Netolický: Česká Třebová má na radnici novou energii.
Město bude aktivnější i při čerpání dotací

Většina místních samospráv po říjnových volbách již usedla do svých lavic. Nastoupila celá řada nových starostů a místostarostů, a to nejen v našem kraji. Hejtman Martin Netolický proto zahájil pravidelná setkávání se starosty, a kde jinde by měl své pravidelné putování regionem zahájit, než v domovské České Třebové, kde se po volbách kompletně obměnilo vedení města, které převzala po dlouholetém starostovi Jaroslavu Zedníkovi Magdaléna Peterková. Kromě setkání s městskou samosprávou jednal hejtman také se starosty okolních obcí a v doprovodu starostky navštívil českotřebovské gymnázium a technickou školu, které jsou zřizovány krajem.
„Pro pokračující, ale i nové samosprávy chceme být i nadále silním partnerem v území, a proto chci novým starostům již na počátku dát co nejvíce informací o projektech kraje v jejich městech, ale i dotačních možnostech z krajského rozpočtu. Česká Třebová je prvním městem, které jsem navštívil a v příštích týdnech a měsících budu pokračovat v cestách po kraji, protože prací hejtmana není přijímání návštěv v kanceláři, ale sběr a řešení podnětů v kraji,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Nové vedení města má před sebou úkol nastartovat rozumné investiční aktivity a celkově rozhýbat fungování městského úřadu, které v posledních letech pokulhávalo. Jsem přesvědčený, že krajská koalice je lidsky i odborně sestavena velmi kvalitně, což je základ pro dobré fungování pro všechny občany a celé město,“ řekl hejtman Netolický.
Ten se zástupci města jednal o rozvojových plánech města, ale i krajských investicích na příští roky, a to především se zaměřením na rozvoj dopravní infrastruktury. „Dlouhodobě se snažíme rekonstruovat silnici II/358 z České Třebové směrem na Litomyšl přes Zhoř či Němčice. Tuto silnici jsme navíc osadili zákazem vjezdu kamionů nad 12 tun, který po kompletním dokončení investic ještě rozšíříme, protože naší investici musíme chránit. Zároveň plánujeme, že na trase umístíme stabilní váhu na vážení kamionů, abychom zajistili dodržování pravidel,“ řekl hejtman Martin Netolický, který zároveň informoval samosprávu o svých jednáních s vedením Správy železniční a dopravní cesty a společnosti Metrans, která je vlastníkem logistického terminálu. Hejtman se společností znovu otevřel téma spoluúčasti na rekonstrukcích silnic v okolí terminálu, a to nejen krajských, ale i městských.
Důležitým tématem jednání bylo seznámení městských radních s dostupnými dotačními tituly Pardubického kraje, které na svém pondělním jednání schválila krajská rada. „Bohužel město v minulosti nepatřilo mezi aktivní žadatele v rámci krajských dotací, které jsou starosty obcí považovány za administrativně velmi jednoduché a proto dobře přístupné. Zajímavou možností může být pro město grant na podporu problémových mikroregionů, mezi které okolí města patří. Tento grant není pro celý kraj a je možné na jednu žádost získat až dva miliony korun,“ řekl hejtman, který upozornil také na další dotační tituly na podporu sportu, kultury či cestovního ruchu. „Nejedná se o desítky milionů korun, avšak jsem přesvědčený, že každá finanční pomoc je pro město dobrá. Zástupci města přislíbili, že již pro současné dotační tituly budou daleko aktivnější, a to včetně Programu obnovy venkova, který lze uplatnit na připojené obce a osady,“ doplnil hejtman.
 
Krajské dotace mají smysl a nezatěžují nás administrací, říkají starostové v okolí České Třebové

V rámci středečních jednání v České Třebové debatoval hejtman Martin Netolický také se starosty Přívratu, Rybníku a Semanína, což jsou obce v nejbližším okolí města. Kromě diskuse o krajských dotacích, které tyto obce velmi dobře znají a využívají, bylo tématem také fungování místních akčních skupin či dopravní infrastruktura v okolí.
„Území České Třebové a přilehlých obcí je součástí MAS Orlicko, která patří mezi největší v našem regionu. Osobně považuji MASky za důležitou součást fungování venkova a jsem jejich zastáncem, i co se týká jejich dalšího působení. Proto jsme je v rámci přechodného období mezi jednotlivými programovými obdobími finančně podpořili a budeme v tom pokračovat i nadále. V rámci příštího roku budeme rozdělovat okolo sedmi milionů korun podle počtu obyvatel a rozlohy každé z MASek, což je z našeho pohledu velmi spravedlivé,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Ten zmínil také krajské dotační tituly se zaměřením na některé z nich. „V loňském roce jsme poprvé po dohodě s panem náměstkem Kortyšem vyhlásili dotační titul na podporu dětských dopravních hřišť, který se setkal s velkým ohlasem, a proto v něm budeme i nadále pokračovat. Díky němu je možné nakoupit například mobiliář,“ řekl hejtman. Debata byla také o dotacích na obecní prodejny. Kraj byl totiž prvním, který podobný titul již před několika lety zavedl. „S dotačními tituly kraje mám velmi dobrou zkušenost, protože jejich administrace je relativně jednoduchá, nezatěžuje nás a reaguje na skutečné potřeby obcí. U nás opakovaně žádáme na podporu obecní prodejny, protože chceme zachovat její činnost, která je pro naše obyvatele velice důležitá,“ řekl starosta přívratu Jan Stránský.
Vzhledem k přítomnosti starosty Semanína byla debata také o pokračujících rekonstrukcích silnice od logistického terminálu přes obec a dále směrem na silnici I/43. Hejtman tak zopakoval výsledky jednání s novým vedením společnosti a seznámil starostu s plánem oprav. „Jako první byla dokončena oprava objízdné trasy v délce jednoho kilometru v lokalitě Zádolky, druhou pak stejně dlouhý úsek nedaleko rybníku Hvězda. V závěru letošního roku jsme zahájili modernizaci silnice na průtahu Semanínem až po křižovatku se silnicí I/43 s ukončením přibližně 300 metrů před železničním přejezdem,“ sdělil hejtman Martin Netolický s tím, že kraj bude po společnosti i nadále požadovat finanční spoluúčast na rekonstrukci této kamiony zničené komunikace.
 
Investice do středních škol v České Třebové pokračují. Kraj plánuje jejich další rozvoj

Vzhledem k tomu, že Pardubický kraj zřizuje v České Třebové dvě střední školy, navštívil hejtman Martin Netolický společně se starostkou Magdalénou Peterkovou v rámci jejich prvního společného oficiálního setkání obě z nich. První zastávkou bylo českotřebovské gymnázium a druhou pak střední technická škola. S oběma řediteli Josefem Menšíkem a Janem Kovářem prošli zástupci kraje a města nejen areály škol, ale především se seznámili s probíhajícími a plánovanými investicemi.
Gymnázium Česká Třebová
Gymnázium má ve městě tradici, která v roce 2019 dosáhne milníku 110 let, a proto se kraj v rámci svých finančních možností snaží stejně jako do ostatních škol ve svém majetku investovat nemalé finanční prostředky. Ve škole kraj dokončil nebo dokončuje hned dva důležité projekty. „Prvním projektem je dvouetapové odvlhčení suterénních prostor v areálu gymnázia za částku přesahující pět milionů korun. Jedná se o opravu a úpravu stávající dešťové kanalizace a umístění drenáží okolo objektu a odvlhčení suterénních prostor v severozápadním křídle, kde se nachází šatny, sprchy a sociální zařízení pro studenty a další uživatele venkovních hřišť,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Druhým projektem je rekonstrukce a vybavení odborných učeben., což je projekt, se kterým jsme uspěli v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Celkové náklady projektu jsou přibližně 18 milionů korun a práce jsou postupně dokončovány,“ sdělil hejtman Netolický. Českotřebovské gymnázium bylo v minulosti také zapojeno do programu energetických úspor (EPC), což je projekt, který v kraji běží již 10 let. V rámci jednoho z balíčků tohoto projektu byla vyměněna okna, ale také světla v učebnách, tělocvičně nebo aule.
 
VOŠ a SŠ technická Česká Třebová
Škola s dlouholetou historií, ale i světlou budoucností. Taková je Vyšší odborná škola a střední škola technická v České Třebové. Ta vyučuje kromě celé řady oborů také studenty, kteří mohou v budoucnu najít uplatnění na železnici, a to jak v roli strojvedoucích, tak dalších návazných profesí. Proto Pardubický kraj podpořil školu investicí ve výši šesti milionů korun na vybudování odborných učeben, kde bude mimo jiné umístěn železniční simulátor. „Škola je jedním z příkladů, kdy se daří navazovat úzkou spolupráci jak s železničními dopravci, tak řadou firem napojených nejen na železnici a železniční provoz. K tomu jsou samozřejmě nezbytné investice, abychom škole navrátili lesk a prestiž, jakou v minulosti měla. Železniční simulátor bude sloužit nejen samotným studentům, ale také zájemcům z řad různých společností v rámci školení,“ řekl hejtman Netolický, který společně s ředitelem školy Janem Kovářem a starostkou města Magdalénou Peterkovou prošel staveniště a seznámil se s postupem prací.