- Přestavba jednoho z
posledních úseků železničního koridoru - uzlu Česká Třebová se pomalu,
ale jistě přibližuje a již jsou známy základní změny, které přestavba
uzlu přinese a také základní problémy, které při rekonstrukci
vzniknou. Pomineme-li problémy spojené s vlastní realizací stavby v
hodnota až 6 miliard korun, pak to budou především trvalé změny, které
pozmění podobu města a komunikační spojení přes železniční trať, která
měří na katastru města několik kilometrů a rozděluje město na dvě části.
- Velká část finančních
prostředků je určena na protihluková opatření, tedy především
betonové protihlukové stěny. Místo pohledu na přijíždějící vlaky budeme
mít železnici schovanou na většině města za betonovou zdí s výškou 3
metry, někde i vyšší. Železniční trať je vedena na velkých úsecích
na vysokých náspech a tak tyto betonové zdi nudou mít šanci skutečně
vyniknout. Ke zkrášlení města to jistě nepovede. Přitom rychlost
projíždějících vlaků se zvýší při průjezdu uzlem jen na 80 km/h.
- Nic s tím nenaděláme.
Investor musí splnit příslušné normy a to je hlídáno již při
přípravě projektu. A tak můžeme bojovat o to, aby bariéry nebyly podél
Sadové ulice vysoké 5 metrů, jak se navrhuje, ale jen třeba
tři metry, i když to velký rozdíl nebude. Vysvětlit nám to
přijedou odborníci ze SUDOPu Praha, připravuje se veřejné představení
projektu. Ale budeme se moci jenom ptát, nikoliv připomínkovat.
- Na internetu se můžeme
dočíst o tom, že někde jinde bojovali a vybojovali podstatné změny
projektu (již v roce 2013). Jde o spor o přestavbu trati na
katastru obce Tetčice (u Rosic u Brna) na trati 240 Brno -
Jihlava. (viz další text)
- Srovnání ovšem kulhá.
Nejde o hlavní koridor jehož přestavbu financuje EU, ale o vedlejší
jednokolejnou trať. Dále uvedený text tedy není návodem jak postupovat,
ale ukázkou, že nějaké možnosti asi ještě existují.
-
Jde o text z webu
Moderniobec.cz,
autorka článku Soňa Štossová je
starostkou
obce Tetčice.
-
-
Tetčice se zasadily o vybudování nízké protihlukové
clony, občané nelitují
-
Nedávno se v
tisku objevila zpráva, že Tetčice získaly Cenu poroty v soutěži
Technologie roku 2013 v rámci vyhlášení výsledků 11. ročníku soutěže
Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2013. Dle poroty jde o
průlom v protihlukových opatřeních. Pilotní aplikace nízké protihlukové
clony prokázala možnost rovnocenné náhrady vysokých protihlukových stěn.
Za tímto krásným oceněním ale stojí poměrně dlouhý boj obce Tetčice v
čele s bývalým starostou Martinem Ambrosem a obyvatelů ulice Sušilova s
úřady.
-
Pro obyvatele,
jejichž domy sousedí s kolejnicí umístěnou na náspu (mnohé domy se se
svými okny dostávají dokonce i pod úroveň tohoto náspu), byla výstavba
3,5metrové zdi zcela nepřípustná. Před okny by jim vyrostlo betonové
nevzhledné monstrum bránící ve výhledu. Jak sami obyvatelé říkají, na
hluk jsou již zvyklí, bohužel dle dnešních norem a hlukových studií se
protihlukové zábrany staví téměř všude. Ani Tetčice nejsou výjimkou.
Tříapůlmetrové stěny si vyžádali pracovníci krajské hygienické stanice,
kteří postupovali na základě tehdy platného nařízení vlády.
-
Obec Tetčice
automaticky bránila zájmy svých občanů a podala námitky vůči územnímu
rozhodnutí stavebního úřadu v Rosicích. A když je potvrdil i krajský
úřad, obrátilo se vedení Tetčic na soud. To se psal rok 2012 a média nás
pranýřovala, že obec zhatí celý projekt modernizace tratě, protože
místním vadí vysoké protihlukové stěny.
-
Rok 2013 již byl
ve znamení dobrých zpráv, našlo se jiné řešení. Místo betonových
vysokých stěn se podél koleje objevil jen 75 cm vysoký odhlučňovací plot
ze speciálního materiálu, který dokáže pohlcovat hluk. Jak uvádějí
experti, stěna je blízko ke zdroji hluku, takže pokrývá rozptyl hluku od
kolejnice a má vnitřní stranu pokrytou absorpční vrstvou, takže část
hluku se přemění v teplo. Její montáž navíc není časově náročná, nehyzdí
krajinu a náklady na takovou stěnu jsou podstatně nižší než na běžné
betonové stěny. Průběžně se v roce 2013 testovalo, zda nízké stěny splní
limity hygienických úřadů. Měření bylo úspěšné. Nové protihlukové
opatření je stále na svém místě a místním vyhovuje. Navzdory všem
kritikům se podařilo dosáhnout uspokojivého řešení. Věřím, že tuto
technologii bude možné použít i na dalších tratích po celé republice.
Toho, že to lze, je naše obec zářným příkladem.
-
SOŇA ŠTOSSOVÁ
-
-
Clony
jsou vysoké 0,73 m, díky čemuž jsou vhodnějším řešením pro obydlené
části, protože nebrání výhledu do krajiny jako klasické protihlukové
stěny o výšce 3 m. Další z mnoha výhod je lepší přístup k trati pro
záchranáře a pro evakuaci cestujících v případě nouze.
-
První realizace nízké
protihlukové clony proběhla v roce 2013 v obci
Tetčice,
kde byla občany zamítnuta výstavba vysoké protihlukové clony, která
by bránila ve výhledu. Zde bylo dosaženo útlumu pro osobní vlaky a
rychlíky o 6,23 až 6,91 dB (ve výšce 1,2 m nad temenem kolejnice ve
vzdálenosti 7,5 m od osy koleje při rychlosti 80 km/h) a pro
motorové jednotky útlum až 11,5 dB (při rychlosti 60 km/h). Měření
bylo po více než půlročním provozu zopakováno a potvrdilo
srovnatelné výsledky s běžnou protihlukovou stěnou.
-
-
Plánovaný rozsah protihlukových stěn v České Třebové
|