Ukazuje se, že není od věci si
prohlédnout i projekt realizované akce, abychom mohli posoudit, zda je při
realizaci vše v pořádku. Zvláště nyní, kdy jsou smlouvy i projekty k
dispozici k nahlédnutí na internetu. Nemělo by smysl prohlížet
celý projekt, to je opravdu spíše pro odborníky. Nicméně lze z něho poznat v
našem případě řešení alespoň důležitých křižovatek.
-
Řešení křižovaky
I/14 s ulicí Masarykovou a Skalka
- Křižovatka průtahu
města s ulicí Masarykovou je velmi frekventovaná. Někteří občané zde
dokonce volají po instalaci semaforů. Projekt řeší
křižovatku jinak. Přechod se posunuje od křižovatky o 5 metrů a v
místě přechodu se komunikace zužuje na 8 metrů. Posunutí přechodu
si vynutila potřeba zúžení vozovky pomocí náběhových klínů v poměru
1:20. Přechody pro chodce jsou totiž rekonstruovány na maximální délku
8.0m (pokud nelze aplikovat některou výjimku). Takovým příkladem je
přechod přes účelovou komunikaci k Tesku, který má délku 8,85 metru,
neboť musí umožnit zatáčení nákladních vozidel. U přechodu
budou zde instalovány příslušné dopravní značky. Pro přechod přes ulici
Masarykovu a ulici Skalka jsou v projektu zřízena "Místa pro
přecházení" se sníženým vstupem do vozovky. Šířka Masarykovy
ulice a ulice Skalka zůstává zachována, hodnotu 10 metrů vyžaduje
zatáčení autobusů jak na Skalku, tak do Masarykovy ulice.
-
Křižovatka I/14 s ulicí
Krátkou a Podbranskou
- Zde proběhlo rozšíření chodníku na obou stranách hlavní
komunikace. Přes ulici Podbranskou i ulici Krátkou je vybudováno
místo pro přecházení. Zatímco místo pro přecházení na ulici
Krátké bylo rozšířením chodníku zkráceno, tak na ulici Podbranská bude
mít po zúžení délku 10 metrů, neboť zde musí umožnit zatáčení nákladních
vozidel. V této lokalitě lze však najít rozdíl mezi skutečností a
projektem. Ve skutečnosti je pás určený pro zeleň podél hlavní
komunikace I/14 prodloužen až do nově rozšířeného chodníku a znemožňuje
tak chodcům přecházet hlavní vozovku, tedy přejít z ulice Krátké do Podbranské. V projektu takové
řešení není, zelený pás končí u posleního stromu v aleji. Dláždění na
nově rozšířeném chodníku je vyznačeno
až k okraji vozovky.
-
Křižovatka u Kauflandu a Tesca
- V tomto místě končí první etapa rekonstrukce, prováděná v letošním
roce a začíná další etapa, která bude předmětem rekonstrukce v
příštím roce. Projekt zde řeší přechod pro chodce přes komunikaci
k Tescu, také autobusovou zastávku, ale nic se z technické zprávy ani
z výkresu nedozvíme o frekventovaném přechodu mezi Tescem a
Kauflandem přes vybudovaný ostrůvek. Ve vyjmenovaném přehledu
přechodů jej nenajdeme.
Úsek Lidl - křižovatka s ulicí U
Stadionu
Přechod přes 1/14 u sídliště bude zkrácený na délku 8 metrů, proto bude
rozšířený chodník na straně u bývalé parnické pošty. Autobusová zastávka u Lidlu
bude prakticky beze změn, ale zastávka s používaným názvem "U
Primony" bude upravena. Bude zvětšen záliv cca o 40m2 a posunut přístřešek
stávající zastávky. Chodník bude rozšířen směrem do ulice U Stadionu.
Také celý prostor za zastávkou, kde bývala točna autobusů, bude
nově upraven. Tato úprava již není součástí dotovaného projektu
na rekonstrukci chodníků. Zajišťuje ji Město Česká Třebová jako
samostatný investiční projekt v hodnotě 1,5 mil. Kč, který je vyvolaný
úpravami chodníků a zastávek. V tomto dosud zanedbaném prostoru za zastávkou vznikne nově upravené
parkoviště pro osobní automobily. Tím se může od parkujících aut
částečně uvolnit ulice U stadionu. V majetku města je i další parcela,
která bude následně (tedy ne letos) upravena jako klidové místo a parčík.
Údaje z technické zprávy:
Místa pro přecházení
V místě pro přecházení
bude chodník upraven bezbariérovým přístupem (snížení obruby na výšku
0,02m) s umístěním varovného pásu šířky 0,4m z reliéfní dlažby
kontrastní barvy vůči okolnímu povrchu, tedy červené reliéfní zámkové
dlažby ukončené v místě výšky
obruby 0,08m. Signální pás z kontrastní reliéfní dlažby šířky 0.8m
bude odsazen od varovného pásu o 0.5m. Délka signálního pásu bude
minimálně 1.5m a bude ukončen u vodící linie. Signální pás bude
určovat směr přecházení a bude umístěn v prodloužené ose místa pro
přecházení. Přesah varovného pásu oproti signálnímu pásu bude
minimálně 0.8m. V místě pro přecházení s šířkou chodníku menší než
2.40 m se přisune signální pás k vodící línii a přesah varovného pásu
se zřídí pouze na jedné straně. Protože se jedná o rekonstrukci, je
délka míst pro přecházení max. 7.00m.
Místa pro přecházení jsou rekonstruována na maximální délku 8.0m
(kromě výjimek popsaných
níže). Dle vyhlášky č. 398/2009 Sb. str. 104, odst. 2.0.3 Prodloužení
délek míst pro přecházení nejvíce o 1m se připouští tam, kde je
odůvodnění obalovými křivkami, úhlem napojení vedlejší komunikace nebo
šířkou jízdních pruhů. V
případech popsaných v situaci je
nutné zvětšit délku místa pro přecházení z 7.0m (rekonstrukce) na
8.0 m právě z důvodu nutnosti dodržení obalových křivek nákladních
vozidel, úhlem napojení vedlejší
komunikace a šířkou jízdních pruhů.
Výjimku v délce
místa pro přecházení mají: vjezd k Lidlu v km 2.063 84
Místo pro přecházení
přes ulici Skalka v km 2.684 26:
místo pro přecházení přes
ulici Masarykova v km 2.685 90:
a místo pro přecházení
přes ulici Podbranská v km 2.838 02.
Přechody pro chodce
V místě přechodu pro chodce
bude chodník upraven bezbariérovým
přístupem (snížení obruby na výšku 0,02m) s umístěním varovného
pásu šířky 0,4m ukončené v místě výšky obruby 0,08m z reliéfní
dlažby kontrastní barvy vůči okolnímu povrchu, tedy červené
reliéfní zámkové dlažby, včetně zřízení
signálního pásu
šířky 0,8m z reliéfní kontrastní
barvy, který určuje směr přecházení a je umístěn v návaznosti na
varovný pás v prodloužené ose přechodu pro chodce s délkou min.
1,5m a je ukončen u vodící linie. Zároveň je dodržen přesah
varovného pásu nejméně o 0,8m k signálnímu pásu.
Přechody pro chodce jsou rekonstruována na maximální délku
8.0m (kromě výjimky v km
1.923 91). Dle vyhlášky č. 398/2009 Sb. str. 104, odst. 2.0.3
Prodloužení délek přechodů pro chodce nejvíce o 1m se připouští
tam, kde je odůvodnění obalovými křivkami, úhlem napojení vedlejší
komunikace nebo šířkou jízdních pruhů.
V případech popsaných v
situaci je
nutné zvětšit délku místa pro přecházení z 7.0m (rekonstrukce)
na 8.0 m právě z důvodu nutnosti dodržení obalových křivek
nákladních vozidel, úhlem napojení vedlejší komunikace a šířkou
jízdních pruhů.
Přechod pro chodce přes účelovou komunikaci k Tescu v
km 1.923 91:
Jedná se o rekonstrukci přechodu pro chodce, který ve
stávajícím stavu má délku 8.85m.
Přechod pro chodce
přes silnici I/14 v
km 2.120 24
u sídliště U Stadionu.
Ve
stávajícím stavu má délku cca 9.5m a dochází ke zkrácení délky
přechodu na 8.0 m vysazenou chodníkovou plochou na straně u bývalé
parnické pošty, kde vychýlení jízdního pruhu je provedeno v
náběhovým klínem v poměru 1:20. Přechod zůstává na stejném místě.
Přechod pro chodce přes silnici I/14 v
km 2.701 01:
(u Masarykovy ul.)
Zkrácení délky přechodu
o 1na 8.0 m je navrženo vysazenou chodníkovou
plochou, kde vychýlení jízdního pruhu je provedeno v náběhovým klínem v poměru 1:20.
Z důvodu vysazení chodníkových ploch je navrženo odsunutí přechodu
od nároží křižovatky.
Přechod pro chodce
přes silnici I/14 v
km 2.954 28
Jedná se o stávající přechod pro chodce řízený světelným
signalizačním zařízením, délky 12.0m. Protože se jedná o
rekonstrukci světelně řízeného přechodu, je délka přechodu pro
Rekonstrukce
chodníků podél I/14 v České Třebové – Etapa 3 DUR+DSP chodce
max. 12.0 m dle vyhlášky č. 398/2009 Sb., přílohy č.2, bodu 2.0.2.
Sloupek chodecké signalizace je umístěn za bezpečnostním odstupem v ose
signálního pásu.
|