Naložený kamion se propadl

a zablokoval objížďkovou silnici

Objízdnou trasu Semanín - Zádulka - Třebovice - I/43 nedaleko České Třebové uzavřela netradiční nehoda kamionu. Propadl se do vozovky až na jílovité podloží. Silničáři frekventovaný úsek posléze provizorně opravili, na celkovou rekonstrukci si řidiči musí počkat.
Nákladní vůz mířil po „okresce“ vedoucí od České Třebové přes Semanín a Zádolku k silnici I/43 u Opatova. Jenže skončil zadní nápravou zabořený v poničené komunikaci. Místo následně musela policie uzavřít. O využití této komunikace svědčí i to, že díky nehodě muselo zastavit zhruba padesát kamionů.  Poškozený úsek byl podle informací silničářů dlouhý přibližně třicet metrů a zasahoval do téměř celé šíře vozovky. Ještě v průběhu středy ho silničáři sanovali a zprovoznili. „Poškozených částí je tam více, takže se dá prakticky jezdit jen po prostředku. Za určitých omezení se to bude postupně opravovat a úsek se udrží v provozu,“ uvedl idnes ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Vzhledem k povaze silnice nejsou její konstrukční vrstvy připravené na nápor naložených kamionů.  To bylo ovšem známo již před stanovením trasy objížďky.  to je i důvodem toho, že se jeden naložený kamion s kontejnerem propadl až na podloží.  Konstrukce tam má maximální tloušťku 30 centimetrů, na takový provoz by potřebovala minimálně 50,“ uvedl pro idnes,cz  Miroslav Němec. 
Trasa kamionů s kontejnery i bez nich v počtu stovek  vozidel denně tudy vede kvůli rozšíření podjezdů pod železničním koridorem. Na hlavní silnici I/14 se kamiony nedostanou už od podzimu loňského roku, objížďka má skončit až letos na podzim. Předpokládá se, že budou nyní nějaká  rychlostní omezení. Ono se tudy stejně dá jet nejvíce padesátkou.
Nesouhlasím však s tvrzením, že jiná možnost než vést těžkou dopravu touto nevhodnou "okreskou" neexistuje. Jistě to musí vědět i ředitel SUS PK Miroslav Němec. Zátěž této komunikace by se dala zmenšit třeba tak, že by tudy vedla kamionová doprava jen jedním směrem a pro druhý směr by byla využita silnice  Semanín - Pazucha - Litomyšl. Dovedu si představit, že se to nebude líbit ani obyvatelům Semanína, ani starostce této obce, která si ne tak dávno omezení jízdy  vozidel delších než 10 metrů přes obec na Litomyšl vymohla. Jenže je opravdu mimořádná situace a za těchto podmínek by bylo toto řešení s jednosměrnou dopravou kamionů kompromisem. Podobné řešení tedy jen jednosměrnou dopravu kamionů přece povolila do vybudování obchvatu Policie ČR ve Svitavách - Lačnově, kde také byla zátěž silnice (ovšem I. třídy I/43) těžkou dopravou neúnosná. Zde se jedná o dlouhodobou změnu, obchvat Svitav se za rok nevybuduje.  O to snadněji by mělo projít rozhodnutí o dopravě kamionů z Metransu, které je časově limitované tak na půl roku. Je to vše otázka jednání a případně i určitých kompenzací ze strany logistického centra, které silnice ve svém okolí skutečně drancuje. Věřím, že se do takových jednání zapojí i Město Česká Třebová, které se existencí logistického terminálu tolik chlubí.
Co mají říkat všichni obyvatelé bydlící kolem průtahu města Česká Třebová, kterým jezdí pod okny těžké kamiony ve velkém počtu každý den a konec tohoto stavu je v nedohlednu ....     (mm)