Katrštejn ještě jednouK nedávno zveřejněné debatě na téma "Zaniklé obce na Litomyšlsku" patří dříve publikovaný mírně poupravený článek Miloslava Renčína, který pro osvěžení mysli vyšel pod názvem "Zřícenina Katrštejn" na iČTZ 207/2008. Je přiložen poupravený článek z Nových letopisů 2/2005, které vydával OFTIS v Ústí nad Orlicí. V posledním čísle Letopisů 1/2005 (vydával OFTIS Ústí nad Orlicí) vyšlo M. Kadrmanem upravené pojednání s názvem „Katrštejn“. Mohu se domnívat, že se jedná o pasáž z nepublikovaného rukopisu Františka Egerleho „Etymologický průvodce poříčím Orlice a Třebovky“, sepsaného v Ústí nad Orlicí v letech 1913-1916, ale o tom nemíním polemizovat. Chci se zastavit u jména „Vušub“, za nímž se skrývá slezský feudál Jan Vusthub (Johan Vosthub), vzpomenutý mezi škůdci zbraslavského kláštera kronikářem Petrem Žitavským a o němž už povolanější napsali: V období, kdy se formovalo nisko-otmuchovské knížectví jako světská država vratislavských biskupů a kdy toto úsilí naráželo na odpor okolních šlechtických feudálů, postavil podle fundační knihy vratislavského biskupství z doby kolem r. 1290 Jan Wisthub (Wüstehube i Wustehube) ve slovanské vsi Sestrechovicích hrad Vridebergk (Frýdberk, dnes Žulová; zachovaná bergfritová věž byla využita pro nástavbu zvonice kostela sv. Josefa), jmenovaný tehdy poprvé. Stalo se tak proti vůli biskupů podobně jako u blízkého Kaltenštejna, budovaného přibližně v téže době a jehož stavebníky mohli být příslušníci šlechty (snad rovněž Wustehubové), pokud nezabrali už rozestavěný hrad. Kaltenštejn, nakonec vrácený do rukou vratislavských biskupů, sloužil jako ochrana proti drobným i větším feudálům, snažícím se rozchvátit nisko-otmuchovské knížectví (po r. 1345 hrad držel biskup Přeclav z Pogorelly, známý svou autoritou při dělení majetku mezi litomyšlským klášterem a nově založeným biskupstvím). Jan Wustehube krajinu pod Ramzovským sedlem uchvátil za bezvládí v letech 1308-1310 a patrně tehdy si vystavěl hrad Kolštejn, odkud podnikal loupežné výpady. (Tady možná vznikla tradovaná spojitost s vyjížděním na lup na obráceně okovaných koních. A nebo své sehrála úvaha o Ješkovi ze Šildberka, pak ze Štítů a les Štítka, s kterou jsem se též setkal?) První zpráva o něm se zachovala v listině z r. 1325, kterou už neblaze proslulý Jan Wustehube daroval kameneckému klášteru v Kladsku část svého zboží za učiněné škody (bratrem a synovcem), ale spíše je možné dát donaci do souvislostí s jeho exkomunikací v roce 1318. Že jeho spády měly zasahovat i do Čech a jako takové byly nežádoucí dokládají nevelké zbytky hradu u obce Pleče. Důvodem jeho založení (v historických zprávách se hrad nevyskytuje) bylo pravděpodobně vytvoření protiváhy Kolštejnu (dnes Branná) v době, kdy byl obsazen loupežným Janem Wustehubem. Pro úplnost připomeňme, že ke škůdcům té doby patřil i Vítek ze Švábenic, jehož vztah ke Katrštejnu je naopak více než pravděpodobný. Snad proto, že jemu se klášter nevyplatil, pokračoval v loupežích a to i na statcích „rodového“ kláštera zderazského (jednou rukou církvi dávali, druhou ji obírali), až papež Kliment V. v roce 1310 nařídil proboštovi míšeňskému vyšetření a zjednání pořádku. A pořádek mohl být zjednán způsobem v té době obvyklým – zbořením sídla (peleše lotrovské). Na rozdíl od pověstí však nelze vyloučit, že hrádek měl pouze strážní funkci při stezce procházející lesy od nynějšího Vysokého Mýta k Jehnědí a dále na východ, jak si to už kdysi představoval a v opačném směru popsal Josef Pekař, hledaje Hrutov: „Je to dnešní ves Řetová Velká a Řetová Malá, německy Ritte, ležící … v dlouhém úzkém úvalu mezi osadami Hrádkem a Přívraty (i tato jména jsou v našem případě tuším pozoruhodná). Kopec 560 m vysoký na jižní straně obou Řetových … sluje rovněž Řetová. Tudy, jak předpokládám, šla, nejspíš od pozdější České Třebové, cesta moravská k Hrádku, zde byla nepochybně slavná ona brána (vrata) zemská, od níž šlo se k rovině u pozdějšího Vys. Mýta, kde vybíralo se clo (mýto) na řece Trstenici a kde sluší hledati ony agri Grutou kronikáře Kosmy.“ Existenci hrádku definitivně uzavřel průzkum amatérského výkopu Jiřího Štorka, provedeném na hrádku Katrštýn (1975), kde „nalezená keramika pochází převážně ze 14. století - světlá, špinavě bílá, červeně malovaná“ s přípiskem, že při obhlídce nebyly zjištěny žádné stopy po fortifikaci (!?) a amatérské výkopy mu byly zakázány. Článek je upraveným textem, který pod stejným názvem včetně použité literatury vyšel v Nových letopisech města Ústí nad Orlicí a jeho okolí č. 2/2005 na str. 11/12. Miloslav Renčín
|