-
Rusalka,
Gabriela Beňačková i nový památník v Přívratu...
-
Velkolepé zahájení desátého ročníku HFAB
-
Dopoledne v Přívratu bylo velmi slavnostní. Za velké účasti pozvaných
hostů i návštěvníků z širokého okolí byla v Přívratu odhalena nově
instalovaná a restaurovaná pamětní deska na novém podstavci v nově
vytvořeném parčíku u silnice poblíž jeho rodného domu - myslivny čp. 1,
kde se skladatel narodil před 175 lety. Pořadatelé - Obec Přívrat se
svého úkolu zhostila znamenitě a bezchybně, přálo i počasí. Předpověď
hlásila deštivou a studenou neděli, ale skutečnost byla lepší než se
čekalo. Bylo tak možné realizovat tzv. "suchou variantu", celá slavnost
včetně hudebního vystoupení Bennewitzova kvarteta se uskutečnila v nově
vytvořeném areálu. Na slavnosti uvedené místostarostou Přívratu
vystoupil starosta Miroslav Veselý, který přednesl vyčerpávající projev
zaměřený na osobnost hudebního skladatele a dále ředitel Kulturního
centra doc. Mgr. František Preisler, který se zaměřil na význam Antonín
Bennewitze pro českou hudební historii a zejména pro pražskou
konzervatoř. Krátce vystoupil i hejtman Pardubického kraje Ing. Ivo
Toman a starosta České Třebové Jaroslav Zedník. Slavnostní odhalení
nového památníku Antonína Bennewitze, vytvořeného formou Dosoudil Konice
provedl František Preisler. Bennewitz quartet pak zahrál na slavnosti
polku Bedřicha Smetany, také jako pozvánku na večerní zahajovací koncert
festivalu v Malé scéně. Starosta obce Přívrat pak udělil jménem
zastupitelstva obce pamětní listy, které obdrželi členové Bennewitzova
kvarteta a také doc. Mgr. František Preisler, ředitel festivalu
Antonína Bennewitze. Slavnost sledovaly opravdu davy lidí, odměnili
výkon hudebníků i projevy řečníků potleskem. Na závěr slavnosti pak
František Preisler připevnil na obecní prapor novou stuhu připravenou k
letošnímu výročí, která bude připomínat tuto událost a také 175. výročí
rodáka Antonína Bennewitze a 10. výročí od vzniku Bennewitzova
kvarteta. Pro účastníky slavnosti a její hosty vylo v restauraci u
Coufalů připraveno občerstvení, připravené opravdu pečlivě, kronikář
obce Přívrat J. Stránský připravil na jevišti sálu velmi zajímavou
výstavu dokumentů z kroniky obce Přívrat, zachycující řadu důležitých
okamžiků z historie obce a také i slavnostní okamžiky z prvního odhalení
desky Antonínu Bennewitzovi v roce 1959, kterého se tehdy zúčastnil i
hudební historik prof. Václav Holzknecht. Posezení s hosty, mezi
kterými nechyběli i představitelé okolních obcí Řetové, Řetůvky,
Semanína a Dlouhé Třebové se zúčastnil i krajský hejtman, velmi se
zajímal o problémy regionu i samotné obce Přívrat a nešetřil chválou nad
organizací slavnosti. Pořadatelům napsal do obecní kroniky jistě velmi
cenný zápis. V srdečné atmosféře se hovořilo o mnoha věcech, debata
prospěla k vzájemnému poznání. Rozhodně to tedy nebyla nějaká formální
návštěva, vždyť to bylo současně i setkání s šesti starosty ze zdejšího
regionu a spoustou občanů.
-
-
KOJK: Čajkovského klavírní koncert b -
moll nadchl posluchače
Koncert
pro klavír a orchestr č.1, b moll, op. 23 Petra Iljiče Čajkovského se
pokud paměť sahá, v České Třebové ještě nehrál a tak se v pátek 11. dubna
konala českotřebovská premiéra. Komorní orchestr Jaroslava Kociana a jeho
dirigent MgA. Bohuslav Mimra si pozval na tento koncert vynikajícího
klavíristu, pětatřicetiletého vysokomýtského rodáka MgA. Jana Jiraského,
Ph.D. Vystudoval pardubickou konzervatoř a poté Janáčkovu akademii
múzických umění v Brně u prof. Aleny Vlasákové a má za sebou přes svůj
mladý věk neuvěřitelně bohatou a úspěšnou profesionální kariéru. Nyní po
úspěšně vykonaném konkurzu (2004) vyučuje Jan Jiraský klavírní hru na
brněnské JAMU. Koncert přilákal do velkého sálu Kulturního centra mnoho
příznivců orchestrální hudby nejen z České Třebové, ale i z okolních měst,
např. z Ústí nad Orlicí, Letohradu, z Lanškrouna. Zajímavostí bylo
současně předvedení mistrovského klavíru firmy Kašpar, která připravila
pro návštěvníky festivalového koncertu také další prezentaci svých výrobků
- pianin ve foyeru Kulturního centra. Jde o kvalitní výrobky, které
podtrhly význam koncertu a také našeho hudebního festivalu. Čajkovského
koncert v provedení KOJKU a Jana Jiraského byl posluchači aplaudován
vstoje, byl to skutečně velký zážitek pro všechny přítomné. Druhá část
koncertu patřila Antonínu Dvořákovi a jeho "Novosvětské". Symfonie č. 9, e
moll, “Z Nového světa”, op. 95 se již v České Třebové hrála, např. v
provedení orchestrálního sdružení Smetana, ale naposledy také v provedení
(posíleného) Komorního orchestru Jaroslava Kociana ještě v sále Národního
domu. Také nové provedení této slavné Dvořákovy symfonie bylo velký
počinem, hodným ocenění. Koncert byl zajímavý, právě Hudební festival
Antonína Bennewitze dává příležitost k tomu, abychom mohli být na
takových krásných koncertech. KOJK pro tento projekt posílilo na 18 hráčů
dechové sekce.
Festivalový
koncert měl dokonce dvě mezinárodní návštěvy. Přijala jednak pozvaná
kulturní delegace z polského města Olawa, ve které spolu s místostarostou
Jerzy Hadrysem, byli také Jacek Gasior, ředitel Základní umělecké školy v
Olawě, pan Marek Rostecki, ředitel Kulturního centra v Olawě a Miroslawa
Sydzik, vedoucí taneční skupiny latinskoamerických tanců v Olawě.
Oceňovali kulturní život v České Třebové a náš hudební festival a
samozřejmě srovnávali naše možnosti se svým městem, které zatím nemá
odpovídající sál pro podobné koncerty. Také způsob řízení kultury je v
Olawě poněkud jiný. Přijeli také dva Italové, zástupci italského pěveckého
sboru Il Rifugio z italského města Seregno. Důvod jejich návštěvy našeho
města byl ale spíše smutný, zúčastnili se posledního rozloučení s panem
Oldřichem Tomešem, díky kterému před lety družba sboru Bendl a Il Rifugio
vznikla.
-
Gabriela Beňačková byla přijata na českotřebovské radnici
-
Koncert
světoznámé sopranistky Gabriely Beňačkové a organisty Aleše Bárty v
kostele sv. Jakuba byl dlouho očekáván. Pěvkyně s doprovodem byla také
odpoledne před koncertem přijata starostou města Jaroslavem Zedníkem a
podepsala se také do pamětní knihy města. Napsala: "Moc děkuji za milé
přijetí. Těším se na večerní koncert. Vaše Gabriela Beňačková." Od
starosty dostala krásný dar: keramickou vázu od z keramické dílny
Ladislava Šicha, kterou velmi obdivovala. Hovořila zde o svých dojmech z
České Třebové, ocenila její klid a pěknou krajinu, která v ničem
nezaostává za atraktivními terény v Rakousku, přiznala, že má stále co
objevovat. Vzpomínala na svoje působení na operním festivalu v sousední
Litomyšli a nyní na svoji novou aktivitu v Rychnově nad Kněžnou.
Ráda přijala nabídku doc. Fr. Preislera vystoupit na desátém ročníku
našeho festivalu. Pro koncert v kostele sv. Jakuba upravila svůj obvyklý
operní repertoár, který zaměřila na dílo G.F. Händela a především
Antonína Dvořáka (Requiem) a Biblické písně op. 99. Aleš Bárta se na
koncert ve sv. Jakubu vyloženě těšil. Ocenil přístup města realizovat
náročnou rekonstrukci varhan, na nástroje od firmy Grygar z Prostějova
hraje i v jiných městech, např. v Litomyšli.
-
-
Dvořákova
Rusalka v provedení Národního divadla Praha
-
Opera
Antonína Dvořáka v provedení Národního divadla v Praze. Událost, která
se mimo Litomyšl v okolí neopakuje! Právě Rusalka takto provedená
udělala letošní desátý ročník našeho hudebního festivalu Antonína
Bennewitze vskutku zajímavým, neopakovatelným. Kdyby se hrála v
Lïtomyšli v rámci tamního operního festivalu, byla by vyprodána do
posledního místa, ačkoliv by byly ceny vstupenek trojnásobné. Stejně tak
je již nyní vyprodáno stejné představení téhož orchestru s poněkud
obměněnými sólisty na open air představení v květnu v Rychnově nad
Kněžnou. U nás vyprodáno sice nebylo, ale ostuda to také nebyla. Dvě
stovky diváků velmi ocenilo výkony zpěváků i orchestru a také našeho
pěveckého sboru Bendl, který si velmi považuje, že spolupracuje i s
operou Národního divadla. A bude spolupracovat znovu právě na
představení v Rychnově nad Kněžnou. Stalo se tak po nabídce doc. Mgr.
Františka Preislera, která byla uměleckým vedením opery ND akceptována.
Bendl byl při přípravě podroben samozřejmě přezkoušení, které dopadlo ke
spokojenosti všech. Třebováci viděli úplné tříhodinové
představení, zpěváci své role hráli, pouze nebyla divadelní scéna a
příslušné kostýmy. Ale o to možná byl hudební prožitek ještě větší.
Orchestr na jevišti byl ve středu všeho dění, posluchači měli hráče i
dirigenta pod kontrolou, mohli dobře sledovat precisní souhru a pro
zpěváky byl dostatečný prostor na to, aby vyjádřili své role nejen
pěvecky, ale také herecky. V centru dění byla krásná hudba Antonína
Dvořáka, zněly známé árie a písně, vysoce profesionální výkony sólistů a
také našeho pěveckého sboru. Ten bylo vidět jenom uprostřed druhého
jednání, kdy předstoupil do dobře provedeném antré před orchestr. Jinak
byl dle scénáře "za scénou" a s omezeným kontaktem s dirigentem.
Posluchači se ptali na osvětlení scény, které jim připadalo chudé. Jenže
na přání orchestru nebylo možné používat žádné světelné efekty, šlo
především o kvalitní hudební prožitek. Přesto např. právě sboristé
Bendla byli při jejich vystoupení před orchestrem velmi nerovnoměrně
osvětleni jak při "Květinách bílých na cestě", tak i při jejich "děkovačce"
po druhém jednání. Ta byla tak upřímná, že zmátla několik diváků, kteří
už mysleli, že je konec představení. (Sbormistr Josef Menšík si pak po
představení na velké děkovačce zapomněl přijít pro svoji květinu a tak
zbyla)...
-
-
Rusalka byla
věnována zesnulému dirigentovi Františku Preislerovi
-
Úvodem
večera zazněl velmi emotivní úvodní projev uměleckého ředitele
Smetanovy Litomyšle Vojtěcha Stříteského, vzpomínka na předčasně
zesnulého dirigenta Františka Preislera a Rusalku. Rusalka byla
věnována zesnulému dirigentovi a to ne náhodou, ale naprosto po zásluze.
Naprosto po zásluze se tato vzpomínka uskutečnila také v České Třebové,
neboť František Preisler byl také Třebovákem, tak se k tomu doznal právě
před rokem, když mu starosta města právě na místě, kde stál Vojtěch
Stříteský, předával Cenu města, také po zásluze. Už jen to, že
závěrečný koncert Bennewitzova festivalu uváděl Vojtěch Stříteský, šéf
daleko většího festivalu a také Pardubické filharmonie, předznamenává,
že se po deseti ročnících dere náš festival na světlo světa. Svým
obsahem má na to, aby se stal navštěvovaným. To ovšem za předpokladu, že
bude trpělivě oslovovat média a také cestovní kanceláře, pořádat tiskové
konference a to ne ve Třebové, ale aspoň v Pardubicích nebo třeba i v
Praze. Snad by mu k cestě na výsluní mohla přispět i Litomyšl, třeba
spoluuspořádáním některého z koncertů...
- Je třeba festival dostat na stránky novin a také odborného tisku.
Domnívám se, že to je možné realizovat právě teď, tedy den po skončení
našeho festivalu zveřejnit tiskové zprávy, rešerše a pozvat na ročník
další, připravit výstavní panel o našem festivalu alespoň n červen do
Litomyšle, a prodávat tam vstupenky, v předstihu do určitého termínu
třeba zlevněné... A rozhodně všude posílat plakáty. Protože Smetanova
Litomyšl není také jen pro místní, naopak, ti často nadávají, že se o
(předražené) lístky rozdělí cestovní kanceláře a pro domácí nezbude. A
to stejné platí ale i o nás, my jsme pro Litomyšl vlastně také místní,
dojedeme tam za 15 minut. V Praze by to bylo vlastně "za rohem"...
-
-
Vynikající koncert v rotundě sv. Kateřiny
-
MIROSLAV KEJMAR - TRUMPETA JIŘINA
POKORNÁ - VARHANY
-
Rotunda
sv. Kateřiny byla svědkem třetího festivalového koncertu desátého
ročníku Hudebního festivalu Antonína Bennewitze. Vytvořila pro koncert
velmi důstojné prostředí. pořadatelé umístili do prostory rotundy 80
sedadel, víc se už nevešlo. O koncert byl velký zájem. Prostředí
rotundy také obdivovali oba protagonisté koncertu, především Jiřina
Pokorná byla překvapena prostorností rotundy a blahopřála pořadatelům k
tomu, že ji využívají pro pořádání kulturních akcí, byla velmi povděčná
i velké péči o historický varhanní nástroj. Varhanář Josef Poukar
varhany před koncertem opět naladil a připravil, poslední koncert se
zde konal v říjnu v rámci Mezinárodního varhanního festivalu. Jiřina
Pokorná patří mezi přední české varhanní instrumentalisty. Své
solistické zaměření rozšiřuje o spolupráci s našimi předními
instrumentalisty, zejména právě s trumpetistou České filharmonie
Miroslavem Kejmarem, houslistou Pavlem Hůlou a dalšími významnými
komorními soubory.
-
Byl to vynikající nápad pozvat společně s Jiřinou Pokornou
světoznámého trumpetistu Miroslava Kejmara. Zvuk jeho trumpety naplnil
spolu s varhanami prostor rotundy nenapodobitelným zvukem již v úvodní
skladbě F. Händela: Gloria in excelsis Deo, v dalších Händelových
skladbách nebo třeba ve skladbě Ave Maria Fr. Schuberta. Trumpetista
Miroslav Kejmar patří mezi elitu českých hráčů na žesťové nástroje.
Vyvíjí mnohostrannou uměleckou aktivitu jako dlouholetý člen České
filharmonie, kromě práce v orchestru a sólistické činnosti se věnuje
také komorní hudbě. Příležitostně vystupuje v několika komorních
žesťových ansámblech. Na závěr koncertu věnoval krásné Adagio T.
Albiononi svému příteli a nedávno zesnulému dirigentovi Františku
Preislerovi.
-
-
Desátý ročník
byl příslibem budoucího rozvoje festivalu
-
Nesmíme
ani zapomenout slavnostní odhalení nového památníku v Přívratu, rodišti
Antonína Bennewitze bylo velkolepým úvodem festivalu (za účasti hejtmana
Pardubického kraje Ivo Tomana) a Rusalka byla jeho velkolepým zakončením
a současně příslibem, že i další ročníky nemohou být horší, že budeme
dále držet laťku, že připravíme navíc v době festivalu třeba nějakou
tématickou výstavu a pozveme další významné hosty. Festival tvořilo pět
výborných koncertů. Nebyly všechny vyprodané, ale jen proto, že přišli
většinou jen místní. Úroveň festivalu je ale tak vysoká, že se nemusíme
bát pozvat i zahraniční umělce a nabídnout lístky v okolních městech, v
rozhlase, na veletrzích cestovního ruchu....
- Je to jistě i o penězích, ale i sponzoři vidí, že jde o rostoucí
smysluplný projekt a myslím, že jich neubývá, spíše naopak. Nemáme
jistě mezi sponzory např. Skansku, ale dobře vím, že pochopení a
vstřícnost sponzorů festivalu je třeba velmi pochválit, také město dbá
na to, aby bylo možné připravit důstojný program. Já osobně se
domnívám, že vložením 300 tisíc korun do městského hudebního
festivalu udělá město více, než vložením stejné částky do jiných
akcí. Při zvýšené podpoře hudebního festivalu od Města by se jistě i
dále zvýšila podpora od Pardubického kraje.Vzoprem může být hudební
festival Novákova a Tomáýškova hudební Skuteč. To by se samo o sobě
jistě projevilo i na dalším růstu našeho festivalu. A nejde přece jen
o o profesionální tělesa, stejně tak je festivalem podpořena práce
Komorního orchestru Jaroslava Kociana, který je amatérským sdružením
se špičkovou úrovní. Právě v roce 2008 spoluprací s Národním divadlem
potvrdil své kvality také českotřebovský sbor Bendl. Přeji tedy
našemu festivalu další úspěšné ročníky a pokračování v dosaženém
trendu, by se festival stal ozdobou našeho kulturního života a aby
neměl nikdy "hluboko do kapsy".
Milan Mikolecký (vybráno z textů k jubilejnímu 10. ročníku Hudebního
festivalu Antonína Bennewitze 2008)
|