-
Silničáři s trasou D35 u
Litomyšle nepohnou, aktivisté chystají stížnost
- 25. 8. 2017
Příprava stavby
budoucí dálnice D35 kolem
Litomyšle bude pokračovat v trase, kterou dlouhodobě prosazují
silničáři. Alternativní variantu odmítlo Ministerstvo dopravy.
Aktivisté namítají, že se nejdříve mělo vyjádřit zastupitelstvo.
Když počátkem srpna zasedlo k plánovanému jednání litomyšlské
zastupitelstvo, téma vedení D35 kolem města
bylo opět na stole. Radní však nechtěli vydávat žádné
doporučení, pro kterou ze dvou variant jsou. Hodlali přitom
počkat na výsledek dalšího jednání plánovaného na září.
„Politicky se jako rada můžeme shodnout a možná bychom se shodli
byť ne jednotným, ale většinovým hlasováním, zastupitelstvo má
vyšší mandát,“ prohlásil tehdy starosta Radomil Kašpar.
Jenže Centrální komise Ministerstva dopravy záležitost trasování
„rozsekla“ toto úterý, a tak museli radní projednání uspíšit.
„Byli jsme vyzváni ŘSD, abychom se vyjádřili,“
uvedl Kašpar.
A radní tak také narychlo učinili a svým usnesením se přiklonili
k takzvané variantě „nula“, kterou preferuje Ředitelství
silnic a dálnic
(ŘSD) a jejíž příprava je ve fázi, kdy již tato
organizace požádala o vydání územního rozhodnutí. Silničáři
představitele města k jednoznačnému postoji skutečně vyzvali.
„ŘSD považuje stanovisko Rady města Litomyšl o
vedení trasy v úseku Litomyšl-Janov za tolik závažné a výrazně
ovlivňující další průběh přípravy tohoto významného dálničního
tahu, že si Vás dovolujeme požádat o jeho předložení, a to
nejdéle do termínu konání jednání Centrální komise,“ stojí v
dopise adresovaném starostovi, pod kterým je podepsán šéf
pardubické pobočky ŘSD Bohumil
Vebr.
O pár řádků výše přitom stálo, že
ŘSD obdrželo usnesení zastupitelstev všech
dotčených obcí s výjimkou Litomyšle. Město se tak dostalo pod
časový tlak a na příští zasedání nepočkalo.
„Rozumím, že se to části
zastupitelů nelíbí. ŘSD jsme také naznačili,
že hlavní slovo má zastupitelstvo, které může rozhodnutí
otočit. Jednoznačná podpora není pro jednu ani druhou
variantu,“ řekl starosta, jenž je zastáncem původní trasy, a
to z důvodu obavy o zdržení přípravy v případě přiklonění se k
alternativní „jedničkové“ variantě, kterou podporuje část
obyvatel a spolků.
„Mám strach, že by nám dálnice skončila
před Litomyšlí a pak by tam tři roky jezdila veškerá doprava. To
si nedovedu představit,“ zmínil Kašpar. Ačkoliv má čtyřčlenná
vládnoucí koalice většinu, v otázce trasování dálnice
jednotná není. Stejně tak je tomu ale i u opozice. „Ačkoliv
usnesení prošlo radou, upozornil jsem ministerstvo, že názor
zastupitelstva jako nejvyššího orgánu může být jiný,“ řekl
starosta. Nejednotný je přitom i klub KDU-ČSL, za niž byl Kašpar
zvolen.
Zastánci druhé trasy s
přístupem radních nesouhlasí
Postup radních ohledně doporučení ministerstvu se nelíbí
zástupcům spolku Pro Litomyšl, který usiluje o alternativní
trasu.
„Vyjádření může vydat město pouze, pokud je schváleno
veřejným zastupitelstvem, a to se v tomto případě nestalo,“
namítl předseda spolku Ladislav Sýkora, který uvedl, že rada
neměla k doporučení trasy mandát. Původní varianta dle spolku
přinese vyšší hluk, znečištění podzemních vod a zábor zemědělské
půdy. To vše má dokládat odborný posudek projektantů.
„Tato varianta také znamená mnohem vyšší náklady na stavbu
mostních konstrukcí a zdí, a tak připravujeme podání podnětu k
NKÚ doloženého znaleckým posudkem,“ dodal Sýkora.
Riziko následných soudních průtahů je dle starosty reálné, i
kdyby se postupovalo na základě přání aktivistů. „Nebezpečí
hrozí v obou případech. Neočekávám, že si s ,jedničkáři‘ padneme
kolem ramen, ale doufám, že to nebude mít dramatický vývoj,“
dodal Kašpar.
Zdroj: pardubice.iDNES.cz
|