Jsem
rád, že se zde konečně na iČtZ otevírá téma, které trápí i mě. Tím
jsou protihlukové zdi, které mají vyrůst okolo kolejí a nádraží v
České Třebové při přestavbě uzlu. Jsem dlouhodobě proti těmto odporným
zdem, které jsou spíše tahákem na peníze z rozpočtů pro modernizaci
železnic pro firmy, které se zúčastňují tendrů na tyto rekonstrukce.
Shodou okolností se na slovenském webu Vlaky.net hned po Novém roce
objevil příspěvek nazvaný: Protihluková opatření na železnici.
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6734-Nase-tema-Protihlukova-opatreni-na-zeleznici/
-
Autor rozebírá tyto
stavby, dokládá jejich prospěch i zbytečnosti několika studiemi,
poznatky z cest u nás i v zahraničí. Poměrně rozsáhlá diskuze pod
článkem dokládá, že mnohým lidem není tento problém cizí a vetšinou
protihlukové stěny odsuzují. Odporné zdi u kolejí znepříjemňují
cestování, hluk se vrací zpět do vlaků a průjezd mezi těmito stěnami
je stejně nepříjemný jako jízda dlouhými tunely.
-
V právě uplynulém roce
vyplavaly na veřejnost plány o přestavbě uzlu Česká Třebová, kde
jsou plánovány několika kilometrové až 5 metrové zdi okolo opravené
trati. Vlaky mezi Odbočkou Parník a Českou Třebovou zde projíždějí
městskou zástavbou a zde v letech 2019-23 mají vyrůst několika
metrové zdi. Cestující přes Českou Třebovou se tak dostanou do
jakéhosi tunelu, který jen nemá klenbu. Ty se potáhnou několik
kilometrů, rozdělí ještě více město, než doposud rozděleno železnicí
je. Je otázkou zda je opravdu hluk z jedoucího vlaku tak závadný,
jak je předkládáno. Možná to je jen výsledek betonových lobby, které
přes své vlivné lobbisty a spřátelené poslance a politiky
nepropašovaly příslušné zákony. A nemusí to být jen vlivem těch
českých, ale hlavně nadnárodních kolporací, které vše protlačily v
legislativě EU.
-
Hluk z jedoucích vlaků
tu opravdu je, ale položme si otázku, co jej způsobuje, kromě
vlastní jízdy. Přes Českou Třebovou vedou elektrifikované tratě,
elektrické lokomotivy jsou vesměs méně hlučné než motorové. Pakliže
jsou vlaky osobní dopravy tvořeny novějšími elektrickými jednotkami
(InterPanter, pendolino, jednotky Leo Expresu) je hladina hluku opět
nižší. Na druhou stranu je průjezd nákladního vlaku třeba o váze
2500 tun, tažený 2 až 3 lokomotivami řady 740 někdy v noci ve 2
hodiny opravdu velmi nepříjemný i pro obyvatele, kteří nebydlí přímo
u trati. Zajímavé je, že ti co bydlí těsně u koleji nepociťují tolik
hluk z vlaků, spíš otřesy a na hluk si stěžují hlavně obyvatelé,
bydlící dále od kolejí.
-
V zahraničí se s
protihlukovými stěnami můžeme také setkat, ale i zde se všeobecně
tyto stěny nelíbí. Ale mají i lepší řešení. Např. okolo Königsteinu,
kde se trať kroutí okolo Labe rovněž zástavbou, mají místo
protihlukových zdí mezi kolejemi gumové vložky, které tlumí rachot
vlaků. Nakonec, co způsobuje největší hluk ze železnice? Jsou to
hlavně nákladní vozy starších konstrukcí, kovové zdrže při brždění a
zde je třeba hledat cestu jak snížit hladinu hluku. Poslední ale i
první věcí v celé této problematice jsou peníze. Jak jsem již
zmínil, stavba betonového monstra v délce několika kilometrů a ve
výšce několika metrů rozhodně značně prodraží stavbu či
rekonstrukci. Ty peníze jsou nakonec z kapes nás všech. Na jedné
straně nám tyto prostředky chybí třeba na vybudování mostů a
nadjezdů, či jenom přechodových lávek, nebo podchodů pro pěší a zde
se zbytečně proinvestují do pasivních zdí. Stavebním firmám to je
více méně jedno, nakonec jsou to ony, které stěny postaví a
vyinkasují velice slušné peníze. Betonová lobby si pěkně mne ruce.
-
Já osobně bydlím asi
150 metrů od rušného nádraží v České Třebové, hlavně cítím ty
vibrace při průjezdu nějakého těžkého vlaku, hluk už tolik ne a v
zimě při zavřených oknech vlastně ani nevím, že je zde nějaká dráha
je. Možná je to dáno tím, že náš dům je stíněn sídlištěm, ale bydlím
u frekventované silnice a zde mě hluk a prašnost trápí podstatně
více než hluk od dráhy. Ale je to pouze můj osobní názor. A jiný
názor na hluk z provozu železnice mohou mít obyvatelé sídlišť na
Trávníku, nebo na Lhotce. Mám zkušenosti, že jedoucí vlak je slyšet
konkrétně v okolí České Třebové na Horách, v Hliníkách atd., než
bezprostředně u kolejí, či třeba v jiných částech města. A zde
docela pochybuji, že hluk protihlukové stěny zachytí a právě na
Horách a v Hliníkách nebudou vlaky slyšet. Nakonec dráha je zde více
jak 170 let, vlak projede, ten hluk trvá jen po dobu průjezdu vlaku,
pak nastane ticho.
-
Průjezd rychlíků,
různých jednotek, prohánějících se po síti SŽDC je téměř nehlučný,
více problémů co se týče hluku je v nákladní dopravě, nebo při
činnosti seřaďovacího nádraží. Ale i ten se v průběhu let zmírnil,
veškerá komunikace při posunu nyní probíhá prostřednictvím
vysílaček, žádný staniční rozhlas nikde neřve do noci. Také
intenzita ranžíru zdaleka není taková, jako třeba před 30 léty.
Podstatně více hluku v krajině dělají právě silnice a dálnice. Auta
jezdí neustále, hluk silnice, či dálnice je slyšet v daleko větší
vzdálenosti, než ze železnice a je permanentní. Protihlukové stěny
by se měly stavět jen v nejnutnějších případech, využívat v co
nejvyšší míře nových prvků, tlačit na provozovatele modernizovat svá
vozidla a finance pro protihlukové zdi věnovat spíše do staveb, jako
jsou třeba nadjezdy a eliminovat křížení železnice a silnice, nebo
černé přechody pro chodce, kterých je okolo České Třebové docela
dost. A další se opět vytvořil po uzavření tunelů u Korada pro
chodce.
-
Výše
zmíněný článek na webu Vlaky.net dává také několik návodů, jak
eliminovat hluk z činnosti železnice bez nevzhledných betonových
zdí, které uvítají jen sprejeři. A nepomohou stěny ani skleněné, ty
jsou železničním provozem za nějaký čas znečištěny tak, že jsou
rovněž neprůhledné a nejsou imunní proti sprejerům.
-
Pavel Stejskal
|