Říkali nám „bachmači“
-
Tímto oslovením nám říkali, když jsme v povinné vojenské
službě sloužili jako příslušníci stavebních oddílů železničního vojska.
Používali ho mnohdy ti, kteří většinou ani neznali význam a vznik tohoto
slova, myslíce, že oslovení má pejorativní význam, opak je pravdou.
-
K tomu uvádím trochu
historie. Vznik železničního vojska je spjatý s úsilím o získání
samostatnosti Československa a to vojenským vystoupením čs. legií na
Rusi. Vojenské střetnutí legií s postupujícím nepřátelským německým
vojskem, v situaci, která vznikla po uzavření Brestlitevského míru dne
3. března 1918, došlo právě u ukrajinského města Bachmač, při bojích o
důležitou železniční křižovatku. Bitva se udála ve dnech 8 až 13 března
v r 1918, kdy čs. legie dobyly a uhájily železniční uzel proti značné
německé přesile, v bitvě šlo o bytí či nebytí legií na Rusi. Ovládnutím
železnice bylo umožněno soustředění a formování legionářského vojska ze
západní Ukrajiny a odjezd ešalonů s legionáři po transsibiřské
magistrále na východ do Vladivostoku.
-
Při
bojích se tehdy vyznamenal 6. Hanácký střelecký pluk, který má nyní
k připomenutí této bitvy pamětní desku na budově Krajského vojenského
velitelství v Olomouci a také je tam pojmenovaná ulice názvem Hanáckého
pluku. V bitvě u Bachmače padlo 145 legionářů a 200 jich bylo zraněno,
ztráty německých vojáků ale byly také vysoké. Při bojích se vyznamenal
i velitel 3. praporu, kterým byl kpt. Ludvík Krejčí, pozdější brigádní
generál a náčelník generálního štábu československé branné moci
v kritické mnichovské době. Toho vyznamenal Řádem bílého lva až
prezident in memoriam v roce 2017, zemřel totiž už v roce 1972 v
hodnosti vojína v nemocnici v Ústí nad Orlicí. Vojáci legií tehdy při
jízdě vlaků po transsibiřské magistrále museli řešit nejen vojenskou
situaci ve složitých podmínkách občanské války ale také provoz a
odstraňování poškození na železniční trati vzniklých válečnými událostmi
a tam je příčina vzniku zárodku specializace vojenské železniční
odbornosti, a již tam proto byly vytvořené železničářské jednotky
legionářského sboru.
-
Význam železnice pro
vedení války a obrany státu si v té době uvědomovaly všechny evropské
vlády včetně vlády nově vzniklého samostatného Československa. Již
předseda branného výboru Národního výboru František Udržal, rodák
z Dolní Rovně u Pardubic, který byl opakovaně pozdějším ministrem
národní obrany a předsedou vlády za první republiky, organizoval vznik a
dislokace železničních útvarů. Už v roce 1919 vznikl v Pardubicích
železniční pluk, který byl umístěn v prostoru u řeky Chrudimky, kde se
vybudovalo cvičiště, ubytovací budovy pro vojáky a sklady pro techniku.
Z pluku vznikla železniční brigáda a rozšířila se síť železničních
útvarů po celém Československu. Později železniční brigáda obdržela
v r. 1959 od prezidenta republiky čestný název „ Bachmačská“, vojsko
se vyčlenilo ze ženijního vojska a vzniklo samostatné železniční vojsko.
Činnost při výcviku se soustředila nejen na stávající železniční síť ale
i do jiných dopravních oblastí.
-
Železniční vojsko se
např. podílelo na výstavbě nyní již snesené lanové dráhy od chrudimské
firmy Wiesner z Jánských Lázních na Černou horu a to stavbou pomocné
montážní lanovky, po 1. světové válce opravila most přes Dunaj ve
Štúrově, který ale byl zničen v následující 2. světové válce a byl
obnoven až v nedávné době z prostředků EU (Maria Valeria híd) a dále se
podílelo na rozšiřování železniční sítě. Při stavbách hraničních
opevnění budovaných na obranu první republiky stavěli železniční vojáci
k těmto objektům lanovky a drážky pro dopravu stavebního materiálu.
-
Po 2. světové válce
železniční vojsko v rámci výcviku provádělo jednak opravy poškození žel.
tratí válkou, ale dále také generální obnovy a stavbu nových
železničních tratí, např. budovalo širokorozchodnou trať Čierna nad
Tisou – Haniska při Košicích, výstavbu Polanecké spojky, Trať Družby,
novou trať Havlíčkův Brod – Brno, výstavbu kolejiště Východoslovenských
železáren a každý rok provedlo obnovu v průměru cca 50 km železničních
tratí. Málokdo ale ví, že se také podílelo na některých významných
stavbách jako byly v Praze Nuselský, Barrandovský most nebo most
Barikádníků a také na výstavbě nové budovy Federálního shromáždění a
jako technicky obtížnou práci lze považovat pomocnou stavbu více jak 90
m vysoké středové podpěry při stavbě Žďákovského mostu pomocí
stavebnice PIŽMO ale zejména její následnou demontáž z již zatopené
Orlické přehrady.
-
-
Vojáci železničního
vojska také působili v České Třebové při demontáži železobetonového
Herzánova mostu na brněnském zhlaví železniční stanice, v místě
nynějšího podchodu u firmy Korado. Most bylo nutno odstranit z důvodu
výstavby seřaďovacího nádraží a přestavby železničního uzlu v 60 letech.
Podařilo se to provést za plného provozu s použitím unikátní technologie
bez výluky provozu což byla mistrovská ukázka ženijní práce. Vojáci
byli ubytovaní ve stanovém táboře umístěného v nedaleké Zádulce. Ve
starých nocležnách v České Třebové, (nyní je tam umístěno Dopravní
vzdělávací středisko), byla umístěna provozní jednotka žel. vojska z řad
vojáků provozních profesí vykonávajících výcvik na železnici v žst.
Česká Třebová. V místě, kde se v prostoru železniční stanice nyní
nachází dopravce kontejnerů Metrans byla také dříve umístěná montážní
základna kolejových polí železničního vojska.
-
Připojuji i svoje
osobní vzpomínky na službu v železničním vojsku, kdy jsem v roce 1968
nastoupil na jednoroční vojenskou službu k železničnímu vojsku, k 9.
mostnímu pluku do Pohořelic u Brna, k mostnímu praporu. Na začátku léta
jsme u železniční stanici Březnice na trati Protivín – Zdice zřídili
svoji základnu. Na této trati jsme jen po dobu letních měsíců jednoho
roku zrekonstruovali 3 železniční mosty a to u obce Lochovice, most přes
řeku Litavku. Původní železniční příhradový most z roku 1875 jsme
nahradili ocelovým nýtovaným mostem vyrobený v polské mostárně. Nedaleko
Březnice, v Dobré Vodě jsme vyměnili původní most přes řeku Skalici za
nový, sestavený ze dvou předepjatých betonových nosníků a třetí most
umístěný v nepřístupném lesním terénu mezi obcemi
Smetanova
Lhota a Ostrovec překlenující ve vysokém náspu řeku Lomnici. Rovněž
původní příhradový ocelový most ze svářkové ocele jsme nahradili také
konstrukcí z předepjatého betonu. Montáž těchto betonových nosníků ze
tří kusů betonových částí byla prováděna a předpínána nedaleko od mostu
u žel. zastávky Ostrovec.
-
Výměna mostů vždy
proběhla v týdenní výluce o to větší a náročnější byla příprava,
zpřístupnění stavenišť a pečlivé provedení přípravných prací. Práce
vykonávali vojáci základní služby, kteří před tím prošli výcvikem
v sídle útvaru v Pohořelicích, kde získali patřičné odbornosti. Chodu
jednotlivých prací a organizaci vojenského života na těchto třech
stavbách velelo jen několik důstojníků z povolání a jednoročních
absolventů. Celá činnost na těchto stavbách byla také zkomplikovaná a
narušená známými srpnovými událostmi roku 1968.
-
Železniční vojsko
vyvinulo ke své činnosti řadu speciálních drážních montážních a
stavebních zařízení a strojů, která se časem odtajnila a začala se
používat i civilními stavebními firmami. Například různé stavebnice
mostů, stavebnice podpěr, pokladače kolejových polí, montážní jeřáby a
další jednoúčelová drážní zařízení. Největší přínos však byl ve výcviku
vojáků, kteří svoji drážní odbornost a nebo získanou technickou
zručnost mohli využít i po odchodu ze základní služby v civilní profesi.
Mnoho dopravních odborníků prošlo vojenskou železniční službou např. i
známý aviatik, pardubický rodák, a pilot Jan Kašpar byl záložním
důstojníkem železničního vojska.
-
Ukázalo se, že
vojenská doprava směřuje k dopravě po silnici, byla zrušena povinná
vojenská služba a tak na základě usnesení Rady obrany státu bylo
železniční vojsko v roce 1994 zrušeno.
-
Letos v říjnu budeme
vzpomínat 100. výročí vzniku samostatného Československa. Již v březnu
bychom si ale měli také připomenout 100. výročí bitvy u Bachmače, která
vzniku republiky předcházela a vzniku železničního vojska v samostatném
Československu a jeho činnosti a přínosu nejenom na železnici a to
v celém bývalém Československu.
|