Musíme bránit krajské silnice
před drancováním kamiony, shodují se zastupitelé
-
Pardubice - Zastupitelé
Pardubického kraje na svém úterním jednání 20. června projednávali
řešení problémů, které jsou spojené s nárůstem kamionové dopravy
v okolí České Třebové. Po diskusi, ke které byl přizván také starosta
města Jaroslav Zedník, pověřili zastupitelé hejtmana Martina
Netolického, náměstka Michala Kortyše a ředitele Správy a údržby
silnic Pardubického kraje Miroslava Němce jednáním s městem Česká
Třebová a investorem logistického terminálu, které by mělo vyústit ve
finanční spoluúčast obou subjektů. O jednoznačné podpoře napříč
zastupitelstvem svědčí výsledek hlasování, kdy 41 zastupitelů
hlasovalo pro, pouze jeden se zdržel.
-
„Od
samotného počátku jsem upozorňoval na nutnost řešit napojení
průmyslové zóny na silnice nižších a vyšších tříd. Investor při
otevření terminálu slíbil 10 milionů korun, avšak dnes jsme
informováni, že tato částka bude poskytnuta pouze, pokud město
překoupí pozemky Českých drah. Je tu tedy jednoznačný předpoklad
dalšího rozšiřování terminálu, a proto klademe logické otázky, co bude
toto rozšíření dále znamenat. Nechceme nechat ničit komunikace, do
kterých investujeme desítky milionů korun,“ uvedl hejtman Martin
Netolický. „Jedná se o precedens, na který je nutné upozornit,
protože nemůžeme být stavěni před hotovou věc. Musíme společně
s obcemi konzultovat takto rozsáhlé záměry, které mají vliv na
silniční síť v majetku kraje. Dobrým příkladem je investice
společnosti INA ve Svitavách, kdy nás starosta Šimek informoval od
samého počátku, jelikož je zde opět předpokládán nárůst dopravy,“
sdělil hejtman, jehož názor sdílí také ostatní členové krajského
zastupitelstva. Hlasování o tomto bodu bylo téměř jednomyslné, když se
pouze jediný člen zdržel hlasování. Proti nebyl nikdo.
- „Je nutné najít řešení
s firmami, které způsobují nárůst dopravy a jsou tedy původcem ničení
okolních komunikací. Objízdná trasa, která je využívána při
rekonstrukci průjezdného profilu pod železničními mosty, je zničená a
bude nutná její celková rekonstrukce, na které by se měl investor
podílet. Musíme dbát na ochranu našeho krajského majetku. Dle platných
zákonů máme nárok vyžadovat náhradu po původci poškození,“ uvedl
krajský zastupitel David Švec.
-
Rodný list silnic pomůže při
plánování objízdných tras
- Jedním z možných řešení,
jak zabránit ničení objízdných tras, je podle náměstka hejtmana
Michala Kortyše detailní monitoring parametrů každé ze silnic
v majetku kraje. „V současné době připravujeme „rodný list“ pro
všechny silnice v našem majetku, abychom znali detailní parametry
každé z nich. To je důležité pro plánování objízdných tras, protože
budeme moci říci, že v dané lokalitě není možné komunikaci využít,
jelikož by mohla být vzhledem ke svým parametrům zničena,“ sdělil
náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš, který zároveň
apeluje na jednotlivé obce, aby byly větší investice komunikovány
s krajem, protože jinak by se mohla situace opakovat.
-
Rekonstrukce za téměř 60
milionů korun
-
Rekonstrukce
stávající objízdné komunikace přes Semanín bude podle ředitele Správy
a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce nákladná a
v současné době není plně finančně kryta. „Ničená objízdná trasa o
délce necelých 6,5 kilometrů by měla být opravována ihned po skončení
rekonstrukce průjezdného profilu pod železniční tratí. Předpokládaný
potřebný objem financí činí 57 milionů korun s tím, že v rozpočtu naší
organizace máme vyčleněno 11,5 milionu korun. Dále jsme podali žádost
na stát o částku necelých 30 milionů. Městem Česká Třebová máme ústně
přislíbeno 10 milionů korun za předpokladu rozšiřování logistického
centra,“ uvedl Němec.
- Pardubický kraj již
v minulosti investoval do oblasti nemalé finanční prostředky. V roce
2015 se jednalo o modernizaci silnice v úseku Česká Třebová – Semanín
za necelých 60 milionů korun. V roce 2016 byla zahájena rozsáhlá
investiční akce v oblasti pod železniční tratí, která by měla být
dokončena v říjnu tohoto roku. Vynaložené finance se v současné sobě
pohybují na částce 117 milionů korun.
|