinak než penězi,“
vysvětluje kurátorka expozice Hana Klimešová.
Stálou expozici letos doplní dvě výstavy.
První, právě zahájená, představuje zajímavé fotografie z Portmonea od
dob Portmana a Váchala až po otevření muzea v roce 1993. Druhá, s názvem
Z Váchalova rodinného alba, bude zahájena 3. června v rámci
litomyšlské muzejní noci spolu s besedou nad knihami o Josefu Váchalovi.
Návštěvníci budou mít možnost porovnat Váchalem pořízené fotografie
s grafickými díly, do nichž snímky přenesl.
Veřejnosti je Portmoneum přístupné až do
konce dubna jen o víkendech, případně pro skupiny na objednání, od
května už běžně od úterý do neděle. Přejeďte se podívat, ze Třebové to
mám opravdu jen přes kopec!
-
Poznejme ještě
vznik celého projektu a osud protagonistů poněkud blíže - je to
zajímavé:
Snímek
Josefa Portmana a Josefa Váchala na litomyšlském zámku z roku 1920
Zde také vznikla
na společné setkání 7 prezidentů v Litomyšli
|