-
Základní škola
praktická má problémy se snižujícím počtem žáků
-
Výuka ve škole
však bude pokračovat
- Nová legislativa, která zavádí prakticky
všechny prvňáčky bez velkého ohledu na jejich zdravotní stav a duševní
rozvoj do tříd základních škol se podepisuje jak na úrovni vzdělávání v
některých základkách, tak na počtech žáků základních škol praktických.
- ZŠ praktická Česká Třebová sídlí v Borku na
náměstí 17. listopadu ve vlastní budově a zřizována Pardubickým krajem.
V tomto školním roce školu navštěvuje již pouze 22 žáků, dříve jich bylo
50 - 70. Vzdělávací programy speciálně upravené pro ZŠ praktické
byly zrušeny a tak musí vedení školy stanovit pro každého žáka této
školy jeho vlastní individuální vzdělávací plán. Bez takového plánu se
zde žáci nemohou vzdělávat. Doporučení k návštěvě tohoto typu školy musí
dát Pedagogická poradna. Protože přísun šesti nebo sedmiletých dětí
není, bude i nadále počet žáků klesat a po ekonomické stránce nebude
nadále možné školu provozovat. Ředitelka školy Mgr. Iva Fikejsová tuto
skutečnost oznámila svému zřizovateli. Důsledkem by mělo být to, že bude
tato škola v České Třebové zrušena. Pardubický kraj - odbor
školství i vedení města Česká Třebová to nechce dopustit a tak jednají o
vyřešení situace. Výuka na ZŠ praktické bude nadále pokračovat s tím, že
škola bude dislokovaným pracoviště obdobné školy v Ústí nad Orlicí, kde
je větší počet žáků, jde o školu internátního typu. Budova bude nadále
spravována Pardubickým krajem, škola se bude nadále podílet na
dnes již povinné přípravě předškoláků tak, aby nemuseli z Borku dojíždět
do mateřských škol ve městě.
- Připomeňme si historii této školy:
Samostatná "pomocná třída" byla v České Třebové zřízena na obecné škole
chlapecké od 1. 3. 1933. Učitelem byl Josef Burian a třída měla 17 žáků.
Postupně přibylo žáků, byla zřízena i další třída, vystřídala se
řada učitelů a učitelek. Od roku 1948 se pomocné školy staly
samostatnými, jmenovaly se "zvláštní školy". Po dostavbě dnešní
ZŠ
Habrmanova sídlila tato škola v suterénu jejího jižního křídla,
ředitelem byl od roku 1950 Stanislav Suchomel. Až po 26 letech jej v
této funkci vystřídal Mgr. Ladislav Houser. V těchto letech zde
učili učitelé, kteří vystudovali obor "speciální pedagogika", nebo
získali tuto odbornost v dálkovém studiu. Šlo tedy o učitele pro svou
práci odborně dobře připravené, měli dobré výsledky. Škola připravovala
žáky na praktická povolání. Po uvolnění bývalých sovětských kasáren v
Borku byla v roce 1991 zvláštní škola přemístěna do své současné budovy
na náměstí 17. listopadu. Ředitelkou školy se stala Mgr. Iva
Fikejsová.
Tato školní budova byla přejmenována od Roku 2006 na
ZŠ praktickou a
před několika lety byla její budova převedena do majetku Pardubického
kraje. Podařilo se zde školu pěkně zařídit tak, aby vyhovoval
specializované výuce, škola získala dobré zázemí i pro sportovní vyžití,
navazovala úzké kontakty s odbornými učilišti, ve kterých žáci školy
potom pokračovali ve odborné přípravě. Tento rozvoj však ukončila
nová legislativa, která si klade za cíl společně vzdělávat celou
populaci na základních školách, základním školám praktickým byly zrušeny
jejich dokumenty umožňující speciální přístup při vzdělávání žáků, i
když název školy - "ZŠ praktická" zůstal i nadále.
- ZŠ praktická zdaleka není jen školou pro děti
z romských rodin, má důležité poslání, které nyní ocení především
učitelé a rodiče žáků z I. stupně základních škol, kde výuku brzdí
jednotlivci, kteří by daleko raději vzdělávali právě na ZŠ praktické,
kam ale nesmí. Na to, aby se tak mohlo stát musí absolvovat
poměrně složitý a dlouhodobý proces. Škola je v Borku, je umístěna v
lokalitě, kde je skutečně problémových dětí nejvíce, její zaměření a
poslání vyhovovalo a vyhovuje jak rodinám dětí, tak i pro začlenění
absolventů do dalšího vzdělávání a praxe. Bylo by nejlepší, kdyby se
opět systém začleňování problémových žáků do praktických škol
alespoň poněkud zjednodušil. To však není bohužel v pravomoci města.
- A tak se může stát, že díky spádovým oblastem
škol nebudou podmínky na vzdělávání dětí všude stejné, v některé škole,
kde bude ve třídách problémových dětí nejvíce, budou mít učitelé
složitější práci a nebudou se moci věnovat plně věnovat i dalším
dětem, i když samozřejmě učitelé se opravdu snaží, jak jen mohou. Je to
již nyní znát jak na některých ZŠ v České Třebové, tak i v Ústí nad
Orlicí. Tato skutečnost pak může i ovlivňovat i rodiče při výběru
školy, kam své děti zapsat. (mm)
|