Koncepce
politiky na podporu stárnutí 2017 - 2020
- Materiál s tímto název
dostali ke schválení zastupitelé na stůl na červnové jednání dne
19/6. Materiál byl sice schválen, ale protože jsem jej nepodpořil, tak
si dovolím zdůvodnit proč.
-
Předložený text byl totiž nedostatečně připravený, dovolím si tvrdit, že
to žádná koncepce ani není. Snad se mohlo jednat o úvodní text, na jehož
základě se měla teprve koncepce s daným názvem teprve se vší vážností
vypracovat.
- Chceme-li mít nějakou
koncepci na konkrétní období (2017-2020) musí být tato období v
dokumentu alespoň jednou někde zmíněno. Není. Musí zde být provedena
analýza současného stavu, nějaké statistiky týkající se starší populace
ve městě, také hrozby, příležitosti, silné a slabé stránky... Na základě
této analýzy musí být určeny cíle a také prostředky a metody jak těchto
cílů dosáhnout případně postupné cíle pro jednotlivé roky. Při
projednávání bylo řečeno, že jde o otevřený materiál, ke kterému lze mít
doplňky a připomínky. Jenže jak to sloučit s tím, že šlo už o text
schválený radou města a doporučený jen ke schválení. Byl vypracován
narychlo a účelově, dokument s uvedeným názvem je zřejmě třeba mít při
podání žádostí o granty a dotace.
- Buďme na sebe náročnější.
Nedělejme práci polovičatě. Navrhuji se k problému vrátit ještě v
letošním roce. Právě letos končí platnost "střednědobého plánu rozvoje
sociálních služeb", který s politikou zdravého stárnutí také souvisí. Ve
schvalované "koncepci" nejde však jen o rozvoj sociálních služeb, ale
také o rozvoj aktivit, které zlepší uplatnění zdravé populace seniorů
(myšleno osob nad 65 let).
- Domnívám se, že je třeba
především vytvořit podmínky proto, aby se zmíněné aktivity mohly
realizovat a nikoliv předepisovat formu, která bude podporována a
ostatní bude záviset pouze na jednotlivcích. Nejde přece jen o výhradně
"seniorské organizace". Je přece řada zájmových organizací
otevřených všem, tedy i seniorům, kteří mají relativně více času.
- Vyřešme právě v rámci takové
koncepce potřebu úpravy a vybavení prostor pro činnost tak, aby zde
organizace nalezly své zařízené zázemí a nemusely se spoléhat na
setkávání v restauracích. Máme klubovny v Kulturním centru a
společenskou místnost ve Žluťáku (i když ještě ne tak dávno byly nahlas
vyslovené názory, že to zde není pro každého). Další je možnost
vybavení Spolkového domu, který bychom klidně mohli mít při lepším
využití např. v budově ekocentra v Podbranské ulici, kde by byl
ustanoven správce, který by spolupracoval s jednotlivými spolky, které
by měly zájem se zde scházet a pracovat. Pro přípravu
koncepce na tři roky bylo možné uspořádat anketu či průzkum. Místo toho
zde jsou obsaženy popisy a statistiky za celou ČR, což považuji to
nouzové zaplnění stránek dokumentu. Kvalita toho, nyní již schváleného
dokumentu ukazuje, že se skutečnými problémy seniorů příliš zabývat
nechceme.
- Na naší radnici pracuje v
odborech města velký počet vysokoškoláků, schopných analytického
myšlení, kteří se domnívám mají dostatečné možnosti na to, aby
dokumentech tohoto formátu pracovali. Příkladem bylo poměrně důkladné
vypracování výroční zprávy města za loňský rok 2016. A tam, kde se jedná
o "mezirezortní oblast", jako v našem případě vytvoření koncepce aktivit
pro seniory, by jistě mohli spojit své síly pracovníci více odborů
města. Pak by teprve dostali materiál komise a zastupitelé
k připomínkám a nakonec ke schválení. Jenže my potřebuje mít
všechno pokud možno včera a pracujeme jen na tom, co je vyžadováno v
podmínkách pro dotace. Sami pro sebe bychom takovou koncepci zřejmě
nepotřebovali...
- Milan Mikolecký
|