Českotřebovský deník 20/2018 (18/1)  
Setkání s filosofem, psychologem a terapeutem PhDr. Andrew Alois Urbišem: Terapie tmou

16. února od 18 hodin, I. patro knihovny
Srdečně zveme na setkání s filozofem, psychologem a terapeutem se zaměřením na celostní medicínu a zakladatele profesionálního pojetí terapie tmou v České republice. V současnosti působí na odborném pracovišti celostní medicíny v Beskydském rehabilitačním centru v Čeladné. Ve spolupráci s lékaři pomáhá klientům zvládat zdravotní, osobní i vztahové problémy. Od roku 2007 se věnuje účinkům světelného znečištění na lidský organismus.
Přijďte si poslechnout zajímavé informace o těchto tématech: prevence onkologických a kardiovaskulárních chorob, úprava metabolismu a dosažení ideální váhy, obrana proti syndromu vyhoření, regenerace psychiky a zvýšení odolnosti organismu. Vstupné 50 Kč.
AD: Protihlukové stěny

Myslím si, že určitě se dá dělat s NEVYSTAVĚNÍM protihlukových stěn hodně. Rozhodně by mělo proběhnou něco jako místní referendum, nebo alespoň anketa, kterou by měla zorganizovat radnice. Podle výsledku by se měla radnice zachovat. Předpoklad, že by výsledek ankety vyzněl ve prospěch vybudování stěn v rozsahu dle současných plánů nevěřím i když bych pochopil nějaké kladné vyjádření k protihlukovým stěnám jednotlivců např. ze Sadové ulice kde jsou domy blízko - tam ať se to řeší individuálně s vlastníky těchto nemovitostí pokud by si stěnu u svého domu přáli. Pokud by ale výsledek ankety dopadl tak, jak lze předpokládat podle reakcí na stránkách Českotřebovského zpravodaje, tak městský úřad je povinen udělat vše pro to, aby stěny zůstali pouze ve stádiu návrhu, který se ale na přání občanu nebude realizovat. Není podle mne možné aby úředník neznalí místních poměrů a názorů lidí, kterých se bezprostředně věc týká, nařídil vybudování stěn v místech kde si to právě místní nepřejí a "hluk" jim nevadí. "Betonové loby" nemůže bezohledně ničit krajinu i když "provize" jsou asi vysoké a lákavé :-). Ohledně "hluku" malá poznámka: před dvaceti, třiceti léty se dalo mluvit o rachotu z projíždějících vlaků sestavených z prázdných "uhláků" - to bych ještě pochopil, ale dnes většina osobních vlaků je slyšet méně než tramvaj nebo starý náklaďák . Nové soupravy Českých drah, Pendolino a nebo Leo expres jenom "šustí" maximálně trochu "hvízdá" když jede ve výkonů. Nákladní doprava je sice hlučnější, ale je zase tak řídká, že nestojí za tak obrovskou, ohyzdnou investici. Plastové lapače hluku jsou jediné správné řešení, pokud jsou vůbec potřeba je otázka. Jarda Koníček
 
Důležitý bude průběh stavebního řízení

Jeho  účastníky bude  nejen město Česká Třebová ale také velké množství občanů, majitelů sousedících nemovitostí. V rámci stavebního řízení lze dosáhnout mnoha ústupků. Připomeňme boj Litomyšle o volbu trasy D35. Protihlukové betonové bariéry jistě nejsou stavbou ve veřejném zájmu. Důležité bude sjednotit postup představitelů města se stanoviskem občanů, podpořených společným stanoviskem nebo peticí. V podmínkách EIA se přímo o protihlukových stěnách nepíše, jsou i jiné způsoby ochrany. Na exponovaných  místech mohou být trojitá okna, jinde nízké bariéry umístěné i mezi kolejemi, eliminují hluk od podvozků. Nakonec ne tak daleko  od Třebové na úseku trati 270 Třebovice - Rudoltice se můžeme setkat s asi 200 metrovým úsekem nízkých žebrových bariér vyplněných měkkou plastovou hmotou, prováděla se zde i potřebná měření účinnosti. Bude třeba využít všechny možnosti, tedy nejen odvolání, ale i případné projednání před nezávislým soudem. To by mohlo sice stavbu zdržet, což by na druhou stranu mohl být důvod pro to, aby se požadavkům z České Třebové vyhovělo. Dražší by to nebylo. (mm)
Přípravy na výstavbu centrálních příjmů pokračují. Termíny budou dodrženy

V sídle Nemocnice Pardubického kraje se v úterý uskutečnilo další z řady koordinačních jednání k výstavbě centrálních urgentních příjmů v Orlickoústecké a Pardubické nemocnici. Zástupci společnosti a představitelé kraje si potvrdili podrobný harmonogram stavby, která by v případě Ústí nad Orlicí měla být dokončena na podzim 2020. V případě Pardubic bude podrobnější harmonogram představen na příštím koordinačním jednání.  „Máme za sebou již několik kol jednání o konkrétní podobě centrálního příjmu v Orlickoústecké nemocnici, kdy jsme si vyjasnili, jakou podobu má stavba mít včetně vnitřního uspořádání jednotlivých pater. Nyní si upřesňujeme harmonogram celé výstavby, která je rozdělena na dvě etapy. Cílem je jednoznačně plnění termínu dokončení stavby v průběhu roku 2020 tak, jak bylo slíbeno na počátku tohoto volebního období. Na tom trvám a uděláme vše pro to, abychom stavbu v tomto roce dokončili,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Projektová dokumentace je v případě Ústí nad Orlicí rozdělena do dvou částí. Tou první, která bude zahájena již v letošním roce, je výstavba ostatních objektů s dokončením v roce 2019. V něm bude zahájena druhá etapa, která spočívá ve výstavbě samotné hlavní budovy centrálního příjmu,“ uvedl 1. náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
Společně s nemocnicí v Pardubicích se v současné době jedná o zařízení pavilónové bez jednotného příjmového místa, což je pro pacienta nepřehledné a nepohodlné. „Oba projekty jsou hlavními investičními prioritami v krajském zdravotnictví. Pro mne osobně je velice důležité, že se do debat o vnitřním uspořádání zapojili také jednotliví primáři a lékaři, kteří se na pracovištích každý den pohybují,“ dodal  Ladislav Valtr, krajský radní pro zdravotnictví.
Východočeské muzeum v Pardubicích a Zámek Pardubice
v loňském roce přivítaly více než 136 tisíc návštěvníků.

Výstavy a bohatý program přitáhly o 26 tisíc lidí více než v roce 2016. Je to zatím vůbec nejvyšší návštěvnost, kterou muzeum zaznamenalo. „Zámek Pardubice je jednoznačně nejatraktivnějším objektem ve vlastnictví Pardubického kraje. Východočeské muzeum, které celý objekt spravuje, vyvíjí velké úsilí pro jeho propagaci a stále větší nabídku zajímavých programů,“ uvádí 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.
Počet návštěvníků výrazně roste druhým rokem. Rekordní je jak celková návštěvnost areálu, tak i samotného muzea. „Výstavy, expozice a jejich doprovodné programy včetně přednášek si loni užilo 66 tisíc lidí,“ říká ředitel Východočeského muzea v Pardubicích Tomáš Libánek. „Souhra národní kulturní památky a významného muzea nabízí mnoho témat a spojuje odbornou práci a péči o naše kulturní dědictví. Proto se muzejní i zámeckou dramaturgii snažíme koncipovat tak, aby si zde poučení i zábavu našel téměř každý,“ vysvětluje Libánek. Táhly především nové výstavy a prohlídkový okruh rytířskými sály a kaplí Tří králů. Nejnavštěvovanější výstavou byly České korunovační klenoty na dosah, které loni navštívilo přes deset tisíc lidí, dále výstava lega a retrovýstava Tak jsme žili ve 20. století.
Kulturní program v režii muzea uspěl s novými i zavedenými akcemi. Velké oblibě se tradičně těšily Velikonce na zámku a Krajské dožínky, které loni navštívilo 11 tisíc lidí. „Divadelní festival Pernštejn(l)ove a dětský den se úspěšně zařadily mezi zavedené podniky jako je Pardubická muzejní noc. Letos chystáme druhý ročník netradičního maškarního večírku Paní pávová čeká,“ říká Kateřina Procházková, vedoucí úseku prezentace a služeb. V areálu zámku se konala také řada akcí externích organizátorů, ty loni navštívilo 48 tisíc lidí. Velkou měrou se na tom podílel Sportovní park Pardubice, Pardubický festival vína a Pernštýnská noc.
Pardubický kraj má se Zámkem Pardubice velké plány v návaznosti na dva evropské projekty, které se začínají rozjíždět. „Jejich cílem je v několika příštích letech vyprofilovat tři hlavní funkce Zámku Pardubice – především ho prezentovat jako historickou pernštejnskou rezidenci, samozřejmě zároveň jako moderní muzeum a v neposlední řadě jako místo pro kulturní a společenské události. K tomu potřebujeme prostory, kde je nyní umístěna Východočeská galerie, a kde mimo jiné vyroste návštěvnické centrum a přestěhují se sem některé expozice. Zároveň se výsledně uvolní velký sál ve 2. patře paláce pro kulturní a společenské účely.  Spolu s některými dalšími rekonstrukcemi musíme počítat s tím, že to na čas provoz na zámku omezí, ale výsledek bude stát určitě za to,“ dodal Roman Línek. 
V Moravské Třebové vzniká unikátní obor pro piloty a mechaniky

Na Gymnáziu Moravská Třebová pokračují přípravy na otevření učebního oboru zaměřeného na letectví a výcvik nejen mladých pilotů, ale také techniků, kterých je v české armádě nedostatek. Hejtman Martin Netolický proto znovu jednal se zástupci Aeroklubu Moravská Třebová, města, gymnázia a Úřadu pro civilní letectví o konkrétní náplni studijního oboru.
„Našim cílem je vytvoření technického lycea při stávajícím gymnáziu. Již od prvního ročníku budou studenti odbornými předměty připravováni směrem k letecké oblasti. Ve třetím ročníku se budou moci rozhodnout, zda se zaměří na pilotování nebo spíše na údržbu a konstrukci letadel. Chceme, aby výukové hodiny byly započitatelné do vzdělávacích kurzů jak pro získání pilotního průkazu, tak způsobilosti v dalších profesích s letectvím spojených. To by mělo být jedním z benefitů tohoto oboru, který usnadní získání letecké licence nejprve pro plachtaření a poté i pro pilotování motorových letounů. Budeme proto komunikovat s Úřadem pro civilní letectví, protože je důležité, abychom studentům kromě vzdělání, které je dobře připraví na další studium na vysoké škole, mohli nabídnout i konkrétní osvědčení, které jim u potenciálních zaměstnavatelů otevře dveře,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Jednáme také s Vysokým učením technickým v Brně, které si nadefinovalo, jak by měl být absolvent školy připraven pro návazný vysokoškolský obor. Jedná se především o posílené vzdělávání v matematice, fyzice a cizích jazycích, na což je škola dle paní ředitelky již nyní připravena, takže by se nemělo jednat o výraznou překážku,“ sdělil hejtman Martin Netolický s tím, že nyní bude upřesněna hodinová dotace jednotlivých předmětů. Do 30. září je nutné podat žádost o registraci nového studijního oboru na Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR.
Po jednání se zástupci školy se uskutečnila debata studentů s Martinem Šonkou, který patří dlouhodobě mezi špičkové akrobatické letce v rámci seriálu Red Bull Air Race.
 
Tlak na urychlení modernizace silnice se vyplatil

Rada Pardubického kraje na svém pondělním jednání schválila výběr dodavatele na modernizaci silnice II/324 v úseku Pardubice – Staré Hradiště. Jedná se o první stavbu, která byla vysoutěžena s využitím pomocného kritéria délky dokončení stavby. Ta v tomto případě nepřesáhne 60 dní. Výsledná cena díla činí necelých 16 milionů korun bez DPH.
„V minulosti se nám zdálo, že doba realizace některých staveb je nadhodnocená a zbytečně jsou omezování občané příslušných obcí a řidiči projíždějící naším regionem. Proto jsme přistoupili k tomu, že je nutné vedle ceny přihlédnout také k době, za kterou jsou stavební firmy schopné celou stavbu dokončit a tím zkrátit dobu objízdných tras. Systém, který byl do současné doby využíván, nenutil dodavatele nasazovat maximální možné kapacity tak, aby se celá stavba dokončila v co nejkratším možném termínu,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Na příkladu tohoto kilometr a půl dlouhého úseku jsme si potvrdili, že rozdíly mezi jednotlivými subjekty v termínu dokončení stavby mohou být až dvojnásobné. Nejkratší nabízená doba je 60 dní, zatímco nejdelší celých 150,“ doplnil hejtman Netolický.
Modernizace se dočká část silnice směrem z Polabin na Staré Hradiště, kde bude ukončena před kruhovým objezdem u fotbalového hřiště. Část silnice v délce přibližně 450 metrů je z modernizace vynechána, protože bude řešena v rámci Severovýchodního obchvatu,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš, který připomněl, že se nejedná o jediný projekt, o jehož podporu bude kraj žádat v rámci evropských fondů. „Celkem se jedná o podporu 31 projektů v souhrnné výši dosahující 2,5 miliardy korun. V zásobníku projektů pro tento způsob financování jsou pouze silnice II. třídy, což je způsobeno nastavením dotačních podmínek, kdy je možné podpořit pouze silnice, které navazují na takzvané TEN-T sítě, což silnice III. třídy nesplňují,“ uvedl Michal Kortyš.