Českotřebovský deník 29/2018 (26/1)  
Během roku 20127 ubylo v České Třebové 90 trvale hlášených obyvatel

Počet občanů s TP k 31.12. 2017       15 487      z toho  7 554 mužů a 7 933 žen
Narození:  152 dětí   z toho  81 chlapců a 71 dívek
Úmrtí:  171 osob   z toho 90 mužů a 81 žen
Počet přihlášených občanů:  214
Počet odhlášených občanů: 285
Průměrný věk:  43
Počet občanů ve věku 90 a více:  88  z toho 21 mužů a 67 žen
Střediska kraje jsou na zimní olympiádu dětí a mládeže připravena

Zimní olympiáda dětí a mládeže v Pardubickém kraji odstartuje již tuto neděli. Hejtman Martin Netolický se proto v pátek odpoledne seznámil s přípravou tratí a zázemím areálů v Letohradě, Čenkovicích a na Dolní Moravě, do kterých Pardubický kraj ze svého rozpočtu investoval necelých sedm milionů korun. Vzhledem ke zlepšeným klimatickým podmínkám by neměl být podle organizátorů průběh her ohrožen. Všechny areály mají v současné době dostatek sněhu.
První zastávkou inspekční cesty byl Letohrad, kde se hejtman za přítomnosti starosty Petra Fialy a předsedy Klubu biatlonu Letohrad Petra Vlčka seznámil s přípravou tratí a zázemím pro mladé sportovce. „Letohradský klub patří dlouhodobě mezi nejúspěšnější biatlonová centra u nás, a proto jsme se rozhodli v minulosti pomoci s vybudováním zasněžovacího systému v celém areálu. Je to investice, která pomůže nejen letošní dětské olympiádě, ale i při dalším rozvoji mladých biatlonových talentů, protože díky umělému zasněžování bude možné prodloužit zimní sezonu a zkvalitnit tréninkové podmínky,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „V loňském roce jsme v souvislosti s olympiádou uvolnili 2,75 milionu korun na výstavbu kvalitního zázemí pro soutěžící, krytého stání pro rolbu a sněžná děla, ale také na rozšíření lyžařských tratí,“ doplnil hejtman Martin Netolický.
Ten se poté vydal na Dolní Moravu, konkrétně do Skiareálu Větrný vrch, kde se uskuteční soutěže ve snowboardingu a skicrossu. „Pro zlepšení dopravní dostupnosti celého areálu jsme investovali částku tři miliony korun na nezbytné opravy příjezdové komunikace z obce směrem k areálu,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který si celý areál prošel se starostou Dolní Moravy Radimem Novákem.
Na závěr páteční cesty navštívil hejtman Skiresort Buková Hora, kde na sjezdovce Svitavská poměří své síly mladí alpští lyžaři. Areál se proto stal posledním zastavením hejtmanské inspekční cesty. „Na sjezdovce je dnes dostatečná sněhová pokrývka, a proto věřím, že alpští lyžaři budou mít co nejlepší možné podmínky. Krajský svaz lyžařů jsme z rozpočtu podpořili částkou 850 tisíc korun na zlepšení materiálního vybavení. Za tuto částku jsou pořízeny například ochranné sítě, slalomové tyče, startovací bloky či vysílačky,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
 
Italská firma Dinazzano Po převzala další dvě lokomotivy CZ LOKO

ČESKÁ TŘEBOVÁ, 26. ledna 2018. Významný italský železniční dopravce Dinazzano Po převzal v lednu ve městě Regio Emilia další dvě české lokomotivy řady 741.7 společnosti CZ LOKO. Právě v kraji Emilia Romagna budou obě také jezdit v místních terminálech intermodální dopravy. „První dvě lokomotivy 741.7 jsme od CZ LOKO převzali již v roce 2014. Dlouhodobá spokojenost nás vedla k rozhodnutí koupit další dvě. Lokomotiva splňuje veškerá naše provozní očekávání a její spolehlivost je opravdu na vysoké úrovni,“ uvedl generální ředitel Dinazzano Po.
„Pro nás jde o důležitého obchodního partnera, jehož lokomotivy v sytě oranžových barvách jsou významnou referencí naší práce na Apeninském poloostrově. V zemi máme už sedm lokomotiv 741.7 a do konce letošního roku dodáme minimálně ještě další tři,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní a marketingový ředitel CZ LOKO.
V Itálii tyto lokomotivy provozují také společnosti Serfer, Terminali Italia a Francesco Ventura Construzioni Ferroviarie. V Česku a na Slovensku jezdí například u firem Arcellor Mittal, SD – Kolejová doprava, Agrofert, Strabag Rail a ŽSR. Oblíbené jsou i v Turecku, kde je využívají železárny nebo obsluhují strategický podmořský tunel Marmaray. Celkem jich ve světě jezdí téměř padesát.
Čtyřnápravové posunovací lokomotivy řady 741.7 jsou určeny především pro posunovací službu, kontejnerové terminály a přístavy. Používají je také průmyslové podniky s vlastní kolejovou přepravou a stavební firmy, zabývající se železničním stavitelstvím. Uživatelům přinášejí především nízké provozní a údržbové náklady a snadnou obsluhu. CZ LOKO je nabízí včetně komplexní údržby, tzv. fullservice,.Ten v Itálii zajišťuje dceřiná společnosti CZLOKO Italia.
Z návštěvy hejtmana v Letohradě

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický v rámci pravidelných cest po regionu zavítal v pátek dopoledne do Letohradu. Se starostou města Petrem Fialou, který je zároveň předsedou Sdružení obcí Orlicko, jednal o krajských projektech na modernizaci dopravní infrastruktury v okolí města či rozvoji turismu v oblasti Pastvin.
„V současné době probíhá výstavba okružní křižovatky na silnici II/360 v blízkosti biatlonového areálu, u které předpokládáme dokončení v jarních měsících. Nyní jednáme o dílčích úpravách objezdu tak, aby nedocházelo k problémům zejména pro projíždějící kamionovou dopravu, jelikož se ukazuje, že nájezd je příliš ostrý. Investorem stavby je naše Správa a údržba silnic, se kterou je pan starosta Fiala v kontaktu,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „V příštím roce předpokládáme zahájení první etapy rekonstrukce silnice II/310 směr Lukavice. Zároveň zahájíme projekční práce na navazujících úsecích včetně průtahu obce Lukavice a dále směr Žamberk, jelikož se jedná o velmi důležitou spojnici obou měst,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Ten se starostou obce Petrem Fialou hovořil také o dopravní obslužnosti celého regionu směr Pardubice a dále na Prahu. „Po změně jízdního řádu, která je mezi lidmi velmi chválená, došlo k výraznému zlepšení napojení celého Letohradska s Pardubicemi. V současné době je vlakové spojení pro cestující výhodnější než cesta autem a navíc se ukazuje, že tyto spoje mohou pomoci také rozvoji cestovního ruchu,“ uvedl starosta Letohradu Petr Fiala.
Cestovní ruch byl druhým stěžejním tématem jednání, jelikož celá oblast Sdružení obcí Orlicko zahrnuje také rekreační oblast Pastviny. „Opětovně jsme otevřeli otázku oživení turistické lokality v okolí údolní přehrady Pastviny, kde je potřeba provést nezbytnou opravu místní komunikace ve vlastnictví a katastru obcí Nekoř a Pastviny, která lemuje téměř po celé délce vodní dílo a nachází se na ní řada chatových oblastí, kempů a penzionů. Tato silnice je nejvýznamnější trasou nejen pro vozidla, ale také pro pěší a cyklisty. O tomto tématu jsme v minulém roce jednali opakovaně a nyní je potřeba celou věc posunout dále. Sdružení obcí Orlicko chce proto využít krajský dotační program na rozvoj infrastruktury cestovního ruchu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.