Projekt "Seniordoprava" připravil oblastní spolek ČČK Ústí nad Orlici.
Akce byla zahájena v roce 2005 (prosinec) v Ústí nad Orlicí, v České
Třebové byla zahájena od 1. března 2007. Pásku při zahájení tehdy
stříhala také senátorka Ing. Ludmila Müllerová. První vozidlo bylo zn. peugeot
(viz fotografie z 1. 3. 2007).
Dnes již máme s touto formou přepravy desetileté zkušenosti.
V
průběhu roku 2012 bylo pro Senior dopravu zakoupeno nové vozidlo Citroen
C3, který byl pak využíván jako náhradní vozidlo pro všechna města v
okrese, kde se senior doprava poskytuje.
OS ČČK každoročně vydává o provozu seniordopravy podrobnou zprávu se
spoustou čísel. Z nich vyplývá, že počet klientů roste, stejně jako počet
realizovaných jízd, že se jedná o službu chválenou a využívanou.
Rok: 2013 2014
2015 2016
2017
Počet klientů 270
338 342 343
385
Počet jízd 5231 5646
6241 6428
6137
Klienti nejčastěji využívají zpáteční jízdy podle účelu jsou pak
nejčastější cesty k lékaři, na vlak, a za nákupem. Roste také počet
dnů, kdy je služby využívána a pokrývá dnes prakticky všechny všední dny v
roce. OS ČČK provádí mezi klienty každoroční průzkum - anketu. Loni bylo
rozdáno 231 dotazníků, ale vyplněných se vrátilo jenom 107. Klienti měli
možnost služby známkovat jako ve škole. Z odpovědí vyplývá
velká spokojenost s touto službou:
Hodnocení pracovníka - průměrná známka - 1,04
Pomoc při nastupování a vystupování - 1,07
Pomoc při nakupování - 1,09
Pracovní doba, kdy je
seniordoprava poskytována - 1,19
Celkové hodnocení - průměrná známka - 1,06
-
I v roce 2017 bylo tedy pár připomínek bylo k pracovní době seniordopravy,
která je poskytována jen v pracovních dnech. Je třeba napsat, že o
svátcích by pracovník senior dopravy podle průzkumu nebyl využit a také
to, že během letního času má právě
českotřebovská seniordoprava
prodlouženou službu, neboť mezi specifika našeho města patří rozsáhlé
chatové oblasti, které umožňují pobyt venku a senior doprava může zajistit
i vhodný způsob dopravy s tímto cílem. Seniordoprava je využívána poměrně
vyrovnaně po celý rok, podle statistik snad lez vypozorovat snížení zájmu
během prosince.
-
Senior doprava jezdí také mimo město a vozí např. klienty do nemocnice. Seniordoprava
je někdy označována jako TAXI pro seniory, ale není to přesné označení. Je
to doprava smluvní. každý klient musí s provozovatelem - tedy OS ČČK
uzavřít jednoduchou smlouvu, obvykle na více jízd, které se potom
realizují v termínech dle přání klienta. Tuto smlouvu lze uzavřít přímo s
pracovníkem seniordopravy (řidičem) těsně před první jízdou, není to
složitý administrativní úkon. Provozovatel pak umožní odkoupit tzv.
permanentku na 5, 10 nebo i 15 jízd. Další jízdy jsou pak již bez
formalit.
- Aby mohla seniordoprava fungovat, potřebuje sponzoring. Provoz
senior dopravy podporuje město Česká Třebová, další města v regionu,
Pardubický kraj, Oblastní spolek ČČK a další soukromí sponzoři. V rámci
rozpočtu města na rok 20%18 byl schválen příspěvek ve výši 275 tisíc kč,
opět o něco vyšší než loni. Dobré využití seniordopravy je příslibem
toho, že by v dalším období mohla seniordoprava v našem městě využívat
ještě také další vozidlo. V některých exponovaných časech (např.
dopoledne mezi 8 - 11 hodinou) je českotřebovská seniordoprava skutečně
"na roztrhání". Objednání senior dopravy je možné na telefonu
728 417 506.
- Za rok ujede na jízdách pro českotřebovské seniory vozidlo OS ČČK
celkem 26000 - 30000 km, průměrná délka jízdy je 4 - 5 km, při jízdách
mimo město, kterých není během roku mnoho je průměrná délka jízdy do 10
km. Průměrný věk klientů je cca 77 let.
-
Senior doprava však
není taxislužba ani nenahrazuje městskou hromadnou dopravu.
Každý klient musí uzavřít smlouvu na službu senior dopravy
(bez této smlouvy nemůže být přepraven) Klientem může být: senior (již nad
55 let!), osoba zdravotně oslabená, osoba přepravovaná k lékaři či od
lékaře neb děti zdravotně oslabených rodičů.
Jaké auto mám očekávat?
v České Třebové - bílý Renault
Kangoo
I. a II.
|