Hle, člověk! Člověk jako dítě
Zamyšlení na
červen
-
K
lidskému životu nedílně patří dětství. V tomto období člověk není
schopen postarat se o sebe, tudíž je závislý na svém okolí a zvláště na
těch, kdo o něj pečují. Děti otevřeně zažívají, že jejich existence není
tak úplně v jejich rukou. Doslova to platí u novorozenců: když držíte v
náruči novorozené dítě, tak není pochyb o tom, že rozhodně nemá svůj
život ve svých rukou. Jeho život mu byl dán a navíc je nesen a podpírán
rukama někoho jiného.
- Když pak děti vyrostou a
dospějí až do dospělosti, nastávají v zásadě dvě základní možnosti, dva
protikladné způsoby, jak se postavit k odeznívajícímu období dětství:
buď je překonat nebo ho prodloužit.
- Překonání spočívá v tom, že
už nehodlám žít nadále jako dítě, které je závislé na svém okolí a na
pomoci druhých lidí. Už nehodlám být nesamostatným, nýbrž samostatným a
dospělým mužem či dospělou a samostatnou ženou. Jde o jakousi negaci,
popření dětství, je to proces podobající se amputaci, odříznutí a
rozdělení dřívějšího celku na samostatné části. Problémem této možnosti
však je, že nelze být zcela nezávislým dlouhodobě. Takový úkol zvládne
zdravý jedinec, který je právě v plné síle. Ale už jen pro toho, koho
síly pomalu opouštějí, to je stěží únosná situace. A o lidech s
handicapem nebo se zdravotními problémy ani nehovořím.
- Druhá možnost, jak se
postavit ke svému končícímu dětství, je prodlužování. I v dospělosti lze
nadále zůstávat závislým na dosavadním rodinném zázemí, případně lze
svoji existenci vložit do rukou jiných ochotných a starostlivých lidí.
Problém tohoto postoje spočívá v tom, že péče o dospělé dítě neúměrně a
nepříjemně zatěžuje druhé lidi. A v důsledku vypadá tragikomicky nejen
ten, kdo si do nekonečna protahuje své dětství, ale i ten, kdo takového
člověka přijal a nosí na svých rukách.
- Popsané alternativy jsou dva
protikladné extrémy. Někteří lidé si zvolí tu a jiní onu cestu. Mně
osobně se zdá, že správná cesta vede někde uprostřed mezi těmito dvěma
extrémy. Oba mají v sobě něco cenného, oba mají v sobě něco
destruktivního. Proto navrhuji zlatou střední cestu, která přijímá to,
co je na obou postojích hodnotné.
- Je důležité být samostatný,
je důležité převzít zodpovědnost sám za sebe. Ostatně každý způsob
výchovy by měl jednou dovést člověka k samostatnosti. Jestliže
vychovatel nemá tento cíl, tak je zle. Na druhou stranu je strašlivou
lží a iluzí myslet si, že vše mám ve svých rukách a že vše si sám dokážu
zařídit. A to je právě hodnotné na dětství, protože dítě samozřejmě ví,
že není absolutním pánem svého života, ví, že leccos si prostě neumí
samo zařídit. Dítě ví o svých omezeních a také ví, že se neobejde bez
pomoci druhých lidí.
- Mám za to, že člověk
potřebuje zůstat v některých ohledech dítětem, aby doopravdy dospěl. To
neznamená, že se máme ve všem chovat jako děti, to by bylo dětinské. Ale
rozhodně se radujme jako děti z darovaného života. Podivujme se a
radujme se jako děti ze spousty dobrých věcí, které bez jakéhokoli svého
přičinění dnes a denně přijímáme.
Kamil Vystavěl |