Konferenci o dopravě hejtman
otevřel problematikou financování silnic nižších tříd
- Litomyšl – Více než tři
stovky delegátů, přes pět desítek přednášejících a aktuální otázky
týkající se dopravy. To byl již 12. ročník konference s názvem
Dopravní infrastruktura 2017, která se uskutečnila ve středu 31.
května a 1. června a po 11 letech konání v Praze se přesunula do
Litomyšle. Záštitu nad konferencí převzalo celkem dvacet jedna osob,
mezi nimi i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Ten ve středu
zahájil celou konferenci svým příspěvkem, ve kterém se dotknul
problematiky financování silnic II. a III. tříd.
-
„Financování
silnic nižších tříd je téma, se kterým kraje vystupují pravidelně.
Musím konstatovat, že za dobu mého působení ve funkci hejtmana se řada
věcí povedla, na druhou stranu zdroje stále neodpovídají potřebám
krajů,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Uvedl
také, že vzhledem k tomu, že v České republice je 60 tisíc kilometrů
všech silnic, z čehož 50 tisíc jsou silnice II. a III. třídy, je
potřeba investic obrovská. „Ačkoli se v posledních letech
investovaly miliardy nejen prostřednictvím Státního fondu dopravní
infrastruktury, ale i pomocí dalších zdrojů, objem financí je stále
nedostatečný,“ doplnil hejtman.
- „Někdy můžete
zaslechnout, a to i z nejvyšších míst vybraných ministerstev, že kraje
nečerpají prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu
a že do doby, než začnou čerpat prostředky, ministerstvo dopravy nemá
vypisovat dotační titul,“ sdělil Netolický. „Nelze však
srovnávat čerpání evropských fondů z Regionálních operačních programů
a z Integrovaného regionálního operačního programu, protože se velmi
výrazným způsobem liší. Z Integrovaného regionálního operačního
systému lze čerpat především, a to zdůrazňuji, na silnice II. tříd,
“ vysvětlil hejtman Pardubického kraje. Hovořil také o tom, že i
pojem modernizace komunikace je jinak vykládán podle Regionálních
operačních programů a jinak podle IROPu. Zásadní rozdíl dle něj
spočívá v tom, že ROP ho na základě diagnostiky a zkoumání chápe jako
opravu poškozených částí silnice, podle IROPu znamená pojem celkovou
obnovu silnice v celé trase. „To samozřejmě výrazným způsobem
stavbu prodražuje a značně zpomaluje a komplikuje přípravu prací,“
vysvětlil Martin Netolický. To je podle hejtmana jeden z hlavních
důvodů, proč kraje v tuto chvíli prostředky tolik nečerpají. Sdělil
také, že v tuto chvíli v Pardubickém kraji probíhá příprava prací, a
proto je čerpání financí v tuto chvíli minimální. „Tyto zdroje pak
nelze srovnávat se Státním fondem dopravní infrastruktury, od kterého
kraje obdržely 4,6 miliardy v roce 2015, 3 miliardy v roce 2016 a
stejnou sumu letos a který je určen na nesrovnatelně jednodušší
opravy, které jsou správy a údržby silnic schopné realizovat v
podstatě ihned,“ pokračoval hejtman Pardubického kraje, podle
kterého je modernizace silnic II. tříd důležitá, ale nelze zanedbávat
ani komunikace III. tříd.
- „Nezbývá tedy než si
přát, abychom našli systémové řešení. To vidím buď ve státním fondu,
který bude pravidelně počítat s dotací pro rekonstrukce a opravy
silnic nižších tříd, nebo v dalším rozpočtovém určení daní a jeho
navýšení, tak abychom už nemuseli prosit o prostředky, které jsou z
mého pohledu využity efektivně,“ uzavřel Martin Netolický.
|