Připravuje se rekonstrukce a modernizace úseku silnice III. třídy v úseku Česká Třebová - Semanín.   (25.6. 2013)


Stavební  akci si vynutilo otevření logistického terminálu Metrans, odkud se každý týden po silnicích v regionu rozváží  cca 500 kontejnerů na kamionech do blízkého okolí do okruhu cca 100 km. Stávající silnice by byly nadměrně zatěžovány těžkou dopravou, proto je třeba  přípravu rekonstrukce jednoznačně přivítat. Příprava  již vlastně začala. Na úrovní Pardubického kraje je schválen investiční záměr a vybrána projekční firma z Vysokého Mýta, která má za úkol zajistit zaměření rekonstruovaného úseku přípravou projektu a také projednání záměru se všemi dotčenými  organizacemi.  Není jich přitom málo. Modernizovaný úsek začíná na křižovatce u Korada a končí  až za Semanínem  u zemědělských objektů  u silnice směr Kozlovský kopec, Pazucha Litomyšl.  Silnice má být připravena v profilu S 6,5 a pro zatížení na úrovni 3,  bude tedy připravena na daleko větší zatížení, než bylo dosud zjištěno při posledním sčítání dopravy v roce 2010.  Je to proto, že v dalším období dojde k další investiční výstavbě v přilehlé průmyslové zóně, která bude také potřebovat lepší dopravní obslužnost.  Již dnes zde v Borku sídlí firmy disponující velkými vozidly ( RYDO, Skalický transport), letos se počítá se zahájením stavby depa České pošty na místě bývalé společnosti SAS nebo později Šmidl. To přivede do oblasti další nákladní dopravu a stávající komunikace tomu nejsou přizpůsobeny. Nejproblematičtějším místem modernizovaného úseku je oblast tzv. tunelů, kde je žádoucí rozšíření jízdní dráhy tak, aby umožňovala minimálně potkávání kamionů s osobními vozidly, nejlépe ovšem i potkávání kamionů. (plnohodnotný dvojpruh). Vzhledem k potřebě zachovat alespoň úzký chodník pro pěší umožňující cestu od autobusové zastávky u Korada do Průmyslové zóny oddělený betonovým svodidlem (návrh SÚS) nebude zřejmě možné dvojpruh s plnou šířkou umožňující míjení kamionů realizovat. Tunelem protéká zakrytý Semanínský potok, pod stávající asfaltovou vrstvou je staré dláždění. To umožní určité snížení  vozovky v tunelech proti současnému stavu. Rekonstrukce bude  vyžadovat plné uzavření tunelů a stanovení objízdných tras. Současně dojde k úpravě stávajících křižovatek a k vytvoření nových sjezdů ze silnice na budoucí komunikace v průmyslové zóně.  Uzavření tunelů si vyžádá dočasnou změnu v organizaci dopravy a to včetně vedení autobusových linek. Nebude to jednoduché ale stavbu nelze jinak realizovat. V letošním roce se budou provádět během léta projekční práce (termín dokončení je 30. září 2013).  Stavba má být kofinancována  z fondů EU. Připravený projekt bude přihlášen do příslušné výzvy, musí projít náročným mechanismem výběrového řízení na dodavatele stavby, které trvá cca 5 měsíců. Proto se termín  zahájení prací odhaduje nejdříve na červen 2014 s tím, že stavba má být dokončena nejpozději do jara 2015. Veškeré vyúčtování  projektů financovaných do období 2007 - 2013 má ještě dvouleté období na doúčtování. Do konce roku 2015 musí být tedy projekt vyřešen také po finanční stránce.

 
Milan  Mikolecký 25.6.2013