-
-
První fází DOLu má být Plavební stupeň Děčín!
-
Možná jste v médiích zaznamenali zprávy o studii, podle níž se prý
stavba DOLu vyplatí. Podle této studie bude totiž stát jen 600 miliard
korun. Jenže.
-
Na studii o DOLu se
podílela firma Aquatis (dříve Pöyry), kde pracuje Ing. Trnka - hlavní
protagonista Plavebního stupně Děčín. Druhou firmou, která s Aquatisem
studii za 20 miliónů korun vypracovala, je Sweco. Výmluvná je jeho
adresa Táborská 31, Praha 4 - Nusle. Zde desítky let kutal Hydroprojekt
= za minulého režimu monopolní podnik na projektování vodohospodářských
staveb, od sklepa po půdu plný projektantů vodních děl. Po roce 1989
Hydroprojektu skončil monopol, hejna projektantů, kteří neumějí nic
jiného než "malovat" vodní díla, ovšem přešla plynule do nového režimu a
nyní malují svá krásná díla dál v libozvučně nazvaných firmách. Změnila
se ovšem jedna zásadná věc: jsou existenčně závislí na stavbách nebo
alespoň plánování dalších a dalších vodních děl. Dokud nevymře, bude
třeba tuto hydru krmit dál dalšími a dalšími zakázkami na studie a
projekty. Jejím životním zájmem je, aby stát pořád někde něco stavěl,
nebo aspoň vodní stavby plánoval nebo. Nebo potřeboval studie
proveditelnosti.
-
Co dělají, aby toho
dosáhli? Lobbují. Mj. se jim povedlo vylobbovat, že se jeden z hlavních
propagátorů kanálu DOL, Ing. Forman, stal poradcem prezidenta ČR. Nejsou
to žádní troškaři: Jen na "přípravu" Plavebního stupně Děčín utratilo
ŘVC z našich peněz minimálně půl miliardy korun (!!!). Nepochybujme, že
významná část skončila na účtech nejrůznějších pohrobků Hydroprojektu,
tj. firem typu Aquatis nebo Sweco.
-
Hlavní zprávu výše uvedené
Studie o DOLu naleznete ZDE:
http://prateleprirody.cz/kestazeni
-
Přílohy s mapovými
podklady mají objem několik GB a v ČR trvá koncem roku 2018 jejich
stažení několik hodin.(Máte-li zájem a čas, celou 4GB studii včetně
příloh si můžete stáhnout na adrese
https://uloz.to/!0FFHCYiIpn8Y/dolstudie-zip.)
Soubor má formát zip.
-
-
A nyní ta potěšující zpráva:
-
Plavební stupeň Děčín
nelze v navrhované podobě postavit
-
Podle nejnovějšího
právního stavu má investor labských jezů smůlu. Správa Národního parku
České Švýcarsko vydala rozhodnutí, jež de facto znemožňuje stavbu
Plavebního stupně Děčín.
-
V Evropsky významných
lokalitách (EVL), kam patří i Labe u Děčína, smí být stavěny stavby s
významně negativními vlivy na evropsky chráněné druhy a ekosystémy pouze
za předpokladu, že jsou tyto negativní vlivy
-
tzv. kompenzovatelné.
Neboli je možné stejně hodnotné biotopy vybudovat jinde, příp. chráněné
druhy přestěhovat jinam.
-
Rozhodnutí Správy je
polovičaté. Negativní vlivy na bobra evropského jsou na základě
Stanoviska Agentury ochrany přírody a krajiny údajně kompenzovatelné
(bobry lze prý úspěšně přestěhovat jinam). Proti tomu
-
negativní vlivy na říční
náplavy kompenzovat podle Správy nelze.
-
Také
http://prateleprirody.cz/aktualita-182
-
-
Odvolá ministr Brabec ředitele Správy NP kvůli jezu na Labi?
-
Dá se očekávat, že se
jezaři nevzdají a budou usilovat o změnu Rozhodnutí. Jednou z cest by
bylo odvolání současného ředitele Správy NP ČŠ Bendy ministrem Brabcem a
jmenování někoho povolného, kdo vydá Rozhodnutí
-
přesně opačné. O této
změně si štěbetají i brabci na střeše.
-
Více o tom ZDE:
http://prateleprirody.cz/aktualita-181
-
Marian Páleník Přátelé přírody, o.p.s.
-
-
Zmíněný
projekt "vodní koridor DOL" se úzce dotýká také města Česká Třebová
- Na katastru města je v územním plánu zabrána velká část pozemků jako
nezastavitelné a jde o silně omezující opatření bez jakékoliv kompenzace
na dlouhá, moc dlouhá léta. Nikdo nepřipravuje žádnou alternativní trasu
do dopravně vhodnějšího koridoru, který by byl mimo Českou Třebovou,
např. přes Dobrouč nebo údolím řeky Loučné s nezbytným
tunelem....
- Přitom větev Přerov - Pardubice je i ve fantastické studii
proveditelnosti odložena jako méně zajímavá a náročnější. Jenže jsou i
snahy ze strany od Pardubic. Každoroční Dopravní konference Pardubice,
pořádaná začátkem září Českou komorou autorizovaných inženýrů je vlastně
pořádána jen proto, aby prosadila Pardubice jako centrum multimodální
překládky železnice - silnice - letadlo - říční doprava a je tedy
nakročením do kanálu DOL z labské strany.
- Jde o potřebu vybudovat plavební stupeň Přelouč, pro jehož stavbu je
už připraven neuvěřitelně velký počet variant, jen aby to klaplo. Přitom
vybudovaný přístav Chvaletice je pustý a nevyuživaný, není potřeba. V
Pardubicích se plánují nové silnice III. třídy od dálnice k
neexistujícímu multimodálnímu centru. Takové logistické centrum z
iniciativy soukromého kapitálu vzniklo před lety v České Třebové a
silnice se k jeho branám jaksi zapomněly budovat. I když i téma "Nové
logistické centrum Metrans" bylo na I. ročníku konference uvedeno
samotným starostou Jaroslavem Zedníkem, o potřeba budování silničního
připojení nikde nebyla zakotvena Přitom zatížení silnic má dále s
růstem logistického centra je ve srovnání s překládkou v Pardubicích
daleko větší a stále roste. (mm)
Další diskutované stavby
Připojení (budoucího) multimodálního centra Pardubice na dálnici - pomocí
cca 2 km dlouhé nové silnice III. třídy ovšem doplněné přemostěním Labe.
Škoda že jsme takto neřešili připojení terminálu Metrans na budoucí
dálnici u Litomyšle, mohlo se na tom vydělat rekonstruovanou silnicí
(mimo) Semanín - Pazucha - Janov a Třebová by tak dostala přímý
přivaděč. Jenže Metrans se stavěl bez lobování na krajském ředitelství ŘSD,
škoda. Nicméně i na dopravní konferenci uvedl Miroslav Němec že další
připravované rozšíření terminálu Metrans přinese další 250 kamionů na
silnice (doufejme že týdně) a je třeba se na to připravit zvlášť v
souvislosti se zvýšenou dopravou kontejnerů po kolejích ve směru z
Turecka a Balkánu. Ing.Němec také uvedl,. že kraj také dokončí zesílení
vozovky silnice Semanín - Zádulka pro nákladní dopravu alespoň k odbočce
na skládku Třebovice, kudy jezdí vozidla EkoBi, případně dalších subjektů
užívajících skládku.
|