-
Platná právní úprava umoňuje odstraňování nejen vraků, ale také
automobilů bez platné technické kontroly. Vlastníky místních komunikací
jsou obvykle obce a právě na jejich návrh můe silniční správní úřad
nařídit provozovateli vozidla odstranění vraku. Pokud tak provozovatel v
zákonné lhůtě neučiní, můe jej odstranit obec.
-
Na pozemních komunikacích lze uívat jen takové vozidlo, které splňuje
zákonné poadavky na jeho provoz. Za provoz silničního vozidla je třeba
chápat nejen jeho jízdu, ale také stání. To ve za předpokladu, e je
silniční vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel a stojí
na veřejně přístupné pozemní komunikaci. Obce čelí v případě dlouhodobě
odstavených aut třem moným situacím.
-
-
1. AUTOVRAK
-
Vrakem je pouze vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně
technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Obnova
způsobilosti by si vyádala výměnu, doplnění nebo opravu podstatných
částí mechanismu nebo konstrukce vozidla.
-
Silniční správní úřady si zákonnou definici obvykle vykládají tak,
e autu musí chybět kola či motor, aby se jednalo o vrak. Městský soud
v Praze (rozsudek ze dne 21. 4. 2017, sp. zn. 9 A 10/2016) vak za autovrak
povauje také vozidlo, u kterého je patrná kumulace závad.
-
Vizuálně snadno zjistitelné (zjevné) vady silničního vozidla spočívající
např. v chybějícím zpětném zrcátku, pokozeném čalounění, viditelných
známkách koroze a spolu s chybějící známkou technické způsobilosti,
opravňují k závěru, e se jedná o vrak.
-
V takovém případě rozhoduje o odstranění vozidla silniční správní
úřad na návrh vlastníka komunikace obvykle obce. Pokud provozovatel
v zákonné lhůtě vozidlo neodstraní, můe jej odstranit obec.
-
-
2. AUTO NENÍ VRAK, ALE TVOŘÍ PŘEKÁKU SILNIČNÍHO PROVOZU
-
Jedná se typicky o situaci, kdy auto nemá platnou kontrolní známku
o technické způsobilosti a je dlouhodobě odstaveno na veřejném
parkoviti (na pozemní komunikaci). Pokud je auto odstaveno v místě, kde
je obecně nedostatek parkovacích míst, můe tvořit překáku v provozu,
protoe ovlivňuje bezpečnost a plynulost dopravy. O odstranění takového
vozidla rozhoduje policista nebo stráník obecní či městské policie.
-
-
3. AUTO NENÍ VRAK, NEPŘEKÁÍ, ALE HYZDÍ SVÉ OKOLÍ
-
Bez platné technické kontroly nesmí být vozidlo odstaveno ani v případě,
kdy je parkovacích míst dostatek a vozidlo tedy plynulost dopravy
neohrouje. Provozovatel se toti dopoutí přestupku (§ 38 odst. 1 písm.
e) zákona 56/2001 Sb.), protoe provozuje na pozemních komunikacích
vozidlo, jeho technická způsobilost nebyla ověřena.
-
Za
tento přestupek můe obecní úřad obce s rozířenou působností
uloit provozovateli vozidla pokutu a do výe 50.000,- Kč. Tuto
pokutu můe ukládat opakovaně a tím provozovatele donutit, aby
technicky nezpůsobilé vozidlo odstavil mimo pozemní komunikaci nebo
zajistil jeho ekologickou likvidaci.
-
Platné osvědčení o technické prohlídce
-
Vozidla bez platného osvědčení o technické prohlídce sice nemohou být
automaticky povaována za vraky, ale nemohou být ani dlouhodobě
odstavena na pozemní komunikaci. To ani v situaci, kdy se jedná
o parkovitě, protoe se jedná o místo určené k tzv. dopravě v klidu.
-
Poměrně krátké časové intervaly, ve kterých musí provozovatel přistavit
vozidlo k pravidelné technické prohlídce, je třeba chápat jako
prostředek, jak nepřipustit, aby byla na pozemních KOMUNIKACÍCH
provozována vozidla, která nejsou v řádném technickém stavu.
-
Propadlé osvědčení o technické způsobilosti má vliv na právo obecného
uívání pozemní komunikace. Z platné právní úpravy jednoznačně vyplývá
zákaz provozovat (jízdou i stáním) na pozemních komunikacích takové
silniční vozidlo, které nemá platné osvědčení o technické způsobilosti.
Nepřistavení silničního vozidla k pravidelné technické prohlídce
a k pravidelnému měření emisí má proto za následek nejen ztrátu
technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích, ale také
ztrátu práva prostřednictvím tohoto vozidla uívat pozemní komunikace
v reimu obecného uívání.
-
-
SHRNUTÍ PRAVIDEL, KTERÁ STANOVUJE ZÁKON:
-
Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních
komunikacích, pokud provozovatel vozidla neprokáe jeho technickou
způsobilost osvědčením o absolvování technické prohlídky s kladným
výsledkem.[1]
-
Silniční vozidlo, které je zjevně technicky nezpůsobilé k provozu
na pozemních komunikacích a jeho obnova by si vyádala opravu
podstatných částí mechanismu či konstrukce, je povaováno za vrak
a nesmí být na pozemní komunikaci odstaveno.[2]
-
Silniční správní úřad na návrh vlastníka pozemní komunikace uloí
provozovateli vraku povinnost odstranit vrak z pozemní komunikace
a odstavit jej mimo pozemní komunikaci.[3]
Neodstaví-li provozovatel vrak z pozemní komunikace v zákonné lhůtě,
zajistí odstranění vraku vlastník pozemní komunikace.[4]
-
Vozidlo, které ohrouje bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních
komunikacích, tvoří překáku provozu. O jeho odstranění rozhoduje
policista nebo stráník městské policie.
-
[1]
Ustanovení § 37 odst. 1 písm. c) ve spojení s ustanovením
§ 50 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích, ve znění pozdějích předpisů.
-
[2]
Ustanovení § 19 odst. 2 písm. g) zákona č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, ve znění pozdějích předpisů.
-
[3]
Ustanovení § 19c odst. 1 písm. a) zákona č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, ve znění pozdějích předpisů.
-
[4]
Ustanovení § 19c odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějích předpisů.
-
- Zdroj:
Verlag Dashöfer
|