Příprava rychlé železnice v ČR
Myšlenka vysokorychlostní dopravy se v Československu objevila již
v 70. letech 20. století, kdy byla hlavním impulzem nedostatečná kapacita
tratí z důvodu intenzivní nákladní dopravy. Koncepční materiály vzniklé
v 80. letech se však po politických změnách a výrazném poklesu objemu
železniční nákladní dopravy nedočkaly uplatnění. První ucelenou studií
byly „Územně technické podklady – Koridory VRT v ČR“ v roce 1995, z nichž
byly především odvozeny požadavky na územní ochranu budoucích tratí.
V posledních letech se zájem soustředí nejen na vysokorychlostní tratě,
ale na rozvoj železnice jako celku. S vysokorychlostními tratěmi se však
počítá a budou spoluvytvářet základ sítě rychlých spojení.
Síť
Rychlých spojení
Zásadní myšlenkou hodnou zdůraznění je provozní
provázanost vysokorychlostní a modernizované konvenční železnice.
Vysokorychlostní tratě budou stavěny jako zcela nové dvoukolejné
železniční tratě, vedené územím v nové trase s parametry odpovídajícími
navržené traťové rychlosti. Tratě budou napájeny výhradně střídavým
trakčním systémem 25 kV / 50 Hz. Nová styková místa obou soustav (tou
druhou je stejnosměrný systém o napětí 3 kV) však vznikat nebudou, neboť
se předpokládá časová koordinace výstavby VRT s přechodem stávající
železniční sítě na jednotnou trakční soustavu 25 kV / 50 Hz.
Základními prvky sítě RS jsou tratě:
- RS1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – Polsko (Slezské vojvodství),
- RS2 Brno – Břeclav – Rakousko/Slovensko,
- RS3 Praha – Plzeň – Domažlice – Německo (Bavorsko),
- RS4 Praha – Ústí nad Labem – Německo (Sasko),
- RS5 Praha – Polsko (Dolnoslezské vojvodství) [možné budoucí
spojení].

Jednoznačně nejvýznamnější tratí v rámci řešených VRT
je trať Praha – Brno. Ta spojuje dvě největší města a
zároveň leží v ose západní Evropa – Drážďany – Praha – Vídeň/Bratislava –
Budapešť – jihovýchodní Evropa. Vedení trati není dosud uzavřeno, mezi
Prahou a Jihlavou existují dvě varianty. Severní alternativa vystupuje
z Prahy východním směrem v souběhu s dálnicí D11, v oblasti Kolína (vazba
na trať směr Pradubice) se odklání směr Čáslav, Golčův Jeníkov a Havlíčkův
Brod. Jižní alternativa vystupuje směr Uhříněves, míří přes Benešov (vazba
na trať směr České Budějovice) a Vlašim do Jihlavy. Dále je trať vedena
v souběhu s dálnicí D1 k jižnímu okraji Brna, zapojení do brněnského uzlu
pak závisí na zvolené variantě jeho modernizace.
Pokračování z Brna do Vranovic má podobu nového výjezdu z uzlu, čímž
dojde ke zvýšení kapacity trati. Mezi Vranovicemi a Břeclaví je možné
zvýšení traťové rychlosti stávající trati až na 200 km/h.
Trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany napojí Českou
republiku na síť již provozovaných či plánovaných VRT v západní Evropě.
Pro přechod státní hranice pod Krušnými horami je plánován tunel na
rychlost 200 km/h se smíšeným provozem osobní i nákladní dopravy. Hlavní
terminál osobní dopravy v Ústí nad Labem bude přemístěn do stanice Ústí
nad Labem západ. V rámci stavby bude posouzeno i možné napojení trati od
Mělníka / Mladé Boleslavi přímo do VRT, které by mohlo sloužit
i předpokládanému Rychlému spojení Praha – Liberec. Zvažovanou návaznou
tratí je i novostavba Kralupy nad Vltavou – Most.
Trať Brno – Přerov byla navržena k celkové
modernizaci, která obnáší její zdvoukolejnění a zvýšení traťové rychlosti
na 200 km/h. Spolu s realizací se předpokládá i zavedení expresních vlaků
z Brna do Ostravy a rychlíkové linky Brno – Zlín. Pokračováním dále do
Slezska bude novostavba VRT Přerov – Ostrava v blízkosti
modernizovaného II. tranzitního koridoru nebo v souběhu s dálniicí D1.
Stávající železniční koridor je zde významně zatížen osobní i nákladní
dopravou, což opodstatní výstavbu souběžné nové trati. Železniční obchvat
Přerova naopak realizován nebude.
Mezi Prahou a státní hranicí u Domažlic bude VRT tvořit pouze část
Rychlého spojení. Nová trať pro smíšený provoz má odlehčit stávající trati
mezi Prahou a Berounem a má být zaústěna buď přímo v Berouně, nebo až
v Hořovicích.

V dokumentu jsou uvedeny též předpokládané systémové jízdní
doby mezi jednotlivými uzly RS. Jejich hodnoty přehledně
zobrazuje následující tabulka:
Předpokládané systémové jízdní doby v systému Rychlých spojení
Trasa |
Úsek |
Systémová jízdní doba [min.] |
RS1 |
Praha – Brno |
60–75 |
Brno – Přerov |
30 |
Přerov – Ostrava |
30 |
Ostrava – Katovice |
60 |
RS2 |
Brno – Břeclav |
30 |
Břeclav – Vídeň |
30–45 |
Břeclav – Bratislava |
30–45 |
RS3 |
Praha – Plzeň |
60 |
Plzeň – Domažlice |
30 |
Domažlice – Cham |
30 |
RS4 |
Praha – Ústí nad Labem |
30 |
Ústí nad Labem – Drážďany |
30 |
|