Na koncert ve čtvrtek  8. března se příznivci vážné hudby dlouho těšili. Zklamáni rozhodně nebyli, přijel k nám do České Třebové skutečný hudební génius, "Čechorus", houslista Alexander Shonert. Nepřednesl žádné dlouhé koncerty, ale "jenom" skutečně zajímavý program "Tančící housle", který všechny posluchače uchvátil. Program si sám uváděl, vystupoval sympaticky, velmi se soustředil na svoje hudební výkony, dokonale si rozuměl se svou maminkou u klavíru, předvedli dokonalý výkon. Přitom Natalia Shonert, která roku 1999 přijela do Prahy za svým synem ze Sibiře po operaci očí. Přesto koncert zvládla bez jediné chybičky. V programu bylo zařazeno neuvěřitelných dvacet skutečně tanečních  titulů, některé byly dokonce z jeho vlastní hudební dílny nebo se jednalo o jeho vlastní hudební aranžmá. Posluchači s Alexandrem Shonertem protančili za dvě hodiny prakticky celý svět, byl to nezapomenutelný hudební večer.
Koncert  byl jubilejní a měl proto slavnostní úvod, který obstaral ředitel Kulturního centra Mgr. Josef Kopecký a předseda českotřebovského Kruhu přátel hudby RNDr. Jaroslav Demel. Ten připomněl, že v letošním roce 2018 si připomíná Kruh přátel hudby vedle 500. jubilejního koncertu také další výročí - uplyne právě 60 roků od prvního českotřebovského "hudebního čtvrtku", který se uskutečnil v říjnu 1958  z iniciativy tehdejší Osvětové besedy Česká Třebová.  V jejím výboru tehdy byli velcí příznivci koncertní činnosti Oldřich Tomeš (jehož desáté výročí úmrtí si právě připomínáme), Jiřina Umlaufová a Emil Vydra. KPH má svou kroniku, ze které můžeme vyčíst řadu slavných koncertů a slavných interpretů. Koncerty mnohdy zaplnily velký sál Dělnického domu a  vystupovalo zde mimo sólistů zcela samozřejmě také Orchestrální sdružení Smetana a pěvecký sbor Bendl. O této slavné historii, kterou nemá každé město naší velikosti,  bude třeba napsat samostatný článek.
I v současné době patří českotřebovský KPH k těm nejaktivnějším v rámci ČR a svědčí o tom  i velký počet abonentů koncertních cyklů. Také programová skladba koncertních cyklů je velmi kvalitní a vyvážená. V posledních dvaceti letech, prakticky od příchodu doc. Mgr. Františka Preislera do funkce ředitele Kulturního centra, v České Třebové organizujeme hudební festivaly: Bennewitzův a Mezinárodní varhanní festival Zdeňka Pololáníka. Samotný cyklus KPH je proto zaměřen více na komorní hudbu. Abonenti KPH mají možnost navštěvovat oba českotřebovské festivaly s velkou slevou a obohatit tak abonomá KPH o další  kvalitní hudební akce.
Jubilejní koncert KPH  byl současně upozorněním na  systematickou úspěšnou šedesátiletou práci výboru Kruhu přátel hudby, kterou nám v okolních městech závidí. Proto se pozastavuji nad tím, že takováto kulturní událost nestála za zaznamenání v místním televizním vysílání OIKTV, z městských peněz dobře podporovaného. Nebylo to přitom poprvé. Připomeňme podobné ignorování instalace a křestu rekonstruovaného mimořádně kvalitního koncertního křídla Petrof, snad druhého nejlepšího v republice, které nyní v Malé scéně hýčkáme. Tento klavír je nejen velmi kvalitním mistrovským nástrojem pro koncertní umělce, ale také pro mladé umělce např. na besídkách základní umělecké školy.