-
Nová pravidla v rozdělování
finančních prostředků dle Svobodných oslabí kompetence ředitelů a více
zcentralizuje celý systém. Po opětovném zvážení změn volá i řada
odborníků. Resort školství zároveň už od ledna 2019 spouští rozvojový
program na vyrovnávání rozdílů platů učitelů v krajích ve výši 1
miliardy korun. Ten má být předzvěstí reformy. V průběhu roku přidá
ještě další 1,8 miliardy pro mateřské školy.
-
Ministerstvo se rozhodlo, i přes řadu negativních ohlasů, spustit od
příštího roku nový rozvojový program, od kterého si slibuje eliminaci
platových rozdílů pedagogů v regionech. „Program startuje v lednu
2019 a bude fungovat po celý rok. Kraje mohou už nyní podávat žádosti
o dotaci, na tyto účely je vyčleněno 1,053 miliardy korun. Peníze jsou
určeny na odměňování pedagogů mateřských, základních a středních škol,
konzervatoří a družin. Od roku 2020 pak bude mezikrajové rozdíly v
platech systémově řešit reforma financování regionálního školství,“
uvedlo Oddělení vnějších vztahů a komunikace MŠMT s tím, že
resort vyčlení pro příští rok také 1,8 miliardy korun pro mateřské
školy a finance budou určeny na zaplacení překryvů učitelek při výuce
a také na nezbytné rozšíření délky provozu.
- Výše
zmíněné kroky jsou předstupněm nové reformy financování regionálního
školství, kterou v předchozích měsících představil resort školství a
její start je plánován na 1. ledna 2020. Změny se chystají především
v přerozdělování finančních prostředků. Školy by měly nově získat na
zkvalitnění výuky vyšší částky do svých rozpočtů. Ministerstvo rovněž
slibuje zjednodušení administrativy a zachování současných kompetencí
ředitelů škol.
- Na
reformu reagují ambivalentně zainteresované instituce i politické
strany. Například Strana Svobodných občanů kvituje řešení neutěšeného
stavu v mezikrajových finančních rozdílech. Zároveň ale upozorňuje na
mnohé nedostatky připravovaných změn. „Reforma chce přesunout
školám více peněz za spotřebu ve výuce, tedy za odučené hodiny, a méně
za výstup, kterým je spokojený a kompetence získávající žák. Zasílání
peněz na základě personální struktury není dobré. Cestou by proto bylo
zrušení tarifních platů a ponechání skutečných pravomocí odměňovat
pedagogy na ředitelích. Reforma řeší jen obkročmo část nyní
pokřiveného financování a křiví ho opět jiným způsobem. Nově
připravovaný systém míjí skutečnou podstatu problému, v systému chybí
schopnost evoluce a zpětná vazba,“ říká k reformě Tomáš Pajonk,
předseda strany. „Reforma také omezí kompetence ředitelů,
z těch se stanou kvůli požadovaným výkazům úředníci zajišťující agendu
státu. Ano, krajům se odlehčí, ale bohužel ředitelům škol nikoli.
Velký problém je také podfinancování českého školství, kdy vynakládáme
na tuto oblast pouze 2,7 procenta HDP, země OECD však v průměru
procent 5. To se musí změnit, ale nejen nasypáním více peněz daňových
poplatníků“ dodává Pajonk, který vidí komplexní řešení ve státem
garantovaném objemu financí na žáka, v nízkých daních a v možností
rodičů vybrat formu vzdělání pro jejich děti.
- Na
nekvalitní provedení reformy a i na výši nákladů upozorňuje také řada
odborníků. Například Jan Wagner z Pedagogické komory vyslovil
obavu zejména nad výší nákladů na změny. „Náklady na transformaci
budou podle všeho velmi vysoké. Především na vyrovnání mezikrajových
rozdílů, kdy by žádná škola neměla dostat méně než dosud. Odhad činí
až 8 miliard korun. Efekt reformy je však nejasný a nebezpečná je i
centralizace finančního řízení systému škol do rukou ministerských
úředníků,“ vyslovil se k plánům. Dle jeho názoru měla být změna
financování aplikována nejprve na střední školy. Ty totiž doteď trpěly
na rozdíly v příjmech nejvíce, vlivem demografické křivky, kdy na tom
mnohdy byly lépe například základní školy s devíti populačními ročníky
než střední školy se třemi až čtyřmi populačními ročníky nebo základní
školy jen s prvním stupněm. Až po alespoň dvouletém ověřování by tedy
Wagner začal vychytanější systém implementovat už i do zmíněného
základního školství. Pedagogická komora také vloni na jaře navrhla,
aby ministerstvo vytvořilo webový rozcestník, kde budou všechny
informace o reformě financování na jednom místě, a to včetně
kalkulátoru, který každé škole automaticky spočítá, o kolik peněz
dostane v novém systému více nebo méně „Bohužel doteď ředitelé škol
tyto informace nemají," upozornil Radek Sárközi, prezident
spolku Pedagogická komora.
-
Spuštění reformy v co možná
nejkratším termínu naopak požaduje
Svaz měst a obcí České
republiky. Ukončí
totiž stávající nedostatečný normativní systém „na žáka“, který
nepostihuje specifika jednotlivých krajů, čímž vznikají velké rozdíly
ve výši financování pro stejné typy škol. Pro zástupce svazu
jsou pak zcela zásadní zajištění a garance finančních prostředků i
v mezidobí, takže kvituje plánované rozvojové programy slibované
ministerstvem školství. „Do doby spuštění reformy financování
regionálního školství Svaz požaduje, aby došlo k navýšení finančních
prostředků v regionálním školství formou rozvojových programů, čímž se
odstraní rozdíly mezi kraji. Nadále Svaz požaduje, aby reforma
financování regionálního školství byla spuštěna co nejdříve a byla
vždy a zcela kryta finančními prostředky ze státního rozpočtu, protože
základní vzdělání je povinností státu s ohledem na jeho zakotvení
v Ústavě ČR,“ uvedl Pavel Drahovzal, výkonný ředitel Kanceláře
Svazu měst a obcí České republiky. Jediné, s čím Svaz nesouhlasí,
je podle jeho slov fakt, že nedošlo ke garanci finančních prostředků
ve státním střednědobém výhledu státního rozpočtu na další roky.
-
MŠMT
dále plánuje na období září až prosinec 2019 vyhlásit další rozvojový
program, jehož cílem je dofinancování úvazků pedagogů, které nově
vzniknou od 1. září 2019 v souvislosti s připravovanou změnou
financování. Resort také plánuje výjezdy zástupců
MŠMT
do krajů, kde by měli vysvětlovat další náležitosti spojené s novým
způsobem financování.
-
-
(Stanovisko Strany Svobodných občanů (Tomáš Pajonk)
-
Poznámka: Tento článek bohužel
mnoho nevysvětluje, o to více kritizuje. Budeme sledovat i další
názory k této problematice, která je aktuální a týká se všech. Snad
proto zaznívá tolik názorů. Bylo tomu tak vždy, všichni jsme přece
chodili do školy.... Když se nebude dělat nic, bude to taky
kritizováno.