-
Setkání s
filosofem, psychologem a terapeutem
PhDr. Andrew Alois Urbišem: Terapie tmou
-
16. února od
18 hodin, I. patro knihovny
-
Srdečně zveme na setkání s filozofem,
psychologem a terapeutem se zaměřením na celostní medicínu a
zakladatele profesionálního pojetí terapie tmou v České republice. V
současnosti působí na odborném pracovišti celostní medicíny v
Beskydském rehabilitačním centru v
Čeladné. Ve spolupráci s lékaři
pomáhá klientům zvládat zdravotní, osobní i vztahové problémy. Od roku
2007 se věnuje účinkům světelného znečištění na lidský organismus.
-
Přijďte si poslechnout zajímavé informace o
těchto tématech: prevence onkologických a kardiovaskulárních chorob,
úprava metabolismu a dosažení ideální váhy, obrana proti syndromu
vyhoření, regenerace psychiky a zvýšení odolnosti organismu. Vstupné
50 Kč.
-
AD:
Protihlukové stěny
- Myslím si, že určitě se dá
dělat s NEVYSTAVĚNÍM protihlukových stěn hodně. Rozhodně by mělo
proběhnou něco jako místní referendum, nebo alespoň anketa, kterou by
měla zorganizovat radnice. Podle výsledku by se měla radnice zachovat.
Předpoklad, že by výsledek ankety vyzněl ve prospěch vybudování stěn v
rozsahu dle současných plánů nevěřím i když bych pochopil nějaké
kladné vyjádření k protihlukovým stěnám jednotlivců např. ze Sadové
ulice kde jsou domy blízko - tam ať se to řeší individuálně s
vlastníky těchto nemovitostí pokud by si stěnu u svého domu přáli.
Pokud by ale výsledek ankety dopadl tak, jak lze předpokládat podle
reakcí na stránkách Českotřebovského zpravodaje, tak městský úřad je
povinen udělat vše pro to, aby stěny zůstali pouze ve stádiu návrhu,
který se ale na přání občanu nebude realizovat. Není podle mne možné
aby úředník neznalí místních poměrů a názorů lidí, kterých se
bezprostředně věc týká, nařídil vybudování stěn v místech kde si to
právě místní nepřejí a "hluk" jim nevadí. "Betonové loby" nemůže
bezohledně ničit krajinu i když "provize" jsou asi vysoké a lákavé
:-). Ohledně "hluku" malá poznámka: před dvaceti, třiceti léty se dalo
mluvit o rachotu z projíždějících vlaků sestavených z prázdných
"uhláků" - to bych ještě pochopil, ale dnes většina osobních vlaků je
slyšet méně než tramvaj nebo starý náklaďák . Nové soupravy Českých
drah, Pendolino a nebo Leo expres jenom "šustí" maximálně trochu
"hvízdá" když jede ve výkonů. Nákladní doprava je sice hlučnější, ale
je zase tak řídká, že nestojí za tak obrovskou, ohyzdnou investici.
Plastové lapače hluku jsou jediné správné řešení, pokud jsou vůbec
potřeba je otázka. Jarda Koníček
-
-
Důležitý
bude průběh stavebního řízení
-
Jeho účastníky bude
nejen město Česká Třebová ale také velké množství občanů, majitelů
sousedících nemovitostí. V rámci stavebního řízení lze dosáhnout mnoha
ústupků. Připomeňme boj Litomyšle o volbu trasy D35. Protihlukové
betonové bariéry jistě nejsou stavbou ve veřejném zájmu. Důležité bude
sjednotit postup představitelů města se stanoviskem občanů,
podpořených společným stanoviskem nebo peticí. V podmínkách
EIA se
přímo o protihlukových stěnách nepíše, jsou i jiné způsoby ochrany. Na
exponovaných místech mohou být trojitá okna, jinde nízké bariéry
umístěné i mezi kolejemi, eliminují hluk od podvozků. Nakonec ne tak
daleko od Třebové na úseku trati 270
Třebovice -
Rudoltice se
můžeme setkat s asi 200 metrovým úsekem nízkých žebrových bariér
vyplněných měkkou plastovou hmotou, prováděla se zde i potřebná měření
účinnosti. Bude třeba využít všechny možnosti, tedy nejen odvolání,
ale i případné projednání před nezávislým soudem. To by mohlo sice
stavbu zdržet, což by na druhou stranu mohl být důvod pro to, aby se
požadavkům z České Třebové vyhovělo. Dražší by to nebylo.
(mm)
-
-
Přípravy na výstavbu centrálních příjmů pokračují.
Termíny budou dodrženy
- V sídle Nemocnice
Pardubického kraje se v úterý uskutečnilo další z řady koordinačních
jednání k výstavbě centrálních urgentních příjmů v Orlickoústecké a
Pardubické nemocnici. Zástupci společnosti a představitelé kraje si
potvrdili podrobný harmonogram stavby, která by v případě Ústí nad
Orlicí měla být dokončena na podzim 2020. V případě Pardubic bude
podrobnější harmonogram představen na příštím koordinačním jednání.
„Máme za sebou již několik kol jednání o konkrétní podobě
centrálního příjmu v Orlickoústecké nemocnici, kdy jsme si
vyjasnili, jakou podobu má stavba mít včetně vnitřního uspořádání
jednotlivých pater. Nyní si upřesňujeme harmonogram celé výstavby,
která je rozdělena na dvě etapy. Cílem je jednoznačně plnění termínu
dokončení stavby v průběhu roku 2020 tak, jak bylo slíbeno na
počátku tohoto volebního období. Na tom trvám a uděláme vše pro to,
abychom stavbu v tomto roce dokončili,“ uvedl hejtman Martin
Netolický.
- „Projektová dokumentace
je v případě Ústí nad Orlicí rozdělena do dvou částí. Tou první,
která bude zahájena již v letošním roce, je výstavba ostatních
objektů s dokončením v roce 2019. V něm bude zahájena druhá etapa,
která spočívá ve výstavbě samotné hlavní budovy centrálního příjmu,“
uvedl 1. náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
- Společně s nemocnicí v
Pardubicích se v současné době jedná o zařízení pavilónové bez
jednotného příjmového místa, což je pro pacienta nepřehledné a
nepohodlné. „Oba projekty jsou hlavními investičními prioritami v
krajském zdravotnictví. Pro mne osobně je velice důležité, že se do
debat o vnitřním uspořádání zapojili také jednotliví primáři a
lékaři, kteří se na pracovištích každý den pohybují,“ dodal
Ladislav Valtr, krajský radní pro zdravotnictví.
-
Východočeské muzeum v Pardubicích a Zámek
Pardubice
-
v loňském roce přivítaly více než 136 tisíc
návštěvníků.
-
Výstavy a bohatý program přitáhly
o 26 tisíc lidí více než v roce 2016. Je to zatím vůbec
nejvyšší návštěvnost, kterou muzeum zaznamenalo.
„Zámek Pardubice je jednoznačně
nejatraktivnějším objektem ve vlastnictví Pardubického
kraje. Východočeské muzeum, které celý objekt spravuje,
vyvíjí velké úsilí pro jeho propagaci a stále větší nabídku
zajímavých programů,“
uvádí 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.
-
Počet
návštěvníků výrazně roste druhým rokem. Rekordní je
jak celková návštěvnost areálu, tak i samotného muzea.
„Výstavy, expozice a jejich doprovodné programy včetně
přednášek si loni užilo 66 tisíc lidí,“ říká ředitel
Východočeského muzea v Pardubicích Tomáš Libánek. „Souhra
národní kulturní památky a významného muzea nabízí mnoho
témat a spojuje odbornou práci a péči o naše kulturní
dědictví. Proto se muzejní i zámeckou dramaturgii snažíme
koncipovat tak, aby si zde poučení i zábavu našel téměř
každý,“ vysvětluje Libánek. Táhly především nové výstavy
a prohlídkový okruh rytířskými sály a kaplí Tří králů.
Nejnavštěvovanější výstavou byly České korunovační klenoty
na dosah, které loni navštívilo přes deset tisíc lidí, dále
výstava lega a retrovýstava Tak jsme žili ve 20. století.
-
Kulturní program v režii muzea
uspěl s novými i zavedenými akcemi. Velké oblibě se tradičně
těšily Velikonce na zámku a Krajské dožínky, které loni
navštívilo 11 tisíc lidí. „Divadelní festival
Pernštejn(l)ove a dětský den se úspěšně zařadily mezi
zavedené podniky jako je Pardubická muzejní noc. Letos
chystáme druhý ročník netradičního maškarního večírku Paní
pávová čeká,“ říká Kateřina Procházková, vedoucí úseku
prezentace a služeb. V areálu zámku se konala také řada akcí
externích organizátorů, ty loni navštívilo 48 tisíc
lidí. Velkou měrou se na tom podílel Sportovní park
Pardubice, Pardubický festival vína a Pernštýnská noc.
-
Pardubický kraj má se Zámkem
Pardubice velké plány v návaznosti na dva evropské projekty,
které se začínají rozjíždět. „Jejich cílem je v několika
příštích letech vyprofilovat tři hlavní funkce Zámku Pardubice
– především ho prezentovat jako historickou pernštejnskou
rezidenci, samozřejmě zároveň jako moderní muzeum a
v neposlední řadě jako místo pro kulturní a společenské
události. K tomu potřebujeme prostory, kde je nyní umístěna
Východočeská galerie, a kde mimo jiné vyroste návštěvnické
centrum a přestěhují se sem některé expozice. Zároveň se
výsledně uvolní velký sál ve 2. patře paláce pro kulturní a
společenské účely. Spolu s některými dalšími rekonstrukcemi
musíme počítat s tím, že to na čas provoz na zámku omezí, ale
výsledek bude stát určitě za to,“ dodal Roman Línek.
-
V Moravské Třebové vzniká
unikátní obor pro piloty a mechaniky
-
Na
Gymnáziu Moravská Třebová pokračují přípravy na otevření učebního
oboru zaměřeného na letectví a výcvik nejen mladých pilotů, ale
také techniků, kterých je v české armádě nedostatek. Hejtman
Martin Netolický proto znovu jednal se zástupci Aeroklubu Moravská
Třebová, města, gymnázia a Úřadu pro civilní letectví o konkrétní
náplni studijního oboru.
-
„Našim cílem je vytvoření technického lycea při stávajícím
gymnáziu. Již od prvního ročníku budou studenti odbornými předměty
připravováni směrem k letecké oblasti. Ve třetím ročníku se budou
moci rozhodnout, zda se zaměří na pilotování nebo spíše na údržbu
a konstrukci letadel. Chceme, aby výukové hodiny byly
započitatelné do vzdělávacích kurzů jak pro získání pilotního
průkazu, tak způsobilosti v dalších profesích s letectvím
spojených. To by mělo být jedním z benefitů tohoto oboru, který
usnadní získání letecké licence nejprve pro plachtaření a poté i
pro pilotování motorových letounů. Budeme proto komunikovat
s Úřadem pro civilní letectví, protože je důležité, abychom
studentům kromě vzdělání, které je dobře připraví na další studium
na vysoké škole, mohli nabídnout i konkrétní osvědčení, které jim
u potenciálních zaměstnavatelů otevře dveře,“ uvedl hejtman
Martin Netolický. „Jednáme také s Vysokým učením technickým
v Brně, které si nadefinovalo, jak by měl být absolvent školy
připraven pro návazný vysokoškolský obor. Jedná se především o
posílené vzdělávání v matematice, fyzice a cizích jazycích, na což
je škola dle paní ředitelky již nyní připravena, takže by se
nemělo jednat o výraznou překážku,“ sdělil hejtman Martin
Netolický s tím, že nyní bude upřesněna hodinová dotace
jednotlivých předmětů. Do 30. září je nutné podat žádost o
registraci nového studijního oboru na Ministerstvo školství
mládeže a tělovýchovy ČR.
- Po
jednání se zástupci školy se uskutečnila debata studentů
s Martinem Šonkou, který patří dlouhodobě mezi špičkové
akrobatické letce v rámci seriálu Red Bull Air Race.
-
-
Tlak na
urychlení modernizace silnice se vyplatil
-
Rada
Pardubického kraje na svém pondělním jednání schválila výběr
dodavatele na modernizaci silnice II/324 v úseku Pardubice –
Staré Hradiště. Jedná se o první stavbu, která byla vysoutěžena
s využitím pomocného kritéria délky dokončení stavby. Ta v tomto
případě nepřesáhne 60 dní. Výsledná cena díla činí necelých 16
milionů korun bez DPH.
- „V minulosti se nám zdálo, že doba realizace některých
staveb je nadhodnocená a zbytečně jsou omezování občané
příslušných obcí a řidiči projíždějící naším regionem. Proto
jsme přistoupili k tomu, že je nutné vedle ceny přihlédnout také
k době, za kterou jsou stavební firmy schopné celou stavbu
dokončit a tím zkrátit dobu objízdných tras. Systém, který byl
do současné doby využíván, nenutil dodavatele nasazovat
maximální možné kapacity tak, aby se celá stavba dokončila v co
nejkratším možném termínu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Na příkladu tohoto kilometr a půl dlouhého úseku jsme si
potvrdili, že rozdíly mezi jednotlivými subjekty v termínu
dokončení stavby mohou být až dvojnásobné. Nejkratší nabízená
doba je 60 dní, zatímco nejdelší celých 150,“ doplnil
hejtman Netolický.
- „Modernizace se dočká část silnice směrem z Polabin na
Staré Hradiště, kde bude ukončena před kruhovým objezdem u
fotbalového hřiště. Část silnice v délce přibližně 450 metrů je
z modernizace vynechána, protože bude řešena v rámci
Severovýchodního obchvatu,“ uvedl náměstek hejtmana Michal
Kortyš, který připomněl, že se nejedná o jediný projekt, o jehož
podporu bude kraj žádat v rámci evropských fondů. „Celkem se
jedná o podporu 31 projektů v souhrnné výši dosahující 2,5
miliardy korun. V zásobníku projektů pro tento způsob
financování jsou pouze silnice II. třídy, což je způsobeno
nastavením dotačních podmínek, kdy je možné podpořit pouze
silnice, které navazují na takzvané TEN-T sítě, což silnice III.
třídy nesplňují,“ uvedl Michal Kortyš.
|