Několik otázek
pro flétnistu
Jana Ostrého
a klavíristku
Silvii Ježkovou
před
únorovým koncertem KPH
Zaregistroval jsem, že dost často
v den
Vašeho koncertu v jednotlivých
městech navštěvujete místní ZUŠ,
kde prakticky vyučujete a věnujete se zdejším žákům. Plánujete takovéto
setkání i v České
Třebové?
J. O. Ano, plánujeme. Moc rád
sleduji atmosféru
na každé
ZUŠ, kterou se Silvií navštívíme. Tyto
předkoncertní návštěvy přinášejí nejen osvěžení pro pedagogy a žáky dané
ZUŠ, ale i své
plody. Již několik flétnových
žáků z těchto „odpolední“ studuje
na konzervatoři a další
přijdou nyní v lednu k přijímacím
zkouškám!
S. J. Navíc takto společně strávené
odpoledne do značné
míry změní i atmosféru
a dopad večerního koncertu. Už se známe, vzájemný vztah je osobnější,
čímž někdy i hudba může promlouvat konkrétněji.
Řekla bych, že děti potom dokáží vyposlechnout i složitější skladby,
protože jsme schopni je zaujmout více než pro ně cizí člověk. Nehledě
k tomu, že žáci i pedagogové
si mohou na koncertě ověřovat,
jestli rady a principy, které
jsme odpoledne doporučovali,
skutečně v praxi využíváme.
Myslím, že takovýto
kontakt je pro zúčastněné žáky, ale i pedagogy nesmírně obohacující a
prospěšný. Jak důležitý je pro Vás
přístup
žáků, kteří někdy navštěvují hodiny hry na flétnu
hlavně jako nutnou terapii při astmatických potížích?
-
J. O. Jako dítě jsem trpěl slabým
astmatem. Když jsem nebyl přijat do ZUŠ na klavír, rodina rozhodla, že
tedy budu chodit na Dřevěnou píšťalku
profesora V. Žilky, který v té
době začal propagovat zobcovou flétnu
nejen jako hudební nástroj, ale i jako
rehabilitační
cvičení pro astmatiky. Po dvou letech si mě vybral do svého
souboru – Pražského
flautina – a stal jsem se též
jeho žákem. Díky jeho vzoru jsem již asi od 9 – 10 let věděl, že chci být
flétnistou.
Toto přání mi ještě později umocnil prof. F. Malotín
v ZUŠ
Voršilská. Bez těchto dvou
pedagogů bych určitě flétnistou
nebyl. Děkuji, páni profesoři!!!
-
Asmatické
děti by měly
spíše hrát na zobcovou flétnu,
s těmi však do kontaktu nepřicházím.
Mohu jen prozradit, že znám několik slavných
flétnistů
a ti mají též astma.
-
Vy jste začal hrát také
kvůli astmatu. Měl jste velké štěstí, že jste se stal žákem prof.
Žilky. Jak moc Vám jeho přístup pomohl jako pacientovi a jak moc jako
muzikantovi?
-
J. O. Jako pacientovi nemohu až tolik
posoudit. Určitě ale pravidelné
hraní nějakým způsobem pomáhá.
Jako muzikantovi jednoznačně! Na jeho důsledné
a přísné
metody vzpomínám stále častěji a
raději, jelikož mi přijde,
že v současném
stavu školství a společnosti je stále těžší a složitější dovést
dítě, později studenta, ke zdárnému
výsledku jeho práce. Podobné
stesky slyším i od trenérů
ve sportu.
Studoval jste hru na flétnu
nejen doma, ale i v zahraničí (Francie). Jak důležitá je pro hudebníka
zahraniční zkušenost a poté
další
kontakt se zahraničním publikem?
-
J. O. Zahraniční zkušenost byla pro
mě vynikající, někomu ale zase na druhou stranu vyhovovat nemusí.
Zpočátku je třeba snést
často vysoké
nepohodlí,
finanční problémy
a řadu jiných nesnází. V kombinaci s výborným vzděláním, na které
jsem měl štěstí
ve třídě
proslulého
flétnisty
prof. Ph. Bernolda, je to z mého
pohledu excelentní „škola života“.
-
Uslyšíme od Vás
Rondo e moll od Franze
Xavera Mozarta, syna W. A. Mozarta.
Čím
Vás tato krásná
skladba oslovila a jak vnímáte rozdíl mezi tvorbou těchto skladatelů?
-
J. O. Rondo F. X. Mozarta je torzo
sonáty pro flétnu
a klavír. Je velká škoda, že autor
sonátu nedokončil a zůstala nám
pouze tato věta. Franz Xaver otce nepoznal a jeho hudba je již odlišná.
Blíží se Hummelovi (oba byli vynikající klavíristé)
a v něčem i ranému
Schubertovi.
-
Jakou hudbu nejraději posloucháte a jakou nejraději hrajete?
-
J. O. U mě je to jednoduché.
Moc rád hraji J. S. Bacha, W. A. Mozarta, J. Haydna, F. Schuberta, S.
Prokofjeva; tytéž autory si i s chutí poslechnu na koncertě či z CD,
DVD. Pouze k poslechu se pak přidájí
další
z titánů, kteří nepsali skladby pro flétnu
a zahrát si je tudíž nemohu –
L. van Beethoven, R. Schumann, J. Brahms, A. Dvořák,
P. I. Čajkovský, A.
Bruckner, R. Wagner, I. Stravinský…
-
S. J. My klavíristé
máme k dispozici o mnoho širší
výběr skladatelů i
repertoáru. K interpretačním
favoritům mého
kolegy tak mohu přidat
L. van Beethovena, F. Chopina, B. Smetanu, L. Janáčka,
C. Debussyho, B. Bartóka
a jiné.
Pokud bych si ale směla vzít na pustý ostrov s klavírem noty jednoho
skladatele, byl by to pravděpodobně J. S. Bach.
-
K poslechu si ráda pustím (a s chutí
si s nahrávkou
zazpívám) i hudbu jiných
žánrů –
jazz, folk, starší
pop a další.
A nemohu zapomenout na lidové
písničky; bez ukolébavky
si já ani mé
děti snad nedokážeme večerní
usínání představit.
-
Chtěli byste něco vzkázat českotřebovskému
publiku?
-
J. O. + S. J. Na koncert se moc těšíme,
jelikož je program sestaven z vynikajících a krásných skladeb, které
nás
těší
hrát
a znovu a znovu studovat. Myslíme, že tak nabídneme publiku v České
Třebové
výběr z toho nejlepšího, co bylo
napsáno pro flétnu
a klavír. Srdečně vás zveme!
-
Děkuji za rozhovor.
Jaroslav Plocek
-
-
Koncert
flétnisty
Jana Ostrého
-
za doprovodu klavíristky Silvie Ježkové
-
se uskuteční v pátek
23. 2. 2018 od 19,00 hodin
-
v Malé
scéně.
-
-
POZOR, ZMĚNA
!
-
původně se
měl koncert konat 21. 2. 2018
|