Noční klid a možností obcí k jeho ochraně(spolu s malou poznámkou k rozhodování Ústavního soudu)Již na červnovém jednání zastupitelstva města byl na programu zařazen bod "přijetí obecně závazné městské vyhlášky o omezení provozní doby zařízení poskytujících hostinskou činnost ve vybraném území města", konkrétně v ulici na Splavě. Vzhledem k nesouhlasu některých zastupitelů s projednání této vyhlášky bez řádné přípravy a vysvětlení, byl tento bod z jednání starostou města stažen. Svoje připomínky měli zejména zastupitelé ODS a Koalice pro Českou Třebovou. Po prázdninách se má problém projednávat znovu. Stojí tedy za to se blíže seznámit s problematikou omezování provozní doby městskými vyhláškami obecně a tím, jak to řeší v jiných městech. Navíc se mezitím konal Týden sportu, který podle názoru některých občanů také překračoval hygienické limity při veřejné hudební produkci, což bylo napadeno stížností. Byla sice projednána, ale se způsobem projednání stěžovatel nesouhlasí, zejména nebyl řešen jeho požadavek na odškodnění. Problematika ochrany nočního klidu je tedy aktuální a je řešena následujícím textem. Jsou zde stanoviska právníků a citace zákonů a vládních nařízení . Právní regulace ochrany před narušováním nočního klidu prošla poměrně zajímavým vývojem, který byl zdatně ovlivňován jednak Ústavním soudem a jeho přístupem k obecně závazným vyhláškám obcí a jednak i zákonodárcem a jeho úpravami zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Již dlouze platí jednoduché
pravidlo: Kdo poruší noční klid, spáchá přestupek (neboť se dopustí
jednání nesouladného s veřejným pořádkem). Za tento přestupek pak
pochopitelně může dle zákona o přestupcích mimo jiných sankcí být
uložena pokuta (dle novelizací původně 1 000 Kč, posléze 5 000 Kč a
konečně 10 000 Kč dle aktuální právní úpravy).
Až do 14. 1. 2013 jsme se vícera informací z textu předmětného
právního předpisu nedozvěděli, posléze byl pouze doplněn stručný
odstavec (§ 47 odst. 3), kterým byla výslovně stanovena doba nočního
klidu, a to od 22.00 hod. do 6:00 hod. Tímto zakotvením v právním
předpisu byl respektován dlouhodobý odborný názor prezentovaný zejm. v
judikatuře soudů a v rozhodnutích správních orgánů, a zároveň i laický
pohled na tento institut, který je ve společnosti obecně přijímaný.
Dále bylo obcím dáno výslovné zmocnění, aby ve výjimečných případech,
zejm. při pořádání slavnostních či jiných akcích byl noční klid
vymezen dobou kratší či žádnou. Toto obec může stanovit výlučně obecně
závaznou vyhláškou, kdy ještě do 30. 9. 2015 byla právní úprava
liberálnější, neboť ke změně doby nočního klidu mohlo dojít i
rozhodnutím vydaným právě na základě této vyhlášky. Takto mohla být
zmocněna např. rada obce. Podle § 32 zákona o
ochraně veřejného zdraví, nesmí hluk z provozoven služeb a hluk z
veřejné produkce hudby (například koncert, taneční zábava, artistická
produkce s hudbou) překročit hygienické limity upravené prováděcím
právním předpisem. Pokud jde o provozovny služeb, i zde jde
o dlouhodobější činnosti, produkující zvýšenou hlukovou zátěž,
škodlivou (resp. potenciálně škodlivou) pro veřejné zdraví, nikoli o
jednorázový hluk narušující veřejný pořádek a občanské soužití v obci
(i když nepochybně i takový následek může tento hluk způsobovat).
Pokud jde o veřejné produkce hudby, může jít již o jednorázovou akci.
Důvod, pro který zákon o ochraně veřejného zdraví tyto činnosti
reguluje, je však zřejmě dán vyšší intenzitou hlukové zátěže spojené s
takovou produkcí, která může ohrozit veřejné zdraví, než rizikem
narušení veřejného pořádku a občanského soužití. I když se tedy cíle
právní regulace veřejných produkcí hudby v obou uvažovaných normách
přibližují, ani zde se zcela nepřekrývají. Zde se tak projevují
odlišné cíle právní regulace podle zákona o ochraně veřejného zdraví
na straně jedné a § 47 přestupkového zákona a § 10 písm. a) a písm. b)
zákona o obcích na straně druhé. Skutečnost, že je otázka hluku
regulována zákonem č.
258/2000 Sb., tedy bez dalšího nevylučuje regulaci vyhláškou,
vydanou v rámci samostatné působnosti obce.[1]
Osoba, která používá, popřípadě provozuje stroje a zařízení, které jsou zdrojem hluku nebo vibrací, provozovatel letiště,31) správce, popřípadě vlastník pozemní komunikace32), provozovatel, popřípadě vlastník dráhy32a), osoba, která je pořadatelem veřejné produkce hudby a nelze-li pořadatele zjistit, pak osoba, která k pořádání veřejné produkce hudby poskytla stavbu, jiné zařízení nebo pozemek a dále provozovatel provozovny a dalších objektů, jejichž provozem vzniká hluk (dále jen "zdroje hluku nebo vibrací"), jsou povinni technickými, organizačními a dalšími opatřeními zajistit, aby hluk nepřekračoval hygienické limity upravené prováděcím právním předpisem pro chráněný venkovní prostor, chráněné vnitřní prostory staveb a chráněné venkovní prostory staveb a aby bylo zabráněno nadlimitnímu přenosu vibrací na fyzické osoby v chráněném vnitřním prostoru stavby. Splnění povinnosti k ochraně před hlukem z provozu na pozemních komunikacích nebo dráhách v chráněném venkovním prostoru stavby se považuje i za splnění této povinnosti v chráněném vnitřním prostoru stavby. (2) Hlukem se rozumí zvuk, který může být škodlivý pro zdraví a jehož imisní hygienický limit stanoví prováděcí právní předpis. Vibracemi se rozumí vibrace přenášené pevnými tělesy na lidské tělo, které mohou být škodlivé pro zdraví a jejichž hygienický limit stanoví prováděcí právní předpis. Za hluk podle věty první se nepovažuje zvuk působený hlasovým projevem fyzické osoby, nejde-li o součást veřejné produkce hudby v budově, hlasovým projevem zvířete, zvuk z produkce hudby provozované ve venkovním prostoru, zvuk z akustického výstražného nebo varovného signálu souvisejícího s bezpečnostním opatřením76), zvuk působený přelivem povrchové vody přes vodní dílo sloužící k nakládání s vodami, zvuk působený v přímé souvislosti s činností související se záchranou lidského života, zdraví nebo majetku, řešením mimořádné události, přípravou jejího řešení nebo prováděním bezpečnostní akce nebo mimořádné vojenské akce76). (3) Chráněným venkovním prostorem se rozumí nezastavěné pozemky, které jsou užívány k rekreaci, lázeňské léčebně rehabilitační péči a výuce, s výjimkou lesních a zemědělských pozemků32b) a venkovních pracovišť. Chráněným venkovním prostorem staveb se rozumí prostor do vzdálenosti 2 m před částí jejich obvodového pláště, významný z hlediska pronikání hluku zvenčí do chráněného vnitřního prostoru bytových domů, rodinných domů, staveb pro předškolní a školní výchovu a vzdělávání, staveb pro zdravotní a sociální účely, jakož i funkčně obdobných staveb. Chráněným vnitřním prostorem staveb se rozumí pobytové místnosti77) ve stavbách zařízení pro výchovu a vzdělávání, pro zdravotní a sociální účely a ve funkčně obdobných stavbách a obytné místnosti77) ve všech stavbách. Rekreace pro účely podle věty první zahrnuje i užívání pozemku na základě vlastnického, nájemního nebo podnájemního práva souvisejícího s vlastnictvím bytového nebo rodinného domu, §34 Prováděcí právní předpis upraví hygienické limity hluku a vibrací pro denní a noční dobu, způsob jejich měření a hodnocení. (2) Noční dobou se pro účely kontroly dodržení povinností v ochraně před hlukem a vibracemi rozumí doba mezi 22.00 a 6.00 hodinou (viz Zákon 258/2000 Sb. znění 1. 7. 2017 Stránka 14 / 72 ) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tab. 01 – Limitní hodnoty hluku v chráněném venkovním prostoru
Tab. 02 – Limitní hodnoty hluku v chráněném venkovním prostoru staveb
Tab. 03 – Limitní hodnoty hluku v chráněném vnitřním prostoru staveb
|