-
Smutná
zpráva. Ve věku 82 let zemřel významný odborník v oblasti elektrické
trakce, energetiky a horských dopravních zařízení, Ing. Jan Matějka.
Jeho význam překročil rozměry města i regionu, velkou část svého
profesního života prožil v Praze. Po maturitě na elektrotechnické
průmyslovce v Šumperku absolvoval v roce 1960 Vysokou školu dopravní v Praze -
fakultu elektrické trakce a energetiky a začal pracovat v Železničních
opravnách a strojírnách v Šumperku, později v České Třebové a ještě
později ve Vývojovém závodě (v dalších letech různě přejmenovaném) v
České Třebové. Přitom stihl v letech 1961 až 1971 externě učit odborné
elektrotechnické předměty na českotřebovské železniční
průmyslovce. Do 1966 na denním studiu, potom na večerním. V roce 1966
přešel na Ministerstvo dopravy v Praze - na Státní odborný technický
dozor elektrických zařízení. Na ministerstvu byl mnohem později jmenován
do odborných funkcí: vrchní rada (1988) a po roce 1989 po vytvoření
Státní drážní technické inspekce a později Drážního úřadu byl ředitelem
odboru elektrických zařízení.
-
Od roku 1966 prováděl také soustavnou
přednáškovou a publikační činnost v oborech technické normalizace a
elektrických zařízení lanových drah. Uváděl do provozu nové
lanovky před Mistrovstvím světa ve Vysokých Tatrách i Mistrovstvím světa
v letech na lyžích v Harrachově, také lanovky na Pancíř, Karlovy Vary -
Imperiál a Diana, Petřín, Mövenpick, Ještěd, Harrachov 4x, Špindlerův
Mlýn 3x, Žalý, Ramzová, Frenštát, Macocha, Hrebienok, Solisko, Lomnický
štít, Zahrádky a další. S tím byla spojena četná zahraniční jednání v
Polsku, Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Norsku nebo také vyšetřování nehod.
"Byly to např. smrtelné nehody na Chopku, nebo těžké úrazy sovětských
důstojníků v roce 1968 na Komáří vížce - příjemné to nebylo", řekl Jan
Matějka v rozhovoru pro Českotřebovský zpravodaj v roce 2005
(připomínající tehdy jeho sedmdesátiny). Po
dobu 18 let zastával funkci odborného garanta celostátních aktivů
revizních techniků drah, z nichž dva se konaly i v České Třebové.
-
Do důchodu měl odejít v roce 1998, ve
skutečnosti odešel až o čtyři roky později. Jeho pracovní vytížení
pokračovalo formou lektorské činnosti na školeních a jako inspektor
prováděl revize horských dopravních zařízení. Jan Matějka
byl jedním z pilířů skupiny, která přivedla myšlenku vybudovat dlouhý
lyžařský vlek v areálu Peklák do stadia realizovatelné studie. V
roce 2003 došlo k prvním kontaktů na vedení města s tehdejším sdružení
českotřebovských živnostníků a podnikatelů, které bylo hybnou pákou
dění. Jan Matějka vypracoval “předinvestiční studii”, která se
stala podkladem pro mnohá jednání a vše bylo šťastně zakončeno získáním známé
dotace.
- Jan Matějka působil v České
Třebové v zájmové oblasti, byl výborný klavírista.
Chtěl bych zmínit např. působení v orchestrech Studio
(Keprt), Neutron, Collegial a dalších, v šedesátých letech je možné
zmínit i jeho práci jako vedoucího Filmového kroužku ZK železničářů
a působení v českotřebovském Hifi klubu. Po roce 1968 bylo zrušeno
sdružení kolem časopisu “Hudba a zvuk” (pro nepřátelské pohledy a snahu
zakázat vše co souviselo s hifi technikou)a nezbylo než přejít pod
Svazarm. Jan Matějka byl pak předsedou českotřebovského Hifi klubu do
roku 1990. V klubu byla tehdy vytvořena Audiovizuální pásma o Třebové a
opevnění (Dobrošov, Hanička) se kterými se zvítězilo na přehlídkách v
Prešově a Jihlavě. Část vysílána v rozhlase část i v televizi. Působil
také jako člen poroty na celostátních přehlídkách audiovizuální tvorby.
O videotechniku a spojení spojení obrazu se zvukem se zajímal i v
posledních letech, pokud zdraví dovolilo, tak i o zahrádku.
- Po celý život zůstal Jan
Matějka skromným člověkem. Zdraví však Janu Matějkovi v posledních
letech nepřálo. Považuji za důležité připomenout spoustu práce, kterou
vykonal nejen jako významný odborník působící pro celé tehdejší
Československo a také jeho trvalý zájem o dění v našem městě, které
sledoval jako opravdový Třebovák. Čest jeho památce!
- Milan Mikolecký
|