Českotřebovská
stopa na Sibiři
a vzpomínky po
50 letech na Tajšet
- Významnou českotřebovskou
stopu na Sibiři zanechal u československých legií českotřebovský rodák,
spisovatel, novinář a politik, František Václav Krejčí. Na Sibiř byl
vyslán s poselstvím k legiím na jaře v r. 1919 ministrem zahraničí Dr.
Edvardem Benešem a Dr. Karlem Kramářem, prvním předsedou samostatné
československé vlády. Oba tehdy sídlili v Paříži, kde se účastnili
Pařížské mírové konference a tak F. V. Krejčí do Vladivostoku k legiím
vyplul z Marseille lodí. O své cestě napsal několik knih. K národnímu
osvobození a návratu legií se vztahují jeho knihy: „Naše osvobození“,
„U sibiřské armády“, „Jaro v Japonsku“ a „Veliké dobrodružství“.
Československé legie v Rusku měly velkou zásluhu o vznik samostatného
Československa. Je dobře, že po F. V. Krejčím je pojmenovaná v České
Třebové ulice u školy VDA a v muzeu je umístěna jeho pamětní deska, tak
si občané České Třebové připomínají svého významného rodáka.
- Tajšet je středně velké
sibiřské městečko, nyní s počtem obyvatel 30 tis., ale podobně jako
Česká Třebová se nachází na železniční trati, důležité - transsibiřské
magistrále a jeho důležité železniční křižovatce. Odbočuje tam
Bajkalsko – Amurská magistrála (BAM), která se začala budovat až po 2.
světové válce v roce 1947, zpočátku úsekem do Bratska. Tato trať
zpřístupňuje neobydlené části Sibiře a naleziště nerostných surovin,
vede až k Tichému oceánu. Trať z Moskvy do Vladivostoku byla
zprovozněna po celé délce již v r. 1905 a celá transsibiřská magistrála
sehrála velkou roli při odsunu československých legionářů po ukončení
1. světové války ze západní Ukrajiny a Bachmače. Historie je všeobecně
známá, legionáři se přepravovali po železnici do Vladivostoku a odtud
lodí přes oceán do Evropy. Vzhledem k tomu, že můj děda, Antonín
Jirsa, absolvoval tuto anabázi, zajímalo mě osobně poznat prostředí
jeho pobytu v Irkutsku a jeho okolí. Existuje řada fotografií legionářů
a to i přímo z Irkutska nebo Tajšetu, tam generál Janin vykonal,
v září r. 1918, přehlídku 4. čsl. pluku.
-
Příležitost
se naskytla za doby mého studia na Vysoké škole dopravní v Žilině, kdy
tato škola udržovala pracovní kontakty jednak s Technickou
univerzitou v Drážďanech a Dopravním institutem v Moskvě (MIIT) a
navzájem také tyto školy pro studenty zajišťovaly prázdninové pobyty
v jejich zemích. Spolu se 14 studenty jsem v létě v roce 1967 vlakem
odjel do Moskvy a odtud letadlem do Irkutska a dále vlakem cca 650 km
do Tajšetu. V Tajšetě jsme byli ubytovaní ve stanovém pracovním táboře
spolu s německými, ruskými a zahraničními studenty studujícími
v Moskvě. Stavebně se dokončovalo velké seřaďovací a odstavné nádraží
BAM. Těžkou fyzickou práci při stavebních pracích vykonávaly i ruské
studentky, které tam byly s námi, s velkým pracovním nasazením,
s větším, než jsme my byli zvyklí a schopní. Při práci se nepoužívala
žádná těžká mechanizace, vše se dělalo ručně. Na stavbě jsme pracovali
3 týdny a naše práce neměla peněžní plnění. Byla nám ale hrazena
doprava a týdenní pobyt v Moskvě, 14 dní na Krymu a podívali jsme se do
Irkutska, k Bajkalu, o volných dnech do tajgy, do naprosto nedotčené
přírody. Navštívili jsme 35 km vzdálenou řeku Birjusu, sibiřskou
vesničku Šelechovo a na zpáteční cestě domů i ukrajinský Kyjev.
- Tajšet tehdy bylo
turisticky těžko přístupné město. V roce 1967 uběhlo již 22 let od
skončení Velké vlastenecké války ale dopad války byl vidět všude. Ve
městě byla zanedbaná veškerá infrastruktura, ulice a silnice byly vesměs
prašné. Chodníky v ulicích byly většinou dřevěné. Několik budov blízko
železnice bylo zděných ale převážná část obytných domků vypadala sice
romanticky, byly dřevěné s vyřezávanými okenicemi, ale bydlení nebylo
v nich moc pohodlné . Podnebí tam je výrazně vnitrozemské, v noci byla
nízká teplota, byla nám ve stanech zima a tak jsme spali ve spacích
pytlích v oblečení. Ve studnách s pitnou vodou byl po celé léto dole
ledový krunýř. Náš stanový tábor byl umístěn na okraji města, blízko
stavby. Při návštěvách města jsme téměř neviděli muže ve středním
věku, kteří se vrátili z války, viděli jsme tam však mnoho
zmrzačených válečných invalidů. Většinu, i fyzicky náročných prací tam
vykonávaly ženy. Na železnici např. pracovali při údržbě tratí,
překládce zboží a také vedoucí celé stavby železničního uzlu v Tajšetě
byla žena, hlavní inženýrka, energická Sofie Andrejevna.
- Pro zajímavost uvádím, že
nedaleko našeho tábora byla budova věznice NKVD, kde byla vězněna
Kathe Heusermannová, asistentka Dr Blaschka, osobního hitlerova
dentisty. Ta identifikovala v roce 1945 ohořelé ostatky Hitlera po
jeho sebevraždě v Berlíně podle jeho zubů, které znala nazpaměť. Byla
propuštěna v roce 1954 a zemřela v Dusseldorfu ve věku 83 let. Dlouho
tato identifikace byla tajena, což vedlo k mnoha konspiračním teoriím.
V Tajšetě, v zařízení NKVD, pobýval i známý spolupracovník gestapa
působící v Praze v době Protektorátu Jaroslav Nachtmann. Byl původem
Čech ale přihlásil se k německému občanství a v době války byl
konfidentem v Praze. Měl na svědomí nepřímou smrt 200 účastníků odboje
včetně mnoha parašutistů. Odpykal si tam trest a poté se tam i
oženil, ale v roce 1963 byl vydán do Československa. V Praze byl
odsouzen na 14 let ale se započtením věznění v Sovětském svazu si
odseděl jen 2 roky a v roce 1974 se odstěhoval do SRN, kde v bavorském
Regenu v roce 1995 zemřel.
- Město jsem virtuálně
navštívil i nyní pomocí internetové aplikace Google Earth a viděl jsem,
jak se město změnilo k lepšímu, silnice a cesty jsou nové, s živičným
povrchem, vystavělo se mnoho zděných budov, železniční kolejiště
v uzlu se dokončilo včetně železničních mostů a terénních úprav.
Budova osobní železniční stanice v Tajšetě je ale stále stejná jak
před 50 lety. V místě našeho stanového tábora je nyní vzrostlý březový
lesík. Tak, jako před padesáti lety jezdí nyní každý druhý den z Moskvy
do Vladivostoku a zpět legendární vlak Rossija, který vzdálenost 9288
km překonává za 6 dní. I Irkutsk se změnil, zmodernizoval se, zvýšil se
turistický ruch a nyní oblast, zejména Bajkal, navštěvují nejenom
všudepřítomní Japonci ale turisté z celého světa a také Češi. Ve městě
je otevřena restaurace U Švejka s plzeňským pivem a ulice Jaroslava
Haška. Vystavěl se nový most přes Angaru, a mosty se už nehlídají na
obou stranách ozbrojenou stráží. Jsou přístupné oblasti, kam dříve
cizinci nesměli, včetně vojenského přístavu a pevností ve Vladivostoku.
Ve Vladivostoku je také na Mořském hřbitově obnovený památník
československých legionářů, kde je pochováno 163 padlých. Stojí za to
tuto oblast a Bajkal navštívit a podívat se tam. Již jenom cesta vlakem
přes celé Rusko je zajímavým zážitkem.
- Ing. Josef Jirsa
|