- Vojtěch John
- Za slunného jitra dne 26.
7. se v ulici Krátké začaly objevovat postavy studentů a pedagogů,
obtížené batohy, taškami a vůbec vším možným cestovním příslušenstvím.
Vybraní studenti totiž díky Pardubickému kraji dostali možnost
netrávit poslední týden školního roku doma a ve škole, ale na
Zakarpatské Ukrajině. Zlatým hřebem plně nabitého programu celé
návštěvy měla být účast na pietním aktu u mohyly legionářů na bojišti
u Zborova. Jak tomu ale bývá, plány jsou od toho, aby je někdo
nezaslouženě kazil (počasím počínaje), a tak výsledný dojem studenta
vypadal nějak takto:
- Již samotný příjezd
autobusu nás uvedl do atmosféry vpravdě ukrajinské, neboť kvůli
rozkopaným silnicím přijel se zpožděním takřka hodinovým. Nálada
v celém autobuse, v němž seděli krom nás z České Třebové i studenti
z jiných gymnázií Pardubického kraje, byla velmi přívětivá.
- Řekl bych, že málokdo
věděl, co od Ukrajiny očekávat. Zatímco povětšinou máme svoje
představy Polska (vesměs vyčtené ze Sienkiewicze) i Ruska, na
Ukrajinu, mezi nimi ležící, zbyl matný dojem, skládající se z lánů
obilí a kukuřice, hladomoru, kozáků, vodky, ukrajinských dělníků,
chudoby, oligarchů a mizerných silnic. K těmto položkám v poslední
době přibyla ještě válka na východě, vnímaná podle osobních preferencí
jako uzurpátorský akt buď Moskvy, nebo Kyjeva, každopádně však jako
důsledek mocenské hry některých východních politických velmožů. Celkem
vzato poměrně nesympatická oblast. Oproti tomu Zakarpatí pro nás
znamená hory, ovce, nízké chaloupky a dřevěné řeckokatolické
kostelíky, Nikolu Šuhaje, Ivana Olbrachta, vodku, ukrajinské dělníky,
chudobu, oligarchy a mizerné silnice. Zakarpatí se ale vždy
nejmenovalo Zakarpatí, svého času to byla Podkarpatská Rus a patřila
Československu, takže není snad Čecha, který by si při pohledu na tuto
krajinu neřekl s potěšením kolonialistům vlastním: „Tak, a tohle bylo
naše.“
- Skutečně se zdá, že je
přesnější říci, že Podkarpatská Rus patřila Československu, než že
byla jeho součástí. Koneckonců, skutečně a plnohodnotně byly součástí
Československa jen česky mluvící kraje Čech a Moravy. Slovensko se
k nám připojilo z velké části proto, že to za daných podmínek vypadalo
jako nejmenší zlo, a o Podkarpatské Rusi to platí dvojnásob. Ostatně,
Zakarpatí nepatřilo pořádně nikdy nikam. Nejdříve to byl zapadlý kout
Uher, posléze nejvýchodnější a nejzapadlejší cíp Československa,
následně na den samostatný stát, pak nepodstatný kus území okupovaného
Maďarskem, poté okrajová část Sovětského svazu a dnes horami
odříznutý, svébytný kus Ukrajiny. Dodnes je tu živá poddanská
mentalita: je vrchnost dobrá a vrchnost zlá, ale žít se musí pod
každou. Nejdřív nám vládli Maďaři, pak Češi, Rusové a teď nám vládnou
z Kyjeva. Jedna vrchnost střídá druhou, ale naše není žádná.
- Na nás se tu vzpomíná
v dobrém: Za Čechů se prý nejvíc udělalo. A tak po celém Zakarpatí
stojí řada pomníků T. G. Masaryka, aby připomínaly, že Češi byli dobrá
vrchnost a že za nás bylo dobře. Je ostatně pravda, že úřady
v Užhorodě dodnes sídlí v československých budovách, stejně jako
Masarykova škola, kterou jsme navštívili. Na této škole se také
vyučuje čeština – školní sbírka českých knih je právě tak nesourodá,
jako bývají u nás v Čechách školní sbírky knih anglických. Učebna byla
pořízena díky podpoře z Čech, a vůbec prý Češi Zakarpatí podporují,
asi z nostalgie. Pan předseda místní oblastní samosprávy nás taktéž
uvítal a taktéž prohlásil, že, po pravdě řečeno, s našimi kraji je
mnohem lepší domluva než s pány v ukrajinské vládě. V Kyjevě se to prý
nerado vidí, mají asi obavy, aby se snad Zakarpatí nechtělo znovu
připojit k Československu, nebo aby jako za Augustina Vološina
nevyhlásili samostatnou republiku.
- Co se krajiny týče, je
tmavá a pochmurná, kopcovitá a zalesněná mnohem více než u nás.
Silnice jsou stavěny jako horská dráha, takže náš autobus se po nich
občas musel pohybovat šnečím tempem a ještě jsme se kolébali jako
kocábka v prudké bouři. Aut je zde méně, lidé chodí pěšky nebo jezdí
na kole. Autobusy, které jsme viděli, byly staré a bylo jich málo.
Vlaky jsou na tom podobně. Na velikém nádraží v Čopu, kde se mění
rozchod z našeho evropského na široký, jsme zjistili, že zatímco
budova nádraží velikostí a výzdobou div nepřipomíná moskevské metro,
projíždí tudy jen asi deset nebo patnáct vlaků denně, vesměs mezi
Užhorodem a Mukačevem. Nádražní budova je ale dodnes udržována
v dobrém stavu, snad jako památník zašlé slávy.
- Zdejší hrady jsou vesměs
naposled upravovány na přelomu 17. a 18. století, což znamená, že
musely vyhovovat strategickým podmínkám té doby. Nemají tedy věže, ale
bastiony, což způsobilo, že hrad v Užhorodě vypadá jako stará
neudržovaná budova JZD.
- Vesnice mívají několik
kilometrů délky a po silnicích tu chodívají krávy. Jednou se takové
stádo sudokopytníků a přežvýkavců kdovíjak ocitlo před naším autobusem
a k velikému našemu potěšení se nijak nedalo vyrušit ze svého klidu,
podobně jako obecní pastýř nebo jak se tomu říká, takový drobný,
trochu shrbený dědeček s čepicí na hlavě. V ruce měl hůl, ale dost
možná to bylo spíš cosi jako symbol jeho úřadu než pracovní pomůcka,
protože jsem neviděl, že by ji byl použil, a krávy stejně cestu domů
znaly samy…
- Kromě krav se ještě
krajina vyznačuje ohromným množstvím pravoslavných a řeckokatolických
kostelíků, všech krásně opravených a s lesknoucími se kupolemi, i
kdyby měly stát v nejchudší obci ze všech. Zřejmě to zde bude něco
jako věc cti, dávat dary na opravy kostela a snažit se, aby ten který
kostelík té které vesničky byl co nejkrásnější. Tak tomu bylo před
stem či dvěma sty lety i u nás.
- Lidé jsou zde vůbec
takoví, jako by vylezli přímo z knížek J. Š. Baara nebo nějakého
jiného podobného spisovatele. Pravdiví, otevření, velkorysí, svobodní,
neokázale věřící. Karel Čapek tu náladu vystihl ještě přesněji
v Kapesních povídkách, v Baladě o Juraji Čupovi. Takoví jsou tu lidé,
aspoň mám ten dojem.
- Paní průvodkyně, která nás
provázela po Koločavě a Mukačevu, byla velmi svérázná osobnost. Velmi
upovídaná, s roztomilou češtinou a stále nosila lodičky, aby vypadala
vyšší, jak nám prozradila. U nás by to bylo nepodstatné, ale ona byla
schopná se v nich bravurně pohybovat v jakémkoli terénu. Zřejmě
největší výkon podala, když se po třicet centimetrů široké cestičce
v prudkém svahu vyšplhala k hřbitovu, na němž je pochován Nikola Šuhaj,
zjistila, že branka je zamčená, vylezla po schůdcích na plot,
objevila, že z druhé strany jsou schůdky rozbité, z asi metrové výšky
seskočila a opřela o plot prkno, aby se nám, vesměs obutým v teniskách
či botaskách, pohodlně šlo.
- Zaznamenáníhodná je záliba
místních v pomnících všeho druhu. Jen Koločava jich má 25, počítaje
v to pomník Ivana Olbrachta, Nikoly Šuhaje, vystěhovalců, bačů nebo i
hus. Je tu i skanzen, prý nejlepší na Ukrajině, každopádně (což mohu
potvrdit) velmi dobrý, můžete navštívit starý dřevěný kostelík z 18.
století, u něhož jsou pohřbeni četníci zabití Nikolou Šuhajem.
- Lvov je svého druhu malá
Praha, protože na rozdíl od Užhorodu či Mukačeva má skutečné a dobře
udržované historické centrum. I zde je velké množství velkých pomníků,
zřejmě čím větších, tím lepších. Samozřejmě ani ve Lvově nesmí chybět
pomník Ševčenka, jenž byl (zřejmě za jakási tajemná provinění)
odsouzen stát v jakési dlouhé říze a značně nepohodlném postoji snad
v každé větší ukrajinské obci.
- Zborov sám, to byla velká
oficiální akce, s řadou projevů, věnců, květinových darů,
souvisejících akcí a obřadů. Celý ráz akce byl velmi vlastenecký a
patetický, což se mi nesmírně líbilo, protože tento styl jsem ještě
neměl příležitost slyšet, takže jsem si myslel, že je dobrých 70 let
po smrti. Ze všech proslovů, které jsem na Ukrajině slyšel, se mi ale
nejvíce líbil ten, pronesený místními v Českém Malíně (vesnice
vypálená za II. sv. války Němci), zvlášť když uvážíme, že byl patrně
do značné míry improvizovaný. Pokusím se ho uvést (co do obsahu)
v plném znění: „Je třeba si tyto mrtvé připomínat, protože na východě
Ukrajiny je dnes válka. Nemáme právo na ně zapomenout, protože dnes je
ta samá situace. Když ve válce zemře voják, vyprávíme si o jeho
činech. Když ale umírají civilisté, je to nepoměrně horší. Všechno, co
teď pro tyto mrtvé můžeme udělat, je pomodlit se za ně a přát pokoj
jejich duším. A proto se za ně teď společně pomodlíme.“ A následovala
chvíle ticha.
Byl to, pokud si vzpomínám, jediný projev, po němž okamžitě
následovalo praktické provedení jeho myšlenek.
- Návrat domů byl
zkomplikován frontou několika autobusů před hranicemi, nesrovnalostmi
v papírech, nízkou pracovní morálkou polských celníků, kteří nás
hodiny nechali čekat na prohlídku pasů, ač jsme zřejmě byli na řadě,
takže nakonec jsme se domů dostali místo v brzkých ranních hodinách
v brzkých hodinách večerních. Podařilo se nám tak zavést a zároveň
splnit čtvrté „orlí pero cestovatele“ – po známých Třech orlích perech
(Mlčení, Hlad a Samota) nově zavedenou skautskou zkoušku spočívající
ve strávení 24 hodin v autobuse. Snad nám to i přes přestávky na
benzínkách uznají…
- Vojtěch John, 6.A
- Pozn.: Vynechávám pro
přílišnou délku pamětihodnou příhodu s klimatizací, kdy jsme po
padesáti minutách, po vyzkoušení všech tlačítek spolu i zvlášť, výměně
ovladače, opětovném vyzkoušení všech tlačítek, za spolupráce asi sedmi
lidí, po zjištění, že z našeho pokoje lze zapnout klimatizaci na
chodbě, po vyrušení poměrně nepříjemného souseda (Gruzínce, který si
stěžoval, že kvůli nám nemůže spát, a který vypadal poněkud agresivně,
takže jsme se pak už snažili být potichu), po obdobném zjištění, že ze
sousedního pokoje se zapíná klimatizace na pánských záchodech (proč
byl tedy tento pokoj obsazen samými dívkami – pěveckým sborem
z chrudimského gymnázia – mi není jasné), a po několika jiných menších
svízelích zjistili, že máme ovladač od jiného systému klimatizace a že
to vadí, takže jsme si na recepci vypůjčili ovladač správný, který
pochopitelně zafungoval hned na první pokus…