Po firmě Metrans vstoupí do českotřebovské průmyslové zóny další
investoři. První z nich Wakestone Development, s.r.o. již svůj záměr
oznámila a ještě letos zakoupí pro svoje potřeby potřebné pozemky v
místech, dříve přichystaných pro další rozvoj firmy Metrans. Ta však
souhlasila s jiným umístěním budoucího dispečerského pracoviště ve
volných prostorech železničního uzlu. Logistický areál společnosti
Wakestone Development na působení Metransu navazuje. V Borku již také
pracuje nové pracoviště Celního úřadu jistě proto, že zde bude mít v
místě práci. V oblasti vznikne také depo České pošty na Semanínské
ulici (bývalý areál SAS, a.s.). Jsou i další záměry, které zatím
nebyly veřejně vyhlášeny, jejich příprava nepokročila tak daleko, aby
noví investoři získali své pozemky a představili své záměry. Velké
investice se nedají připravit ze dne na den.
Pokud budeme psát o průmyslové zóně jen tímto způsobem, vypadá
to téměř jako bezproblémová záležitost: Investoři se perou o místa v
naší zóně a my si můžeme jen mnout ruce a čekat na budoucí pozitivní
výsledky, nová pracovní místa, růst koupěschopnosti a velké zvýšení
počtu obyvatel. Jenže ono vytvoření fungující průmyslové zóny nebude
realizováno "mávnutím kouzelného proutku" a přinese ještě mnoho
starostí. Nebude to dar městu zadarmo. Dosavadní investice
jdou do logistiky a přinášejí zatím jen minimum pracovních míst a
zabírají velké plochy. Zásadní bude získání nějakého výrobce. Vím, že
i z této oblasti zájemci existují a věřím, že u nás nakonec zakotví.
Průmyslová zóna nyní obsahuje pouze pozemky bez komunikací a
inženýrských sítí. Zatímco přípojky elektrické energie, plynu
apod. budou součástí investičního záměru investora, tak investorem
komunikací v zóně bude město Česká Třebová. Jde např. o spojovací
komunikaci Semanínská - Borek a páteřní přístupovou komunikaci do zóny
z lokality U tunelů. Tyto komunikace budou stát velkou spoustu peněz.
Vím, že starosta podniká všechno pro to, aby, investici do komunikací
a hlavních sítí financovala agentura Czechinvest, ale nevěřím, že
budou uhrazeny ze 100%, na město tam mohou zbývat nezanedbatelné
podíly nebo dotace může přijít až se zpožděním a mezitím budeme muset
faktury platit sami. Připomeneme-li si stávající zadluženost města,
pak by to mohlo znamenat, že místo obnovy komunikací a chodníků ve
městě budeme budovat komunikace v průmyslové zóně města, nebo na ně
alespoň nezanedbatelně přispívat.
S rozvojem zóny vzrůstá (a bude vzrůstat) také nákladní doprava,
zvláště díky budoucím logistickým areálům. Příkladem je současné
"překvapení" nad počtem nových 500 kamionů týdně, mířících na Metrans.
Poděkujme Pardubickému kraji, že s pomocí evropské dotace vzal na
svá bedra nejdůležitější část: generální rekonstrukci silnice
III/35847 od Korada za obec Semanín, která bude hlavní sběrnou silnicí
nové průmyslové zóny. Těžké bude ale požadovat, aby byla od těžké
nákladní dopravy osvobozena Semanínská ulice (tedy místní komunikace)
od ČEZu pro Národní dům a navazující komunikace města. Jednak také
prochází průmyslovou zónou na nádražím s řadou podnikatelských
subjektů a jde o jedinou komunikaci, kterou projedou vozidla vyšší než
3,9 metru od Litomyšle do města a průmyslové zóny (Právě vozy s
kontejnery patří do této velikostní kategorie). Bohužel vede kolem
parku a vilové čtvrti Javorka a má několik ostrých zatáček. Ne zas tak
staří pamětníci si připomenou, že "za sovětské éry" sloužila jako
tanková trasa překladiště ČSD - kasárna Borek. Díky tomu má Matyášova
ulice tak vysokou vrstvu asfaltu a kameniva jako žádná jiná místní
komunikace města. Projíždějící kamiony na cestě kolem Javorky však
Třebováci rádi nevidí. Trasa má přece alternativu - do průmyslové
zóny od Litomyšle se totiž dostaneme kratší přímou cestou po krajské
silnici třetí třídy III/35847 přes Pazuchu a Semanín, kde je třeba
upravit prakticky jediné místo mezi Pazuchou a osadou Suchá. Pro
Českou Třebovou je využívání této silnice významné, ne náhodou se
uvažovalo s úpravou této trasy pro dálniční přivaděč. Možná, že díky
vybudované průmyslové zóně Borek bude tato varianta nakonec
vybudována, i když se to Semanínu líbit jistě nebude.
Milan Mikolecký 18/8 2013 |