Tip stavebním úřadům, jak chránit hodnotné stavby
Zdroj: Veřejný ochránce práv
Ombudsmanka vydala „návod“, jak by měly stavební úřady posuzovat
případy, kdy stavební úpravy změní vzhled stavby. Kvůli nejednotnému
postupu úřadů dochází podle ombudsmanky v některých případech k
necitlivým a nevratným zásahům do architektonických hodnot staveb,
které sice nejsou památkově chráněné, ale spoluutvářejí vzhled obcí
a měst.
Podle stavebního zákona je třeba stavební povolení k takovým
úpravám, kterými dochází ke změně vzhledu stavby. Výklad neurčitého
pojmu „změna vzhledu stavby“ je přitom ponechán na stavebních
úřadech. Ty musí při vydávání stavebního povolení posuzovat nejen
změnu vnějších prvků stavby, ale vyhodnocovat změnu také
v souvislosti s charakterem okolní zástavby a s charakterem území
v jejich správním obvodu. V praxi však dochází k neodůvodněným
rozdílům v tom, jak jednotlivé stavební úřady změnu vzhledu stavby
posuzují. Ombudsmanka se proto rozhodla vydat Desatero dobré praxe
pro posouzení stavebních úprav měnících vzhled památkově
nechráněných staveb. Stavebním úřadům by měl tento „návod“ pomoci
řádně a transparentně vyhodnocovat stavební úpravy zejména
architektonicky a urbanisticky hodnotných staveb.
„Chránit architektonický obraz obce či města je úkolem místních
samospráv a děje se tak v první řadě prostřednictvím kvalitních
územních plánů. Stavební úřady však musí ke kultivaci prostředí
přispívat tím, že budou svými rozhodnutími uvážlivě chránit
a rozvíjet hodnotu staveb i urbanistického celku obecně,“vysvětluje ombudsmanka Anna Šabatová důvody vydání Desatera.
Stavební úřad musí podle ombudsmanky především shromáždit podklady
o rozsahu předpokládaných, či již dokončených stavebních úprav
a objektivně vyhodnotit, zda se vzhled stavby změní či změnil.
Posuzuje přitom vnější viditelné části, tj. zejména výšku
a orientaci stavby, její rozměry a tvar, stavebně technické
provedení fasády a její barevnost, tvar střechy, umístění a členění
okenních a dveřních výplní. Vzhledem k tomu, že stavební úřad má
přispívat ke kultivaci existujícího prostředí, musí při posuzování
stavebních úprav současně přihlížet také k zasazení stavby do území,
k charakteru okolní zástavby apod. Pokud například dojde k zateplení
stavby, současně jsou odstraněny zdobné prvky fasády, okna jsou
vyměněna za tvarově odlišná a fasáda dostane novou barvu, jde zcela
jednoznačně o stavební úpravy, které mění vzhled stavby a mohou být
provedeny jen na základě stavebního povolení. To by stavební úřad
neměl vydat, jestliže by změna vzhledu stavby narušila
architektonický a urbanistický ráz stávající zástavby. V případě
pochybností by stavební úřad měl přizvat k posouzení stavebních
úprav odborníka, např. autorizovaného inspektora, znalce nebo
specializované odborné pracoviště.
Desatero v bodech
-
Stavební úřady posuzují změny vzhledu staveb jednotně. Jejich
praxi sjednocuje Ministerstvo pro místní rozvoj
-
Stavební úřady pracují s neurčitým právním pojmem „změna vzhledu
stavby“
-
Stavební úřady hodnotí případy objektivně a vychází z výkladů
ministerstva a soudní judikatury
-
Stavební úřady posoudí stavební úpravy komplexně podle jejich
skutečného rozsahu, nikoliv jen podle vyjádření investora či
projektanta stavby
-
Stavební úpravy nesmí narušit urbanistické a architektonické
hodnoty stávající zástavby
-
Stavební úřady postupují ve stavebním řízení v součinnosti s
ostatními orgány státní správy
-
Stavební úřady posoudí námitky imisí, které bude stavba po
dokončení stavebních úprav vyvolávat
-
Stavební úřady v případě pochybností přizvou k posouzení
stavebních úprav odborníka
-
Stavební úřady prošetří podnět, informující o provedení
nepovolených stavebních úprav
-
Stavební úřady svůj postup řádně evidují ve spisu
Podrobné desatero dobré praxe je k dispozici
zde (1.1 MB, Adobe
Acrobat dokument).
Posuďte sami,
zda se nám toto v České Třebové dobře daří ... |