-
Rozhovor s Ing. Daliborem Zeleným
-
V úterý 16. května 2017 přijeli na pozvání starosty města Česká
Třebová na radnici zástupci SŽDC, aby představili základní parametry
rekonstrukce železničního uzlu Česká Třebová. Celou akci osobně
sleduje generální ředitel SŽDC Ing. Surý a i proto dorazil osobně
ředitel Stavební správy východ SŽDC Ing. Bocák v doprovodu hlavního
projektanta.
-
Jaký je celkový rozsah rekonstruovaného úseku, bude se nějak lišit od
rekonstrukcí ostatních uzlů?
-
Rekonstrukce se bude týkat železničního svršku i spodku od odbočky
Parník po odbočku Zádulka, přičemž dojde i k úpravě trati po stanici
Opatov, a to včetně úprav stávající zastávky Semanín. Směrem na
Třebovice bude rekonstrukce končit prakticky až u vjezdu do Třebovic.
V rámci příprav byla podrobně prověřena každá umělá stavba na celém
úseku (podchody, tunely, mosty, propustky), zda vyhovuje současný
normám a zároveň byla v souladu s platnými pravidly navržena
protihluková opatření.
-
Česká Třebová je posledním uzlem na I. i II. tranzitním železničním
koridoru, který dosud nebyl rekonstruován, což také znamená, že pro
jeho rekonstrukci už plně platí všechny evropské i české technické
normy, které byly v posledních letech schváleny. Zvláště pro návrh
stavebních a protihlukových opatření to přináší mnoho komplikací.
-
Zaměřme se nyní na připravované změny.
Dotkne se rekonstrukce nějak podstatně osobního nádraží ?
-
Dojde k úplné rekonstrukci kolejiště (vč. přečíslování kolejí).
Zásadní změnou bude zvýšení nivelety kolejí, aby už nebyly pražce
položeny prakticky přímo na konstrukci podchodů – tím bude zvýšena
úroveň kolejí asi o 20 cm. Zdá se to nepodstatné, ale např. pro 1.
nástupiště to bude znamenat zvýšení úrovně o podobnou hodnotu a tím
pádem také výstavbu zábradlí směrem k budově se schodky i rampami
směrem do budovy. Ostatní nástupiště budou rekonstruována obdobně
(hrana nástupiště ve výši 550 mm nad temenem kolejnice). Na 3. a 4.
nástupišti bude nutno kvůli minimální mezeře mezi podchodem a kolejí
zúžit výstupní schodiště. Pro zajištění veřejného bezbariérového
přístupu na nástupiště bude také řešeno zpřístupnění dosud služebního
podchodu s výtahy na nástupiště pro veřejnost. Nejde jenom o hůře
pohyblivé občany, ale také o cestující s těžšími zavazadly. Po
rekonstrukci by měla být rychlost pro jízdu stanicí po hlavních
kolejích zvýšena i do odbočky na 80 km/h. Trasa tratě se změní jen
nepatrně, a to pouze na severním (ústeckém) zhlaví. Nezasáhne však do
žádné stávající budovy.
-
Ve městě je pod železniční tratí několik podchodů a podjezdů. Nejvíce
se mluví o potřebě přestavby podchodu u Korada.
-
Stávající podchod od bývalé Krbcovy pily k řídícímu stavědlu (a do
Borku) je řešen ve dvou variantách:
-
1)
úplně nový podchod těsně vedle stávajícího. Jeho nevýhodou je vysoká
investiční náročnost a hlavně problémy s jeho stavbou při zachování
provozu po kolejích. Musel by být postupně budován po malých částech a
po celou tu dobu by byl průchod přes stanici v těchto místech
znemožněn
-
2)
vybudování bezbariérově přístupné lávky pro pěší, přibližně dle
projektu, který nechala SŽDC vypracovat v srpnu 2008. Lávka by byla
v celé délce zakrytá, přístup k ní na obou stranách po schodišti a
výtahem. Výhodou jsou jak nižší náklady na výstavbu, tak také možnost
rychlého vybudování bez ohledu na průběh rekonstrukce nádraží.
V případě této varianty bude zvážena možnost, že by lávka byla ve
vlastnictví investora (SŽDC) a se zajištěním bezpečného užívání by
provozně vypomohlo město.
-
A další podchody ?
-
Podchod u Padevětu k CZ LOKO bohužel rovněž nevyhovuje staticky, jeho
nahrazení lávkou je však prakticky nemožné z důvodu vysokého rozdílu
výšek mezi vstupem u nádraží a výstupem u CZ LOKO. Je proto
projektována pouze demolice stávajícího a výstavba nového podchodu
těsně vedle něj. Po celou dobu výstavby to pak bude znamenat nutnost
obcházení .
-
Podchod „U Suezu“ – jako jediný staticky vyhovuje, takže dojde pouze
k úpravám v souladu se stávajícími předpisy.
-
Ostatní podjezdy ve městě budou zachovány a pouze upraveny dle nových
norem.
-
Veřejnost se hodně ptá na plánovaný rozsah protihlukových stěn,
železnice přece prochází přes celé město.
-
Protihluková opatření jsou asi nejdiskutovanější část rekonstrukce,
která se přímo dotkne téměř každého, kdo u kolejí bydlí, či je nějakým
způsobem křižuje. Bude totiž nutno vyhovět příslušným normám, které
stanovují, jak vysoké musí bariéry být a jaký materiál může být použit
na jejich stavbu. Výška protihlukových stěn tak bude dle hlukového
zatížení okolí 3 m, v některých místech výjimečně i vyšší. Materiál
protihlukových stěn musí hluk také částečně absorbovat, aby nebyli
obyvatelé, kteří mají mezi protihlukovou stěnou a domem silnici,
obtěžováni nadměrným hlukem silničního provozu odráženým od stěny.
Projednání s hygienickými institucemi bohužel ještě není dokončeno.
-
Na posledním jednání zastupitelstva města se hovořilo o přípravě
veřejného jednání, na kterém bude projekt přestavby uzlu představen
občanům.
-
Bylo dohodnuto, že zástupci investora navštíví radnici po jednáních
s hygienou znovu a přivezou návrhy, jaké materiály a typy odhlučnění
normy v našem případě povolují. Konečné rozhodnutí padne až
poté. Vzhledem k prodlouženému jednání s hygieniky byl termín
veřejného představení projektu posunut na měsíc říjen letošního roku.
Ostatní práce na projektu však plynule běží, takže stále platí, že
poprvé se ve Třebové „kopne“ ve druhé polovině roku 2019 a o 3 roky
později by mělo být vše dokončeno.
|