Mladějovská průmyslová dráha zve k projížďce každý prázdninový víkend


19. srpna zde bude bitevní historická ukázka
Mnoho lidí o prázdninách řeší, kam se vydat na výlet. Jednou z možností, kam zajet v našem regionu by mohla být Mladějovská průmyslová dráha. Ta nabízí jízdu parním vláčkem nebo prohlídku průmyslového muzea.  V těsné blízkosti působí ve stgejném areálu zde dvě neziskové organizace, Průmyslové muzeum Mladějov a Mladějovská průmyslová dráha.
Jedenáct kilometrů dlouhá mladějovská úzkokolejka o rozchodu 600 mm byla vybudována již bezmála před sto lety. Dráha fungovala dlouhé roky, přerušení přinesla až devadesátá léta. Nyní je ale opět v provozu pro turisty.  V době prázdnin jezdí každou sobotu. Trasa vede z Mladějova na Moravě na první zastávku "Veksl", pak do  Nové Vsi , Josefky a na Hřebeč, kde trať končí v areálu bývalého dolu Emil. Právě v letošním roce byla trať opravena a pro provoz otevřena až  na Hřebeč.  Tremníny jízd v srpnu: 5., 12, 19. a 26 srpna, v sobotu 19 srpna se zde navíc uskuteční tradiční vzpomínková akce na  padlé vojáky za I. světové války s názvem "Mladějov - Blosdorf. Její  součástí je  bitevní ukázka, v níž proti sobě nastoupí vojáci rakouské a ruské armády, aby názorně připomněli hrůzy války.  V Mladějově bude pro návštěvníky připraven celodenní program, jehož součástí budou mimo jiné výjevy ze starého mocnářství, dobová hudba nebo výstava historické vojenské techniky. Dopoledne se za účasti historických jednotek uskuteční pietní akt u Pomníku obětem první světové války v Mladějově a v 15:30 začne samotná bojová ukázka. A na večer se chystá zábava s hudbou i pivem.  Zájemcům o svezení úzkorozchodnou dráhou doporučujeme přijet již v dřívějších dopoledních hodinách. Jízdenky na odpolední vlaky před Bitvou bývají každoročně poměrně brzy vyprodány. Vstupné na celodenní program je dospělí 110 Kč, děti 70 Kč. Jízdné na výletní vlaky není součástí vstupného (a obráceně).  V září bude jezdit mladějovská dráha ještě 2.9. a 16. 9.

Jízdní řád - Výletní jízdy

Mladějov na Moravě – Nová Ves u Kunčiny – Josefka – Hřebeč

km   101
[P][R]
103
[P][R]
201
[R]
105
[P][R]
203
[R]
107
[P][R]
0 Mladějov na Moravě 09:05 11:30   13:45   16:00
3 Veksl 09:28 11:53   14:08   16:23
5 Nová Ves u Kunčiny zastávka 09:44 12:09   14:24   16:39
6 Větrná | |   |   |
6 Nová Ves u Kunčiny 09:52 12:17 12:32 14:32 14:47 16:47
9 Josefka     12:48   15:03  
11 Hřebeč-Gerhard     13:00   15:15  
11 Hřebeč doly            

Hřebeč – Josefka – Nová Ves u Kunčiny – Mladějov na Moravě

km   102
[P][R]
104
[P][R]
202
[R]
106
[P][R]
204
[R]
108
[P][R]
0 Hřebeč doly            
0 Hřebeč-Gerhard     14:00   16:15  
2 Josefka     14:12   16:27  
5 Nová Ves u Kunčiny 10:07 12:32 14:28 14:47 16:43 17:02
5 Větrná | |   |   |
6 Nová Ves u Kunčiny zastávka 10:15 12:40   14:55   17:10
8 Veksl 10:27 12:52   15:07   17:22
11 Mladějov na Moravě 10:45 13:10   15:25   17:40

[P] Vlak je veden historickou parní lokomotivou. V sobotu 19. srpna 2017 platí jízdní řád "Bitva."

Výtah z tarifu – vybrané jízdenky z Mladějova na Moravě

  Dospělí Děti 6 – 15 let
Zpáteční Jednosměrná Zpáteční Jednosměrná
Mladějov na Moravě – Nová Ves u Kunčiny 140 Kč 100 Kč 70 Kč 50 Kč
Mladějov na Moravě – Hřebeč Gerhard 200 Kč 140 Kč 100 Kč 70 Kč

 

Průmyslové muzeum
V areálu bývalého šamotového závodu v Mladějově na Moravě poblíž železniční stanice je také možné navštívit Průmyslové muzeum a prohlédnout si sbírku úzkorozchodných průmyslových lokomotiv, historických motocyklů, bagrů, traktorů a další techniky.
 
Popis historie mladějovské dráhy:
Mladějov, z něhož vychází průmyslová dráha, se nachází na českomoravském pomezí, na trati Třebovice v Čechách - Chornice - Skalice nad Svitavou, asi 10 km jižně od Lanškrouna. Důvodem vzniku průmyslové dráhy o rozchodu 600 mm byla, bohatá naleziště lupku (sedimentační hornina vzniklá usazením vrstev jílovce), což je základní surovina pro keramickou výrobu, v případě Mladějova se lupek používal k výrobě šamotu. Kromě lupku se zde už v minulém století dobývalo také uhlí. Kvalita uhlí byla velmi nízká, proto postupně jeho těžba zanikla, naopak lupku stále rostla. V roce 1898 se stal majitelem mladějovských dolů G. Mauwe z Ratiboře, ten vybudoval v Mladějově do roku 1910 pět pecí na výrobu šamotu. V roce 1913 se stala majitelem dolů a šamotky společnost Fürst Liechtensteinische Kohlen - und Tonwerke G.m.b.H. in Blosdorf. Ředitelem společnosti se stal syn bývalého majitele E. Mauwe. Během 1. světové války byla zastavena těžba lupku v Mladějovském dole, na ostatních dolech v Nové Vsi a Hřebči se těžilo dál. V roce 1945 byly doly zestátněny, a dostaly název "Moravské závody kaolínové a hlinné" se sídlem v Blansku, později byly přejmenovány na "Moravské šamotové a lupkové závody" (MŠLZ). Mladějovský provoz a doly na Hřebči byly v rámci podniku samostatným závodem. V důsledku odbytových problémů bylo dolování a pálení lupku v Mladějově k 31. 12. 1991 ukončeno.